Astma of Copd of iets anders? Wat zegt dit jullie?

02-11-2017 om 20:09 uur

Hallo,

Ik heb een volume flow test gehad (spirometrie) omdat ik bekend ben met Allergische astma (ik heb rond de 25 allergieën). Nu ben ik als kind al vaak benauwd geweest, met name tijdens gym en het 20km op een dag fietsen naar school was voor mij heel zwaar omdat ik zo benauwd werd. Toen was ik nog niet bekend met allergieën en astma, ondanks de benauwdheid maar daar is nooit op gelet door anderen en zelf had ik geen medische kennis. Nu heb ik allemaal allergieën ontwikkeld toen ik rond de 16 jaar was en sindsdien is er de diagnose Allergische Astma uitgekomen. Ook is er Coeliakie vastgesteld op mijn 22e. Ik heb de typische klachten zoals een "piepende ademhaling, zowel bij de in als de uitademing" en ben snel benauwd, ook na het trap lopen van 2 etages ben ik al bekaf. Daarbij hoest ik ook dagelijks, de laatste weken meer. Echte typische aanvallen heb ik zelden, het uit zich bij mij meer in de piepende ademhaling, benauwdheid, hoesten +vermoeidheid

Zoals elk half jaar krijg ik een Volume Flow test en daar kwamen deze resultaten uit, omdat ik niet meer onder controle ben bij de longarts maar bij mijn huisarts (die overigens goed werk doet!) Wil ik toch vast wat duidelijkheid krijgen, ook omdat ik pas over 2 weken bij mijn huisarts kan komen en ik zelf vol vragen zit.

Mijn longinhoud was zoals de test laat zien 73% en na de ventolin pufjes kwam ik op 83%. Ik zat anderhalf jaar terug op circa 83% longinhoud (base) en in januari 2017 zat ik op 78% (base). Omdat ik nu op 73% (base) zit en ik maar 10% verbetering heb na het gebruik van ventolin, vraag ik mij af of Astma wel de oorzaak is van mijn klachten? De Fev1 is te laag, tenminste dit staat tussen haakjes (2,98L), wat houdt dit in? En wat zijn normaal waarden? Is 2,98L veel of weinig? Ik heb overigens als kind nooit een behandeling gekregen voor mijn benauwdheid/(astma), pas sinds mijn 16e kwam het allemaal aan het licht. Kunnen deze testuitslagen ook een voorbode van Copd zijn? Of kan het een andere oorzaak hebben? Ik ben overigens 25 jaar en volgens de uitslag heb ik een longleeftijd van 55, niet iets om blij van te worden!

Wie oh wie kan mij een eerlijke en duidelijke verheldering geven over deze uitslagen. De foto's lijken het zo nog niet te doen maar u kunt ze zien door met uw rechter muisknop op de foto te klikken en vervolgens te kiezen voor "download afbeelding/sla afbeelding op" of door "open afbeelding in nieuw tabblad/venster" Hopelijk kunt u ze dan zien!

https://www.dropbox.com/s/613c7o5oyfqz79c/DSC_4527.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/asmjajvb9v383yo/_20171102_190448.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/hunbxos8itv599y/_20171102_190545.JPG?dl=0

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet, Allergrietje.

Login of registreer om te reageren
02-11-2017 om 20:10 uur

De foto's doen het als u met de rechtermuis knop op de foto klikt en vervolgens op "Download afbeelding of "toon afbeelding in nieuw tabblad/venster"

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-11-2017 om 10:04 uur

hoi

je leeftijd pleit super tegen COPD. COPD is ip rokersziekte bij mensen boven de 40.
je hebt zoals ik het inschat een allergisch astma.
juist de 10% verbetering pleit daar ook voor en dat is wat te veel.
ip betekend dat dat je onderhoudsmedicatie te weinig is.
je pre test zou je liefst zo hoog hebben als een eerder gemeten post waarde.
om het in detail verder uit te leggen gaat wat te ver hier. laat het je goed uitleggen door je huisarts.
normaal waardes zijn bepaald obv je leeftijd, lengte en geslacht.
Diagnose astma lijkt mij de juiste obv de gegevens die ik nu heb
groet

Login of registreer om te reageren