Astma, COPD of iets anders? (met foto's)

03-11-2017 om 11:21 uur

Hallo,

Ik heb een volume flow test gehad (spirometrie) omdat ik bekend ben met Allergische astma (ik heb rond de 25 allergieën). Nu ben ik als kind al vaak benauwd geweest, met name tijdens gym en het 20km op een dag fietsen naar school was voor mij heel zwaar omdat ik zo benauwd werd. Toen was ik nog niet bekend met allergieën en astma, ondanks de benauwdheid maar daar is nooit op gelet door anderen en zelf had ik geen medische kennis. Nu heb ik allemaal allergieën ontwikkeld toen ik rond de 16 jaar was en sindsdien is er de diagnose Allergische Astma uitgekomen. Ook is er Coeliakie vastgesteld op mijn 22e. Ik heb de typische klachten zoals een "piepende ademhaling, zowel bij de in als de uitademing" en ben snel benauwd, ook na het trap lopen van 2 etages ben ik al bekaf. Daarbij hoest ik ook dagelijks, de laatste weken meer. Echte typische aanvallen heb ik zelden, het uit zich bij mij meer in de piepende ademhaling, benauwdheid, hoesten +vermoeidheid

Zoals elk half jaar krijg ik een Volume Flow test en daar kwamen deze resultaten uit, omdat ik niet meer onder controle ben bij de longarts maar bij mijn huisarts (die overigens goed werk doet!) Wil ik toch vast wat duidelijkheid krijgen, ook omdat ik pas over 2 weken bij mijn huisarts kan komen en ik zelf vol vragen zit.

Mijn longinhoud was zoals de test laat zien 73% en na de ventolin pufjes kwam ik op 83%. Ik zat anderhalf jaar terug op circa 83% longinhoud (base) en in januari 2017 zat ik op 78% (base). Omdat ik nu op 73% (base) zit en ik maar 10% verbetering heb na het gebruik van ventolin, vraag ik mij af of Astma wel de oorzaak is van mijn klachten? De Fev1 is te laag, tenminste dit staat tussen haakjes (2,98L), wat houdt dit in? En wat zijn normaal waarden? Is 2,98L veel of weinig? Ik heb overigens als kind nooit een behandeling gekregen voor mijn benauwdheid/(astma), pas sinds mijn 16e kwam het allemaal aan het licht. Kunnen deze testuitslagen ook een voorbode van Copd zijn? Of kan het een andere oorzaak hebben? Ik ben overigens 25 jaar en volgens de uitslag heb ik een longleeftijd van 55, niet iets om blij van te worden!

Wie oh wie kan mij een eerlijke en duidelijke verheldering geven over deze uitslagen en wat het zou kunnen betekenen qua diagnose.

http://imageshack.com/a/img922/8083/JlohHM.jpg

http://imageshack.com/a/img924/6003/fH2QGr.jpg

http://imageshack.com/a/img922/2152/GNkucB.jpg

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet, Allergrietje.

Login of registreer om te reageren
06-11-2017 om 10:39 uur

Oops, er staat dat mijn bericht is beantwoord maar ik zie helaas geen reactie, misschien is er iets fout gegaan? Of moet ik via de postvak in kijken?

Login of registreer om te reageren
06-11-2017 om 15:54 uur

Het vorige bericht was al doorgezonden naar de longarts. Vandaar dat we deze op beantwoord hebben gezet. Hij kan via de linken bij de informatie komen.

Login of registreer om te reageren
06-11-2017 om 19:14 uur

Dank jullie wel!! Kan de longarts wel de foto's bekijken? Die schijnen het alleen te doen via dit bericht. Mijn vorige post werkt niet qua foto's bekijken vandaar dat ik het even opnieuw moest doen. Ik hoop dat het lukt, bedankt ieder geval voor de inzet!!

Login of registreer om te reageren