Problemen longen, zwanger, prednisolonkuur

04-11-2017 om 04:06 uur

Beste arts(en) en ervaringsdeskundigen,

Ik ben nu 34 weken zwanger en kamp al een paar weken met benauwdheid en daardoor slecht slapen. Via de huisarts heb ik ventolin geprobeerd. Ja, ik kreeg lucht, maar ging ook meer hoesten en werd er 'gek' van. Uiteindelijk bij de longarts beland. Goede vent. Ik kreeg atrovent en moest mijn nasacort neusspray weer gaan gebruiken tegen allergieen. Hij signaleerde een combi van een luchtweginfectie/opspelende allergieen/verkoudheid eroverheen en natuurlijk een drukkende baby. Na weer twee dagen niet slapen heb ik een prednisonkuur gekregen. 12 dagen. Beginnen bij 4 pillen van 5 mg, eindigen (deze zondag) met 1 pil. Het spul werkte goed. Voelde mij een stuk beter. Hoesten weg. Hoefde eigenlijk niet meer te puffen en kon weer een paar uur achter elkaar slapen. Het was inmiddels wel in mijn ribben geschoten van het hoesten maar dat nam ik dan maar voor lief. Tot afgelopen donderdag op vrijdag. Die ribpijn wordt erger. Lijkt mijn hele midden rug te beslaan. Zelfs 2 paracetamol mag niet baten. Gevolg: slecht slapen. Ik heb ook het gevoel dat ik weer benauwder word. Puffer is weer tevoorschijn gekomen.
Kan het zijn dat ik langer aan de prednisolon moet? Of komt die rugpijn juist daarvan? (Ik las dat spierpijn een bijwerking is) Of kan ik toch een longontsteking aan het ontwikkelen zijn? (Geen koorts of groen slijm)
Overigens is er aan het begin bloedonderzoek gedaan en geen bacterie gevonden.

Als het geen weekend was, zou ik morgen meteen de longarts bellen. Maar dit soort dingen gebeuren altijd in het weekend.

Ik wil niet terug naar die ernstige benauwdheid. Dat is zo angstig en zorgt ervoor dat ik helemaal niet slaap.

Iemand tips? Toch ziekenhuis bellen?

Groet,
Jessica

Login of registreer om te reageren
04-11-2017 om 07:35 uur

Je kan de huisartsenpost bellen. Als je uitlegt dat je bij de longarts geweest bent. Kunnen ze misschien voor je overleggen met een dienstdoend longarts.

Login of registreer om te reageren
04-11-2017 om 09:16 uur

Ben het helemaal met Daantje eens. De kans dat je vandaag of morgen via dit forum advies van de longarts krijgt is klein, de longartsen geven de adviezen naast hun drukke werk, en t is maar net wanneer ze even tijd hebben.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
04-11-2017 om 11:00 uur

Dankjulliewel. Ik zit inmiddels bij de spoedpost om gecheckt te worden.

Login of registreer om te reageren
04-11-2017 om 19:03 uur

Ik heb er 3 uur gezeten. Ze hebben van alles gecheckt. Niks gevonden. Ze zien wel dat ik onrustig adem. Ik heb overigens geen longarts gezien. Ik mag nu 2 pilletjes prednison per dag en moet maandag de longarts bellen. Ik ben benieuwd hoe ik de nacht door kom. Ben nog steeds benauwder dan van de week, zowel in mijn hoge als lage luchtwegen. En dat maakt mij angstig en onzeker. Zie op tegen de nacht, ook vanwege de spierpijn. We zullen zien, wie weet valt het mee....

Login of registreer om te reageren
04-11-2017 om 20:54 uur

Niet altijd is er een dienstdoend longarts in huis, dat kan.

Heb je de atrovent nog en kan je die gebruiken voor het slapen? Verder kan je pijn op je rug krijgen door verkeerd of teveel gebruik van hulpademhalingsspieren. Paracetamol heb je al geprobeerd zeg je, soms kan warmte helpen om de spieren te ontspannen, een warme douche (maar dat is misschien niet fijn als je benauwd bent) of een kruik (heb je vast al voor je kindje, kan je nu zelf even gebruiken). Ook kan het helpen om te focussen op een goede ademhaling. Probeer bij het inademen het inademen je buik omhoog te laten komen, daarmee verminder je soms het benauwde gevoel en gebruik je spieren die meer aan kunnen.

Sterkte ermee en hopelijk kom je het weekend goed door.

Login of registreer om te reageren
05-11-2017 om 01:49 uur

Word helaas om het uur wakker vanwege benauwdheid en pijn. Ben er zo klaar mee!

Login of registreer om te reageren
06-11-2017 om 10:20 uur

Beste Jessica,

Wat vervelend dat je zo benauwd bent. Ik kan me goed voorstellen dat je er klaar mee bent. Zoals emsepems als zegt heeft het niet zoveel zin om een acute vraag te stellen op het forum. De kans dat je direct antwoord krijgt van een longarts is klein. We nemen aan dat je vandaag contact hebt met je eigen longarts en zullen je vraag dan ook niet doorzenden aan een longarts van het forum.
Sterkte en beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 07:43 uur

Vragen doemen altijd op in het weekend. Gooi er toch nog een tegenaan.

Tot nu toe is ee geen bacterie gevonden. Maar ik kamp nog steeds met mijn bovenste luchtwegen. Ondanks dat ik nog aan de prednison en de beclametasonpuf zit.

Mijn neus is wel aardig open, maar mijn oren zitten steeds dicht en een daarvan begint nu ook wat pijn te doen. Moet ik dan toch om een antibiotica vragen? 3 weken vind ik nogal lang voor de bovenste luchtwegen. Hierdoor slaap ik nog steeds onrustig. Eigenlijk ben ik volledig uitgeput. Pas de 2e helft van de nacht val ik wat in slaap.

Longen gaan aardig door de prednison, beclametason en atrovent nu.

Groet,
Jessica

Login of registreer om te reageren