Qvar bij peuter ,en druk gedrag

07-11-2017 om 09:12 uur

Goede morgen
Zal me later even goed voorstellen ben net pas lid geworden
Ben mama van twee kleintjes met astma ,Shania van 6 jaar en Tarja van 3 jaar nog in afwachting
Mijn vraag gaat over Tarja zij krijgt sinds 3 maandjes qvar onderhouds medicatie want elke verkoudheid was een opnamen in het ziekenhuis. ,dat gaat nu gelukkig heel goed
Maar sinds ze dit medicijn gebruikt is ze erg druk en reageert ze op alle prikkels die ze binnen krijgt
Tot frustratie op de psz toe ,nu zijn we hulp gaan vragen voor dit probleem maar we moeten dan wel kunnen uitsluiten dat het met de medicatie te maken heeft
Het is dan misschien toevallig dat het veranderen in het gedrag samen valt met het gebruik van het medicijn?
Hopelijk is er iemand met het antwoord ?

Login of registreer om te reageren
07-11-2017 om 18:27 uur
Reactie op mamavanvier

Goede morgen
Zal me later even goed voorstellen ben net pas lid geworden
Ben mama van twee kleintjes met astma ,Shania van 6 jaar en Tarja van 3 jaar nog in afwachting
Mijn vraag gaat over Tarja zij krijgt sinds 3 maandjes qvar onderhouds medicatie want elke verkoudheid was een opnamen in het ziekenhuis. ,dat gaat nu gelukkig heel goed
Maar sinds ze dit medicijn gebruikt is ze erg druk en reageert ze op alle prikkels die ze binnen krijgt
Tot frustratie op de psz toe ,nu zijn we hulp gaan vragen voor dit probleem maar we moeten dan wel kunnen uitsluiten dat het met de medicatie te maken heeft
Het is dan misschien toevallig dat het veranderen in het gedrag samen valt met het gebruik van het medicijn?
Hopelijk is er iemand met het antwoord ?

Login of registreer om te reageren
07-11-2017 om 22:11 uur

Hallo mamavanvier,

Het is mogelijk dat uw dochter bijwerkingen heeft van het medicijn. Ieder persoon reageert weer anders. Het kan ook zijn dat het medicijn zo goed werkt dat ze meer energie heeft en daardoor veel actiever is dan hiervoor. Een driejarige kan ook wel eens een periode hebben dat ze overactief zijn, alles uitproberen en onvermoeibaar lijken. Het is dus niet zo makkelijk om te zeggen wat de oorzaak is.
Bij twijfel is het goed om te overleggen met de behandelend arts of er misschien een ander medicijn gebruikt kan worden dat dezelfde werking heeft om te kijken of ze weer reageert zoals je gewend bent.

Op www.apotheek.nl vond ik de volgende informatie.
Waar is dit medicijn voor?
Artsen schrijven beclometason(qvar) inhalatie voor bij kinderen met astma.
1 van de bijwerkingen die voor kan komen:
Bijwerkingen waarvan bekend is dat ze bij kinderen kunnen voorkomen, zijn:
Psychische klachten en gedragsveranderingen bij kinderen. Tijdelijke veranderingen in gedrag, die per persoon kunnen verschillen. Uw kind kan energieker, prikkelbaar, depressief, angstig of agressief worden, of last hebben van slapeloosheid. Mocht uw kind veel last hebben van deze bijwerkingen, vraag dan de arts om advies.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
08-11-2017 om 12:59 uur

Hallo spirit
Dank je wel voor je reaktie
We hebben gister contact gehad met de kinderarts en we moesten meteen stoppen met het medicijn
Nu 3 weken niets meer geven en dan nog eens proberen na dezelfde klachten weer stoppen om duidelijkheid te krijgen of het aan de medicatie ligt
Sinds gister ochtend geen puff meer gegeven en nu afwachten tot ze weer rustiger word
Ze is verkouden op het moment en moeten haar nu 4 xverdeeld over de dag ventolin geven ,maar ik wacht nog even ermee anders blijft ze stuiteren maar dan door de
Ventolin
Achteraf wel een opluchting dat het bijwerkingen zijn

Login of registreer om te reageren
16-01-2018 om 19:29 uur

Mijn zoontje van anderhalf heeft de zelfde klachten (erg druk). Wij zijn nog niet gestopt omdat we bang zijn dat hij dan benauwd wordt. Hebben nu in februari een afspraak staan met longarts om dit te bespreken.

Mijn vraag heeft dan ook of het effect heeft gehad, is je kind zonder qvar rustiger??

Gr. Willeke(moeder van Toon en Elin)

Login of registreer om te reageren