PET-scan na longontsteking

07-11-2017 om 14:03 uur

Hoe lang na een longontsteking (die succesvol is behandeld) kun je op een PET-scan nog een hot spot verwachten?

In het kader van andere klachten zijn er een CT- en PET-scan gemaakt.
5 weken na einde behandeling van een pneumonie (ongecompliceerd) is een PET scan gemaakt. Hierop was bij toeval een kleine oplichting te zien (niet heel fel).
Een week eerder, dus 4 weken na einde behandeling van de pneumonie was al een CT-scan thorax met contrast gemaakt, waarop geen afwijkingen in de longen waren te zien.

Ik vraag me af of een longontsteking na 5 weken dus nog zou kunnen zorgen voor die (licht) positieve uitslag op de PET-scan terwijl er niets op de CT te zien was.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-11-2017 om 13:17 uur

Na een longontsteking wachten we 6 weken voordat we een controle thorax foto maken om te beoordelen of de longontsteking goed is genezen. Als je voor die tijd een thoraxfoto maakt, is de kans vrij groot dat je nog restafwijkingen blijft zien. Een PET-CT is een veel gevoeliger onderzoek dan een thoraxfoto. Ik kan me goed voorstellen dat als je een PET-CT maakt 5 weken na een longontsteking dat een licht positieve afwijking geeft wat een rest is van de longontsteking.

Login of registreer om te reageren
09-11-2017 om 10:56 uur

Bij mij werd per toeval ontdekt dat ik longkanker had toen ik was opgenomen voor een galcrisis en galverwijdering. Op de pet-scan die 3 weken na de galoperatie genomen werd, om te kijken of wat er gezien was op de scan, echt een tumor was, en ook om eventuele uitzaaïngen te ontdekken, leek toen ook het hele gebied rond de gal ook licht positief. Ik vond dat ook heel akelig, maar het was gewoon een gevolg van de operatie. Bij de volgende pet, een half jaar later, zag het er weer normaal uit. dus wat ze toen bij mij aan de gal zagen, was ook nog een gevolg van de ontstoken gal.
Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is.
Moed houden hé!

Login of registreer om te reageren