Astma/zwangerschap

15-11-2017 om 12:38 uur

Beste longarts,

Tijdens mijn zwangerschap is mijn astma veel meer op gaan spelen (vanaf 2e maand zwangerschap). Verschillende pufjes gehad, antibioticakuur en prednison hielpen niet waardoor een opname nodig was met prednison via infuus en vernevelaar. Uiteindelijk is mijn astma stabiel gebleven tijdens mijn zwangerschap met 3xd 2pufjes foster. Mijn kindje heeft vanaf dat moment een forse daling in groeicurve gekregen en is uiteindelijk als dysmatuur geboren. Met alle gevolgen van dien. Zeer intensief 1e jaar geweest. En toch hebben wij opnieuw een kinderwens. Alleen kreeg ik toen van de longarts te horen dat er een reƫle kans is dat mijn astma weer erger gaat worden bij een volgende zwangerschap door verandering van hormonen. Kan ik zelf iets doen om verergering van mijn astma tegen te gaan als ik opnieuw zwanger wordt? Nu gebruik ik 2x d 2 pufjes flixotide 250 en ben niet meer onder behandeling van een longarts. Maar ik wil graag die narigheid voorkomen!

Vriendelijke groeten,

Linde

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-11-2017 om 07:33 uur

Beste Linde

Gezien hoe het de vorige keer gegaan is, is het van belang om tijdens de zwangerschap weer onder controle van de longarts en de gynaecoloog te lopen in het ziekenhuis. De longarts en de gynaecoloog moeten dan regelmatig contact met elkaar hebben over hoe het gaat met de astma controle en de groei van het kindje zodat op tijd de astma medicatie opgehoogd en uitgebreid kan worden. Veel sterkte met de zwangerschap en ik hoop dat alles goed gaat.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
18-11-2017 om 18:26 uur

Beste dr. van Wolferen,

Bedankt voor uw snelle reactie! Het zou mij zeker een prettig gevoel geven als het goed in de gaten gehouden wordt vanaf het begin. Misschien dat het dan niet zo ver komt. Bedankt voor het advies!

Vriendelijke groeten,

Linde

Login of registreer om te reageren