Hartmedicatie trigger?

16-11-2017 om 11:07 uur

Geachte heer/mevrouw,

Ruim een maand geleden diagnose hartkleplekkage en sclerose van de aorta, graad 1-2, gekregen.
Direct Losartan en ASZ 80 mg gekregen.
Hart en longen reageerden zeer heftig. Enkele dagen erna overgezet op Bisoprolol. Dit veroorzaakte nog heftiger reacties. Overslagen, palpitaties en hartrazen verergerden, enorm benauwd en druk op de borst.
Na anderhalve week ook Bisoprolol gestopt (op aanraden van cardioloog). Alleen nog aspirine.
Inmiddels ruim 3 weken verder, maar de benauwdheid houdt aan (zowel in rust als bij lichte activiteit).
Ik ben net 57, heb normale bloeddruk, nooit astma gehad, rook niet en nu opeens niet in staat om normaal te functioneren!

Zijn er studies naar extreme reacties op deze middelen en kan het zijn dat het lichaam een soort shockreactie krijgt van de strijd tussen de bèta-2 receptoren en je eigen adrenaline, waardoor de longen zo reageren en kunnen ze hierdoor ook beschadigd raken?

Ben nog in vervolg diagnostische fase.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-11-2017 om 10:13 uur

vaak zijn er klachten van dyspnoe danwel kortademigheid of benauwdheid bij mensen met een hart probleem. ook kunnen hartmedicamenten hier wat invloed op hebben
Longschade geeft dat niet

sommige medicamenten kunnen een astma aanval uitlokken, dus laten checken of je toevallig ook astma hebt wat niet eerder ontdekt is dat zou kunnen. vaak heb je dan last van benauwdheid, piepende ademhaling en hoesten. druk op borst kan ook

hartkloppingen horen daar niet bij.
Mogelijk speelt hyperventilatie ook een rol ten gevolge van de diagnose van je hart en de medicatie. Dat trekt weg met behulp van FT.

De huisarts kan even je longen luisteren ook en evt een longfoto maken.

succes!

Login of registreer om te reageren
26-01-2018 om 20:25 uur

Dank voor uw reactie.
Excuses dat ik nog niet gereageerd heb, maar ik had niet in de gaten dat er een reactie was.
Inmiddels ( heeft lang geduurd), onderzoek bij de longarts.

Login of registreer om te reageren