Astma en gevoel alsof ik me verslik

16-11-2017 om 22:02 uur

Hallo,
Ik heb al m'n hele leven astma en de laatste paar jaar gebruik ik symbicort, wat goed helpt.
Nu ben ik ziek geweest en een paar weken daarna verkouden, waardoor ik al twee maanden aan het hoesten ben.
Af en toe heb ik het gevoel alsof ik ineens heel droge en stoffige lucht inadem, wat niet zo is, en dan krijg ik een enorme hoestprikkel en het gevoel alsof ik me verslik. Ik krijg op zo'n moment weinig lucht, alleen een beetje gierend. Ik probeer dan niet te hoesten, want dan wordt het alleen maar erger. Na afloop hoest ik meestal slijm op.

Ik heb dit vaker als ik verkouden ben geweest, maar ook buiten die perioden. Het gebeurt niet op een vast moment, meestal overdag of kort nadat ik ben opgestaan, en net gebeurde het vlak nadat ik m'n medicijnen had genomen.
Is dit gewoon een astma-aanval of toch iets anders?

Login of registreer om te reageren
17-11-2017 om 06:10 uur

Het klinkt alsof je luchtwegen op zo'n moment heel erg geprikkeld zijn en op alles reageren. Ik heb dat ook wel eens. Heb je wel eens geprobeerd of het minder wordt als je ventolin, atrovent oid gebruikt.

Login of registreer om te reageren
17-11-2017 om 09:57 uur

Ik heb vroeger weleens ventolin gehad, maar in symbicort zit ook een luchtwegverwijder. Ik vond het nu vooral gek omdat ik die juist net had gebruikt.

Ik voelde me vannacht wel beroerd, een griepachtig gevoel/zo'n gevoel alsof ik verkouden ga worden. Ik ben woensdagavond de hele avond buiten geweest en heb maar 5 uur geslapen, dus ik was gisteravond heel moe, misschien dat dat ook nog een oorzaak kan zijn.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-11-2017 om 10:08 uur

wat vervelend

wat je kan proberen is een goede neusspray en tijdelijk het ophogen over de dag van je symbicort.
Dergelijke klachten zijn naar maar zien we vaker na een verkoudheid en astma.

Login of registreer om te reageren