Telling aerosol

19-11-2017 om 13:15 uur

Ik vroeg mij af hoe het komt dat op sommige aerosol wel een teller zit en op sommige niet?
Is hier toevallig een overzicht van?
Wat is anders de best betrouwbare manier van telling? met name voor medewerkers van de thuiszorg.
Hoorde collega's vertellen, dat zij hem in het water leggen en hieraan aflezen of hij nog vol is
ook hoorde ik dat je het kunt zien als je hem in de lucht spuit

Alvast Bedankt

Login of registreer om te reageren
19-11-2017 om 13:24 uur

Verschilt per fabrikant. In water leggen mag niet met alle medicatie. Turven of uitrekenen is het nauwkeurigste.

Login of registreer om te reageren
19-11-2017 om 19:29 uur

Er stond in het blad van het Astmafonds een foto met stukje van longarts van een toerenteller die je bij breien of haken gebruikt.
Een tip van een patiënte. Ik heb het blad niet meer, maar op wolplein bijvoorbeeld zie ik een digitale versie met een verstelbare band.
Ziet er handig uit.

Misschien heeft iemand het blad nog en wil de foto hieronder plaatsen

Succes
Jippie

Login of registreer om te reageren
19-11-2017 om 19:37 uur

Bij Zeeman heb je voor nog geen euro een toerenteller maar die gaat maar tot 99.

Login of registreer om te reageren
19-11-2017 om 20:12 uur

De digitale kost maar 2.50€ en kan veel hoger denk ik. Maar ik was ook wel benieuwd welke er op de foto stond in het blad.

Login of registreer om te reageren
19-11-2017 om 20:26 uur

Ik heb het blad ook niet meer dus kan ook niet kijken.

Login of registreer om te reageren
20-11-2017 om 10:07 uur

Bera,

Wij hebben geen overzicht van aerosolen met of zonder stappenteller. Het Longfonds vindt de afwezigheid van tellers op aerosolen een groot mankement. Het is ergernis nummer één van patiënten. Het is duurder om op een dosisaerosol een teller te maken. Daarom doen bedrijven dat voor goedkopere middelen niet. Lastig is, dat de meeste fabrikanten van deze middelen actief zijn op de gehele wereldmarkt, en hun hoofdkantoren niet in Nederland zitten. Dit maakt het erg lastig om invloed uit te oefenen op aspecten van de productie van deze middelen.

Een stekenteller, die wordt gebruikt bij het handwerken, kan uitkomst bieden. He kunststofriempje past prima op een dosisaerosol. De patiënt drukt bij elke inhalatie op de teller en houdt zo bij hoeveel er nog in de aerosol zit. Een stekenteller is voor een paar euro te koop bij handwerkwinkels.

Graag laat ik je weten dat het Longfonds samen met andere partijen hard bezig is met de ontwikkeling van een dosisteller, te gebruiken – en hergebruiken - op gewone dosisaerosolen zonder teller. We hebben er goede hoop op dat de dosisteller binnen afzienbare tijd in productie kan worden genomen, en door patiënten kan worden gebruikt.

Als geen gebruik gemaakt wordt van een stekenteller is de meest betrouwbare manier om op het spuitbusje de datum van ingebruikname te noteren. Bij een vast aantal malen inhaleren per dag, kan men uitrekenen wanneer het busje (ongeveer) leeg zal zijn of mensen kunnen turven hoeveel pufs ze hebben gebruikt.

De dompelmethode wordt niet meer gebruikt omdat er sinds 2007 geen drijfgas (CFK) meer in de medicijnen màg zitten.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
21-11-2017 om 15:17 uur

Dank voor alle reacties.

Hier heb ik een hoop aan.

Vriendelijke groet

Login of registreer om te reageren