bloedwaardes kan dit benauwdheid en moeheid veroorzaken?

02-12-2017 om 06:34 uur

Beste Longarts,

Ik ben een vrouw van 43 jaar, Ik ben lange tijd ziek geweest en heb ernstige, moeilijk behandelbare, astma die instabiel is. Ik ben zo'n 4,5 week ziek geweest, weinig lucht, bijholte problemen, door longarts hiervoor 7 dgn amoxciline 750mg 2x per dag gehad met 10dgn prednison 20mg verhoging na 30dgn na 5dgn, na een week nog eens 7 dagen amoxciline +clavulaanzuur 500mg 3x per dag gehad tegelijkertijd het door gebruiken van mijn onderhouds Antibiotica Zithromax 250mg die slik ik om de dag, bij de eerste kuur heb ik daarmee moeten stoppen, avamys en gewone neuspray, en na de kuren verhoging van mijn onderhouds antibiotica na 500mg om de dag. Ik ben nu weer 2,5 -3 week ongeveer aan het werk, maar nog steeds super moe, en heel snel buitenadem, de hele dag door het gevoel dat ik net lucht te kort kom, als ik enige activiteit verricht heb ik het benauwd. Ik ben nu op medical part time op het werk, niet meer dan 6 uur per dag werken, maar is toch nog heel zwaar. Ik ga elke dag rond 20:00-20:30 naar bed vanwege vermoeiheid, moet wel elke dag rond 0500 uur op maar ben ik gewend. ik slaap super slecht, ben vaak al moe als ik opsta en heb het het grooste deel van de dag, inwendig koud, kan vaak niet warm worden. Ik heb bloed onderzoek laten doen, maar mijn huisarts zei dat ik geen bloedarmoede kon hebben of mijn bovengenoemde klachten daar vandaan konden komen. Hij zei dat waarschijnlijk mijn lichaam slecht herstelde. Ook heb ik nog vaker last van verhoging en lichte bijholte klachten, hiervoor zit ik bij de KNO. Verder gebruik ik de nodige standaard medicatie (2x2 Alvesco 160, 2x1 atimos, 1x2 spiriva respimat, 2x1 esomeprazol 40mg, 2x1 flixinase, 2x1 rupafin, 2x1 duspatal, 1x1 calcium vit d3 tabletten, sulcrafaat granulaat 2x1, berodual zo nodig meestal een paar keer per dag en om de dag zithromax 500mg. (Verder ben ik een hele slechte eter en ben sinds een half jaar overgestapt op vegenastische eten) Wat is uw mening advies?

Alvast ontzettend bedankt voor uw tijd en moeite.

Dit zijn de uitslagen:

Chemie:
Kalium 3.6 mmol/l (min 3,2 -max 4.5)
C-reactive proteine (CRP) <1
Vitamine B12 295 (min 145 -max 569

Hematologie:
Bezinkinge (BSE) 1 (min 1 - max 20)
Hemoglobine 7.5 (min 7,5 - max 10)
hematocriet (Ht) 0.36 (min 0.35 - max 0.45)
Erytrocyten 3.78 ( min 4.0 - max 5.3)
M.C.V. 95 ( min 80 - max 100)
M.C.H. 1.98 (min 1.7 -max 2.1)
M.C.H.C 20.9 (min 19,3 - max 22.5)
RDW 12.3
Leucocyten 6.5 (Min 4 - max 10)

Endocrinologie /tumormerkers
Thyroied stimulers hormoon (TSH) 1.1 (min 0.27 - max 4.2)

Ferritine 48 (min 20 -max 150)

vriendelijke groeten,
nerdin

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-12-2017 om 09:28 uur

je bloed ziet er perfect uit. geen afwijkingen
astma, mn ernstig astma kan vaak, mn bij infecties zoals kno, lang en lastige problemen geven.
Het herstel heeft dan echt tijd nosig.
verder is zeer belangrijk om te revalideren, goed eten en bewegen.

Login of registreer om te reageren
19-12-2017 om 05:47 uur

Beste Longarts Laurien Oswald,

super bedankt voor uw antwoord!

vriendelijke groeten,

Login of registreer om te reageren
31-12-2017 om 11:19 uur

Je verhaal is heel herkenbaar. Ik had ook zoiets, maar ondertussen kan ik nog nauwelijks lopen, heb ook spierspasmes en spier uitval etc. Ik zie dat je een maagbeschermer slikt. Na 2 tot 3 jaar kun je daardoor een vit. B12 te kort krijgen, zonder dat het in je bloed te zien is, bijv door een multivitamine. Ik slikte ze vanaf 2008 en kreeg deze klachten vanaf 2011. Het begon met ernstige kortademigheid. Maar kwam er pas 2 maanden geleden achter dat het door de maagbeschermers kan komen. Google eens op maagbeschermers en vit b12 tekort en kijk bij het b12-instituut naar de symptomen! Sterkte!

Login of registreer om te reageren
01-01-2018 om 12:25 uur

Goedendag ,
Ik lees de afgelopen weken regelmatig op dit forum.
Twee weken geleden ben ik naar de huisarts met benauwdheidsklachten gegaan , ik ben drie maanden geleden gestopt met roken en in plaats van meer lucht werd het steeds minder .
Huisarts heeft mijn staturatie gemeten die was 98% en mijn longen beluisterd , daar hoorden zij een “ reutel” en ze zei een zachte uitademing ??
Hier toe geleid moest ik een longfoto laten maken en de uitslag was dat er emfyseem gezien is . Moet ik hieruit opmaken dat dat dan in een hele erge mate is aangezien je dat eigenlijk op een foto toch niet kunt zien ??
Verder is de rest van mijn bloed nagekeken , Hb, nierfunctie, cholesterol alles was verder goed .
Ik heb een hele stressvolle periode achter de rug en ik ben ook door dat emfyseem bericht compleet de weg kwijt . Wordt midden in de nacht benauwd wakker en volgens mij hyperventileer ik ook heel erg ..
Morgen moet ik een blaastest doen , krijg ik dan meteen info hierover ? Ik zie maar in gedachte dat ik nog maar kort te leven heb ..
Ik ben sinds 3 weken gaan zwemmen (500 meter ) dit 1x per week en ik loop iedere dag soms 5 kilometer . ( Wandelen )
Kortom ik ben heel erg bang .
Ik ben 49 jaar

Login of registreer om te reageren
01-01-2018 om 13:46 uur

@Eap
De benauwdheid kan ook o.a. een gevolg zijn van het stoppen met roken. In sigaretten zitten luchtwegverwijders die ervoor bedoeld zijn de rook dieper te kunnen inhaleren. Nu je gestopt bent krijg je die verwijders niet meer binnen en dat kan (lichte) benauwdheid geven. Wel goed dat je gestopt bent met roken. Ik hoop dat je verder niet teveel afkickverschijnselen hebt en dat het je niet al te moeilijk afgaat.
Emfyseem (als onderdeel van COPD) is natuurlijk niet best maar met de juiste behandeling en medicijnen kun je heus wel een prachtig leven hebben.
Wel gebied de eerlijkheid te zeggen dat de schade niet meer te herstellen is en dat het een progressieve ziekte is. Maar dat kan een mensenlang leven zijn.
Kop op! Je doet het prima met dat stoppen, zwemmen en wandelen.

Login of registreer om te reageren
01-01-2018 om 15:25 uur

@eap Wat een naar nieuws! Heb je begeleiding van een longverpleegkundige? Zij hebben vaak wat meer tijd voor al je vragen en angsten dan artsen, en kunnen je goed helpen om met de situatie om te gaan. Heel goed dat je gestopt bent met roken en lekker sport.

Login of registreer om te reageren
16-01-2018 om 14:53 uur

Ik ben zelf nog maar pas op het forum. Ik heb COPD/longempyeem . Ja empyeem kan 80% oorzaak roken zijn. Goed dat je gestopt bent. Neem aan dat je onder behandeling van een longarts loop en zoals in een eerder bericht een long verpleegkundige heb. Goede begeleiding uitleg enz is heel belangrijk. Hoe gaat het nu met je.

Login of registreer om te reageren