Terminale longpatiënt in de houtrook

02-12-2017 om 14:36 uur

Beste mensen,

Deze longpatiënt beschikt niet over de levenskracht om voor zichzelf op te komen. Energieverlies en het leven gaat zeer moeizaam. De achterburen gebruiken de houtkachel als hoofdverwarming en stoken niet goed. De hele straat weet dat, maar wie zegt er wat van? Niemand!

Wij hebben de volgende vraag aan u:

Zijn er inzichten wanneer en onder welke omstandigheden houtkachelrook schade aan de mens toebrengt? En bij welke frequentie van houtkachel stoken? Bij sigarettenrook is volgens mij vastgesteld hoeveel sigaretten het DNA schade oplevert. Maar hoe zit dat bij houtrook? Uit onderzoek doet blijken dat bij de 388 gemeenten maximaal circa 5 klachten per jaar binnenkomt over houtrook. Dit vind ik vreemd, want als ik in mijn omgeving navraag doe, dan zijn er veel, veel meer mensen die hier hinder van hebben. Er rust een groot taboe rondom dit onderwerp bemerk ik. Je krijgt al snel het oordeel 'zeurpiet'.

Login of registreer om te reageren
03-12-2017 om 01:34 uur

Blij ik lees niet de enige ben. Astma en echt je komt tbuis. Gewerkt mijn auto uitstap..snak ik naar lucht.
Ik heb na lang googlen inderdaad een melding gemaakt. Eerlijk ik vind dat het niet zichtbaar is waar je moet zijn bij hinder van iets dergelijks. En denk dat daar jet probleem ligt dat er weinig gemeld wordt.

Login of registreer om te reageren
04-12-2017 om 09:05 uur

Beste,

Overlast van houtrook is een veel voorkomend probleem. Het Longfonds zet zich in voor gezonde lucht. Op landelijk en lokaal niveau lobbyen wij om de overlast door houtrook terug te dringen.
Bovendien roepen wij mensen op om niet op hout te stoken en berichten hierover op onze website en sociale media. Daarnaast pleiten we voor een stookalarm https://www.longfonds.nl/nieuws/longfonds-pleit-voor-stookalarm.
Andere instanties zoals het RIVM en GGD kunnen uw meer specifieke vragen over gezondheidsschade wellicht gedetailleerder beantwoorden
U kunt de overlast evt. melden bij de Stichting Houtrookvrij www.houtrookvrij.nl en bij www.milieuklachten.nl

Wij wensen u veel sterkte.

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren