Exacerbatie COPD en ziekenhuisopname

04-12-2017 om 18:56 uur

Dag leden!

Ik zie vele opnamen in het ziekenhuis voorbij komen welke exacerbaties COPD betreffen. Nou vroeg ik mij af of men hier nog ideeën heeft om de opnamen te vermijden. Ik vind het interessant om uit te zoeken of het probleem ligt bij het te laat herkennen van de exacerbatie en wat eerstelijns zorg (zoals huisarts) kan verbeteren om opnamen te voorkomen. Echter heb ik een opstartje nodig om hiermee aan de slag te gaan, daarom vraag ik uw ervaringen
Misschien zitten er zelfs verbetervoorstellen bij m.b.t. voorlichting, hulpverlening en/of zorg na ontslag?

Alvast bedankt voor de reacties!

Login of registreer om te reageren
04-12-2017 om 21:09 uur

Wat mijzelf betreft is het zo dat ik eerst zelf start met prednison en indien nodig antibiotica, ik heb ze altijd in huis op advies vd longarts.
Wanneer het niet genoeg helpt moet ik meestal op controle komen , soms betekent dit langer prednison en/of antibiotica maar ook soms prednison en ab via infuus,dus opname.
Dit omdat het dan eerder opgenomen wordt in je bloed en dan geven ze meer mg/ml prednison.
Het is in het begin lastig om te weten wanneer je moet starten maar op een gegeven moment merk je het.
Meer benauwdheid, hoesten enz is vaak het 1e teken, dan kun je even afwachten maar niet te lang.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
25-12-2017 om 21:18 uur

Er is een stappenplan te downloaden bij longfonds
Is bedoeld om exacerbatie tot een minimum te beperken.
Werkt goed en is overzichtelijk

Login of registreer om te reageren
26-12-2017 om 08:43 uur

Heb je al eens aan longrevalidatie gedacht? daat leer je je grenzen kennen, medicatie ophogen, conditietraining, etc

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 17:51 uur

wat doe je als er pardoes een exacerbatie optreed

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 20:51 uur

Dan verhoog je eerst je pufjes indien je niet het maximale gebruikt.
Na overleg longarts of huisarts evt starten met prednison, of je moet al een behandelplan hebben vd longarts dat je zonder overleg mag starten?dan zelf starten.
Heb je het accuut enorm benauwd uit het niets en wordt het na puffen niet minder dan zou ik altijd contact opnemen met huis of longarts of huisartsenpost in weekend
Heb je er vies slijm bij met hoesten(gekleurd slijm) dan heb je soms antibiotica nodig en ik spoel zodra ik meer klachten heb mijn neusholtes.
Sterkte,Jolien

Login of registreer om te reageren