Ervaringen IC opname ?

15-12-2017 om 17:21 uur

Hallo, sinds mei 2017 is mijn dochter van 2,5 jaar al vijf maal opgenomen waarvan twee maal op de intensive care in Sophia ziekenhuis. Ze is net een week uit het ziekenhuis en heeft ditmaal voor de tweede keer op de IC gelegen.

Uit de allergie test kwam niet een dus niet allergische astma. Het eerste jaar heeft ze nergens last van gehad.

Nu krijgen wij thuiszorg die komen wederom thuis kijken maar eigenlijk kwam daar de eerste keer al weinig uit.

Moet eerlijk zeggen ik rook wel (ik weet het een slechte gewoonte) alleen doe dit buiten op het balkon. Ik heb een aparte jas die ik op balkon achter laat na het roken en was gelijk mijn handen. Uiteraard is me dochter gewoon binnen als ik rook en ik beperk het roken overdag zoveel mogelijk. Ik weet dat roken een enorme prikkel is en probeer ook te stoppen maar is dit door vele stress ook moeilijk. Ook roken er veel mensen in onze omgeving maar niet bij haar in de buurt en altijd buiten. Ja er zijn mensen die binnen roken maar als ze weten dat mijn dochter komt roken ze een aantal uur van te voren niet meer binnen tenminste familie dan als we naar vrienden gaan waar er binnen gerookt wordt zorg ik voor oppas.

Nu wordt door de artsen veel op het roken gegooid en eigenlijk alles je voelt je gewoon als schuldige aangekeken maar ik heb niet het idee dat alleen dat het is.

Iemand hier ervaringen mee ?

Ook moeten we binnenkort een aantal maal naar het Sophia toe.

Nu zei de artsen mij wel kinderen die vaak op de IC belanden een kleine kans maar toch het woord overlijden ik schrok hier zo van.

Heeft iemand ervaringen in meerdere IC opnames en wat gaan/kunnen ze nu verder voor onderzoeken doen ?

Login of registreer om te reageren
15-12-2017 om 18:11 uur

Wat een heftige tijd! Ik snap dat je voor je dochter graag wil stoppen maar dat is niet makkelijk. Krijg je daar hulp bij?

Vergis je niet maar de rook gaat ook in je haar en huid en andere kleren. Als roker ruik je dat vaak niet. Ik heb het probleem ook met mijn moeder. Als ik daar kom, krijg ik last ook al heeft ze al een paar uur niet gerookt en aan alle spullen uit haar huis zit die lucht.

Login of registreer om te reageren
15-12-2017 om 18:33 uur

Dank je wel voor je reactie !!!

Het lastige is mensen kan je niet verbieden in hun eigen huis te roken. Ik probeer het zoveel mogelijk uit haar buurt te houden maar om haar in een glazen huisje te zetten wil ik ook niet denk hier bij ook aan de andere prikkels waarvan het zou kunnen krijgen weersomstandigheden luchtvervuiling bepaalde geuren etc.

Peuterspeelzaal is me al afgeraden igv om het even uit te stellen. Maar is zo dubbel want ja je wil haar niet alleen thuis houden.

Ik ben zelf al bezig om te minderen en dat gaat aardig goed maar wel graag op mijn eigen tempo.

Login of registreer om te reageren
15-12-2017 om 18:48 uur

Hoi JJS

Wat n zorgen om jullie dochtertje! Snap dat t schrikken is en zeker als t woord “overlijden” valt, dat wil je koste wat t kost voorkomen!

Er zijn idd vormen van astma die risico lopen op ic-opname (ik als volwassene heb dat ook)
T kan ook zijn dat wanneer jullie dochtertje wat ouder is, dat ze er letterlijk wat overheen groeit, simpelweg omdat haar luchtwegen meegroeien en dus straks minder klein zijn en dan dus minder snel risico lopen op dichtzitten. Maar -ik ben er ook t voorbeeld van - gebeurt dat niet altijd...

K vind het echt vervelend om te moeten zeggen, want waardeer dat je er zo eerlijk over schrijft en snap hoe moeilijk het voor je moet zijn, maar ik denk wel dat roken een grote boosdoener is.
Zeker niet de enige, weersomstandigheden, luchtjes, virussen, wat dan ook spelen zeker ook een rol.

Maar zoals Daantje ook al zei, de rook blijft lang hangen. Super lief van die mensen, petje af, om aantal uur niet te roken, maar een afdoende oplossing is het niet. En super dat je je jas buiten laat en aan minderen bent. Je hebt echt veel over voor je dochter, dat proef k in je woorden!,

Maar haar longen zijn zó gevoelig, die reageren er toch op. Misschien niet direct merkbaar, maar ze worden steeds beetje getriggerd, totdat de maat vol is zegmaar. Bij mij werkt dat bijv in t pollenseizoen ook zo. Die kan je nooit helemaal ontlopen, hoe je ook je best doet. Een tijdlang lijken mn longen t aardig te trekken, tot het opeens helemaal mis is en meteen enorm ernstig...

K wil er maar mee zeggen dat ook al zie je niet meteen reactie bij haar, het kan niet anders dan dat de prikkels (allemaal! Maar zeker ook roken) iets met haar longen doet...

Vind t echt jammer, maar kan er niks anders van maken, maar hoop dat je proeft dat k je niet veroordeel of slechte moeder vind. Maar t is wel echt iets heel goeds dat je voor je dochter kunt doen, is haar uit de rook houden. Echt uit de rook....

Veel sterkte en beterschap voor je meisje!

Login of registreer om te reageren
15-12-2017 om 21:32 uur

Nee ik waardeer het juist enorm ik kan er wel over liegen maar zo krijg je ook geen echte adviezen en of eventuele tips en dat is iets wat ik wel graag wil.

Dank je wel !!!

Jij ook heel veel sterkte !!!

Login of registreer om te reageren