Pcd

17-12-2017 om 20:14 uur

Goedenavond,

Onze jongste tobt vanaf dat hij een halfjaar is met zn luchtwegen, we zijn ondertussen 3 longontstekingen, 14 opnames verder ondertussen. Afgelopen di is tijdens een opname in het Sophia een nasale NO meting bij hem gedaan. Waar de waarde boven de 200 als normaal wordt gezien behaalde hij aan de ene kant 6 en de andere kant <5 wat een indicatie is voor PCD. Het lijkt mij dat als er een kant niet goed was gegaan er een groot verschil zou zitten tussen beide neusgaten toch? Hij is doorgestuurd naar het VU voor het trilhaar biopt. Ergens kan ik me niet voorstellen dat hij zoiets zeldzaams heeft waarbij wij als ouders beide het gen moeten dragen maar anderzijds komen wel veel dingen overeen plus zijn erg afwijkende nasale NO meting natuurlijk.

We proberen als ouders een beetje in te schatten wat de kans is dat hij dit heeft. De kinderarts zegt dat ze kinderen doorsturen vanaf een waarde onder de 150 en zij gaf al aan dat onze zoon echt heel laag heeft gescoord ondanks dat hij geen verstopte neus oid had. Dit staat nu boven aan hun lijstje. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt..

Wat is u kijk hierop? Hoe groot is de kans dat ons zoontje daadwerkelijk PCD heeft en is de nasale NO meting echt een betrouwbare indicatie hiervoor?

Groetjes mamavan3ventjes

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-12-2017 om 09:21 uur

beste mamavan3ventjes,
gezien de voorgeschiedenis met meerdere longontstekingen is het logisch om PCD als oorzaak uit te sluiten, vooral als er chronische hoestklachten en ook veel KNO problemen zijn geweest (oorontstekingen). Het nasale NO is een screeningsinstrument maar niet altijd goed betrouwbaar. Bij heel lage waarden (zoals u beschrijft) is dat suggestief voor PCD, maar de diagnose is zeker nog niet bevestigd. Daarvoor is echt het trilhaarbiopt nodig.

sterkte en hopelijk snel duidelijkheid voor jullie!

Login of registreer om te reageren
09-01-2018 om 17:16 uur

hallo.mijn dochter was tijdens NO meting ziek en arts heeft wel neussprey aan haar gegeven.vandaag arts gebeld met uitslagen dat zo te zien trilharen zo te zien minder werken.en we moeten ook naar vu voor onderzoek.ben ongerust of het wel PCD is.

Login of registreer om te reageren
09-01-2018 om 17:41 uur
Reactie op jany

hallo.mijn dochter was tijdens NO meting ziek en arts heeft wel neussprey aan haar gegeven.vandaag arts gebeld met uitslagen dat zo te zien trilharen zo te zien minder werken.en we moeten ook naar vu voor onderzoek.ben ongerust of het wel PCD is.

kan het zijn?die pcd?

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 08:23 uur

Beste mama,
Ik snap dat je ongerust bent, maar ik denk dat je het onderzoek in het VU inderdaad moet afwachten.
Sterkte.
Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren