Nieuw inzicht stootkuur prednisolon

26-12-2017 om 14:49 uur

Hallo allemaal, ik heb al een tijdje niets gepost omdat het mbt de astma goed ging en de focus op andere gezondheidsproblemen ligt. Donderdag was ik bij de longarts geweest. De longfunctietesten toonden een verhoging van de ontstekingswaarde aan. Ik had geen klachten behalve vermoeidheid die ik relateerde aan mijn hartaandoening. Vanaf donderdag heb ik de alvesco preventief verdubbeld maar zaterdag werd ik benauwd met daarbij pijnaanvallen tussen de schouderbladen. Ik ben toen gestart met vernevelen met atrovent. Gisteren werd ik echt ziek, erg benauwd en koorts. Het was niet verstandig om tot woensdag te wachten en heb gisterenavond eerst de HAP gebeld maar werd doorverbonden met longarts op SEH. Met hem overlegd dat ik het liefst eerst door huisarts gezien zou worden (bang om anders weer opgenomen te worden). Daar ging hij mee akkoord. Huisarts heeft wel met longarts overlegd. Longfoto's gelukkig goed. Ik heb nu weer een kuur prednisolon. Normaal krijg ik 10 dagen 30 mg maar volgens huisarts zijn er nieuwe inzichten en heb ik nu een kuur voor 5 dagen 40 mg. Ik voel me al een stuk beter dan gisteren, mijn hart reageert er wel sterker op.
Hebben jullie ervaring met deze stootkuur?
Vast bedankt (en nog een fijne 2e kerstdag).

Login of registreer om te reageren
26-12-2017 om 15:29 uur

Hoi Muziek61, ja, ik miste je idd al een tijdje. Maar ik hoop dan altijd dat het goed met iemand gaat.
Wat akelig voor je dat je juist tijdens de kerstdagen zo ziek bent.
Ik hoop voor je dat de pred snel zn werk doet, maar als je je nu al iets beter voelt, lijkt dat dus goed te helpen.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe inzichten. Hogere dosering, maar korter is beter dus?

De laatste keer dat ik pred kreeg kreeg ik maar 5 mg 2 x daags en 8 dagen slechts. Het hielp wel afdoende.
Beterschap meid.

Login of registreer om te reageren
26-12-2017 om 15:51 uur

Dank je wel, Thirza. Over de hele keur genomen slik ik toch 100 mg minder prednisolon. Ik heb vaker 60 mg gehad maar dat was tijdens opname.

Login of registreer om te reageren
26-12-2017 om 18:08 uur

Volgens het farmacotherapeutisch kompas en de NHG standaard is het nu vijf dagen 40 mg of zeven dagen 30 mg eventueel verlengen tot max 14 dagen. Ik had de laatste keer juist volgens mij 20 mg omdat ik toen nog niet heel slecht was maar dat duurde lang voor het hielp en ik had net zoveel bijwerkingen dus toen niet echt een succes.

Login of registreer om te reageren
26-12-2017 om 20:45 uur

Dank je wel voor je reactie, Daantje. Ik voel me in ieder geval een stuk beter dan de afgelopen dagen. Ik hoop dan ook dat 5 dagen voldoende zijn maar heb er tot nu toe een goed gevoel over. Het werkt tot nu toe beter dan de dosering van 30 mg per dag die ik eerder steeds heb gehad.

Login of registreer om te reageren
27-12-2017 om 22:28 uur

Na een goede dag gisteren kwam de astma 's avonds laat in volle hevigheid terug. Slechte nacht. Vernevelen hielp amper. Vandaag ook slecht. Na contact SEH opgenomen. Het is helaas niet anders. Wat een virusinfectie weer te weeg brengt. Hoop weer snel naar huis te kunnen.

Login of registreer om te reageren
28-12-2017 om 08:45 uur

Oh wat jammer dat de kuur niet goed aangeslagen is. Beterschap!!!

Login of registreer om te reageren
28-12-2017 om 08:50 uur

Dank je. Prednisolon wordt verhoogd naar 60 mg. Hoop met oud en nieuw thuis te zijn.

Login of registreer om te reageren
28-12-2017 om 09:25 uur

Jammer dat je toch weer opgenomen bent. Beterschap en hopelijk weer gauw naar huis!

Login of registreer om te reageren
28-12-2017 om 09:32 uur
Reactie op Muziek61

Dank je. Prednisolon wordt verhoogd naar 60 mg. Hoop met oud en nieuw thuis te zijn.

He wat naar Muziek. Wat een spannende nacht moet jij achter de rug hebben. Ik hoop dat je in een vuurwerkvrij gebied woont, want die dampen zijn ook niet bepaald gunstig voor "ons". Ik zal blij zijn als het maandag is en ik hoop dat het keihard regent en waait dan.
Beterschap meid!!

Login of registreer om te reageren
28-12-2017 om 09:43 uur

Hoi Thirza, als ik met de jaarwisseling thuis ben dan blijf ik sowieso binnen.
Dank je wel.

Login of registreer om te reageren