Verandering naar generiek geneesmiddel geeft bijwerkingen

29-12-2017 om 18:43 uur

Hoi allemaal,

Ik gebruik al een paar jaar Seretide (van GSK) met zeer veel plezier. Het medicijn werkt erg goed en ik voel me er echt goed bij. Nauwelijks bijwerkingen, iets dat bij de vorige medicijnen die ik had soms wel anders was.

Maar ja, het preferentiebeleid van de verzekeraars....
Vorig jaar juni of zo kreeg ik ineens een briefje van de apotheek dat ik de eerstvolgende keer het generieke medicijn zou krijgen. Nou, okee, ik stond niet te springen en was voorzichtig, dus ik bestelde op tijd, zodat ik nog een volledige puffer achter de hand zou hebben "voor het geval dat". En inderdaad, die volgende keer kreeg ik salmeterol/fluticason van Focus. Ik merkte verschil en kreeg meer bijwerkingen, waaronder heesheid en kramp. Maar omdat ik nog een puffer had liggen, die er tussendoor genomen, heb ik die 3 maanden overleefd. En de eerstvolgende keer bestellen kreeg ik weer netjes de seretide. Ik blij, en ook die keer erna en die keer daarna kreeg ik ook seretide. Fijn!

Tot afgelopen keer. Toen kreeg ik, zonder enige waarschuwing, salmeterol/fluticason van Vincion. Ik vond het even heel vreemd en omdat ik al met mijn laatste puffer bezig was, deze maar gewoon leeg gemaakt.

Op maandag de 18-12 ben ik begonnen met het nieuwe generieke medicijn. En toen is de elende begonnen.
Ik slaap nauwelijks nog.. Van de 12 nachten heb ik er 5 nauwelijks geslapen, 4 matig geslapen en wel 3 nachten heb ik acceptabel goed geslapen. En van die 3 nachten heb ik er bij 1 voor het slapen maar 2 pufs seretide van de -gelukkig bewaarde puffer met nog een paar op de teller) genomen. De andere 2 nachten was ik volgens mij gewoon zo moe..

Ik word zo onrustig in mijn hoofd en in mijn lijf. Ook de kramp komt terug, maar daar kan ik nog best wel mee leven. Als ik 's avonds, op mijn gebruikelijke bedtijd en na mijn gebruikelijke ritueel, naar bed ga ben ik vaak moe. Ik zorg dat ik genoeg doe (zowel lichamelijk als geestelijk) en ben ontspannen als ik naar bed ga. Maar ik slaap vallen, ho maar. Ik val ergens tussen half 2 en 4 uur in slaap.. En wat ik slaap is vaak nog rommelig ook.

De link tussen de start van het andere merk en de start van mijn klachten is echt heel duidelijk als je het mij vraagt. De nacht van maandag op dinsdag (start medicijn) was al matig en daarna ging het alleen maar slechter. Inmiddels ben ik uitgeput en durf ik haast geen auto meer te rijden (zeker niet na zo'n slechte nacht als afgelopen nacht).

Afgelopen woensdag heb ik de huisarts opgebeld, die heeft mijn klachten genoteerd en me doorverwezen naar de apotheek. De apotheek gebeld en een kwartier aan de lijn gehangen. En eigenlijk is het verhaal: Mijn verzekeraar wil koste wat het kost dat ik het generieke medicijn neem. De enige manier om de echte seretide te krijgen is zelf betalen..! En 35 euro per maand is niet even iets wat je zomaar doet. De enige uitweg was wachten tot het nieuwe jaar, in de hoop dat er dan een ander merk preferent zou zijn en dat dat wel goed zou gaan.

Dus ik heb afgelopen woensdag besloten het aan te kijken. Maar pff, ik ben wanhopig!
Dinsdag hang ik gegarandeerd weer aan de lijn bij de apotheek en anders huisarts, want ik moet toch kunnen slapen?

Heeft iemand ervaringen met zoiets?

Is er een mogelijkheid om toch de seretide van gsk vergoed te krijgen? Of desnoods een ander merk om dat dan maar te proberen?

Alvast dank!

Login of registreer om te reageren
29-12-2017 om 19:13 uur

Je hebt nog twee dagen de tijd om een andere zorgverzekeraar te kiezen die geen preferentiebeleid voert of niet voor dat medicijn. Dat is waarschijnlijk de makkelijkste optie.

Anders de voorschrijvend arts vragen om een recept met medische noodzaak voor de originele seretide maar sommige artsen doen dat alleen als je allergisch bent voor een hulpstof bijvoorbeeld.

Of wat je eenvoudig nog kan doen is proberen te schuiven met de tijden waarop je pufr.

Login of registreer om te reageren
30-12-2017 om 18:23 uur

Dankjewel, Daantje en Emsempems!
Ik had inderdaad overwogen een andere zorgverzekeraar te nemen voor 2018, maar dat (voor dit alles) toch besloten niet te doen. Nu opnieuw bezig en ik overweeg voor ONVZ te gaan, maar jeetje, wat een gedoe zeg. Zometeen nog maar even verder zoeken.

Ik ga in ieder geval dinsdag de huisarts bellen en kijken of die inderdaad iets voor me kan betekenen. Op een andere tijd puffen had ik wel gedaan, maar misschien toch net niet lang genoeg geprobeerd of niet ver genoeg naar voren gehaald. Kan het zeker nog eens proberen.

Vanochtend -uit wanhoop- toch maar de stoute schoenen aangetrokken en naar de apotheek gegaan. Het kon me even niet meer schelen dat het 35 euro moest kosten, dus gevraagd of ze er alsjeblieft toch eentje hadden (normaal krijg je pas de volgende dag na 16 uur wat). Gelukkig was de dame behulpzaam en wilde ze er toch eentje meegeven, maar ze wist niet of hij op voorraad was. Na een minuut of 10 kwam ze weer en zei ze dat ze hem toch niet op voorraad had. Maar ze kwam wel met iets anders: Een Serevent discus en een Flixotide discus. Of ik dat misschien wilde proberen, want dat werd zelfs wel vergoed! Nou ja, een discus heb ik destijds wel eens gehad (ventolin discus) en dat was niet helemaal mijn ding, maar inmiddels zijn we 4 jaar verder en wil ik het nog wel eens proberen. Dus na een hoop gepuzzel -de apotheker moest er zelfs bij komen voor de juiste dosering - heb ik dat meegekregen als noodoplossing. Vanavond gaan we het eens proberen!

Login of registreer om te reageren
30-12-2017 om 18:35 uur

Ik zou vaart maken met een andere zorgverzekeraar, straks nog, anders zit je weer een heel jaar aan je huidige vast.

Ik vind het ook wel apart dat je apotheek je zomaar een ander medicijn(en) geeft zonder overleg met je arts.

Login of registreer om te reageren
30-12-2017 om 18:55 uur
Reactie op Daantje

Ik zou vaart maken met een andere zorgverzekeraar, straks nog, anders zit je weer een heel jaar aan je huidige vast.

Ik vind het ook wel apart dat je apotheek je zomaar een ander medicijn(en) geeft zonder overleg met je arts.

Ik ben er inderdaad van op de hoogte, dankjewel :)
Ben druk aan het spitten, kijken, nadenken en afwegen.

In principe heb ik nu hetzelfde medicijn meegekregen, maar dan los van elkaar. Er is ook wel allerlei overleg geweest voordat ik het kreeg. (heb daar een dik uur gezeten)

Login of registreer om te reageren
30-12-2017 om 18:57 uur

Wel fijn dat je apotheek meedenkt. Hopelijk vind je een goede oplossing.

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 09:07 uur

@Waterlelie, dit is een heel grote ergernis!
En niemand die het echt goed kan uitleggen, maar het heeft gewoon ordinair met geld te maken.
Een generiek medicijn is nl. (veel) goedkoper en dat verschil mag jij dan zelf er bij leggen.
Soms wordt je niet geloofd als je zegt dat het andere merk je geen goed doet, maar zelfs kwaad.
Dat zou dan tussen je oren zitten, want de grondstof is immers hetzelfde.
Jawel, dat snapt iedereen, maar het zijn juist de hulpstoffen die je zieker kunnen maken, of waar je niet tegen kunt.
In mijn geval was dat Xyzal, de generieke hielpen helemaal niet en ik kreeg jeuk.
Volgens de apo moest ik dan bijbetalen, dat deed ik dan maar. (ong. 26 euro voor 3 mnd) niet zo veel maar het begon zo oneerlijk te voelen, omdat mijn man en dochter wel de echte kregen! Dat geloofden ze niet. Ik ben vanaf toen de doosjes gaan bewaren en na ruim een half jaar ging ik ermee naar de apo.
Toen ze me weer wilden laten betalen vroeg ik: waarom hoeven mijn man en dochter dat niet? Kijk, zij krijgen ook de originele.
Het meisje achter de balie veranderde iets in de computer, want zij begreep het ook niet. En toen ik het laatst op ging halen hoefde ik opeens niet meer te betalen en heb ook geen bericht van de zorgverzekeraar gehad.
Rara, maar het heeft me dus wel meer dan 100 euro gekost, voordat ik zover was!!

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 10:04 uur

Zorgverzekeraars zijn in het leven geroepen om de burger financieel leeg te trekken. Ze worden geheel geregisseerd door de overheid die dezelfde insteek heeft. Overheid en verzekeraars zijn partners in crime.
Dat privatiseren was een ideetje van de VVD en is door de PvdA ingevoerd.
U weet dus wat u de volgende keer te doen staat.

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 10:32 uur

In heel veel gevallen is het natuurlijk prima om een generiek geneesmiddel te gebruiken en daarmee worden bakken met geld bespaard in de zorg wat al de grootste kostenpost van ons allemaal is. Er moet alleen beter omgegaan worden met situaties waarin het niet goed gaat.

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 10:56 uur

@waterlelie, je kunt het 't beste aan je longarts vragen, ik neem aan dat je bij een longarts bent? Kun je telefonisch vragen of ze er een vermelding bij zet welke je moet hebben.
Dan hoef je niet eerst wat anders te proberen, dit lijkt mij de makkelijkste weg.

Over zorgverzekeringen is makkelijk oordelen maar zij werken in opdracht van de overheid, ze hebben zich aan veel regels te houden.
Het voelt als leeg trekken maar de zorg nu eenmaal kost veel geld en dan hebben wij het in nederland nog niet zo slecht.
Ik ben het eens met Daantje , ze proberen dmv dit soort acties te besparen.

Login of registreer om te reageren