januari 2018 - Een longziekte en je uiterlijk.

02-01-2018 om 11:15 uur

Een longziekte hebben is vaak niet zichtbaar. Het is zelfs soms zo dat patiënten er ‘beter’ uitzien, door bijvoorbeeld het gebruik van Prednison. Dit maakt het soms best lastig.
Echter is het regelmatig ook wel zichtbaar dat je een longziekte hebt, bijvoorbeeld doordat je zuurstof gebruikt of dikke ogen hebt van de pollen.
En soms is iemand zo ziek, dat het zelfs lastig is je haar te wassen zonder hulp.

Voor velen is het heel belangrijk er goed uit te zien. De ervaring leert dat een goed verzorgd uiterlijk ook meteen een beter gevoel geeft.

Hoe sta jij hierin? Hoe belangrijk is het voor jou? Wat doe je eraan?

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 12:44 uur

Het klopt inderdaad dat mensen van buiten niet kunnen dien dat je van binnen ziek bent door een longaandoening.
Derhalve is het erg vervelend om regelmatig uit te moeten leggend dat je iets niet kunt of langzamer bent.
Ik ben daar nog steeds niet aan gewend.

Voor mij zelf sport ik geregeld( 2x per week bij de fysio) en probeer zo gezond mogelijk te leven en mijn medicatie tijdig in te nemen.
Hierdoor voel je je wel beter, maar tijdens een longaanval en de dagen daarna zie je er niet uit, maar dat went ook.

Proberen te accepteren is het beste, maar gelijktijdig ook het moeilijkste.

Groeten

Boemer

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 14:57 uur

Ik vind het aan de ene kant lastig, dat je het niet altijd kunt zien omdat er dan ook onbegrip heerst als je iets niet kunt. Soms moet je blijven uitleggen waarom je iets niet kunt puur omdat mensen die het niet hebben (gelukkig) niet weten hoe het is en het dan ook niet begrijpen waarom je liever ergens niet heengaat i.v.m. de rook, maar met sporten soms geen pufje nodig bent.

Groetjes Ad.

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 15:17 uur

Als ik echt ziek ben loop ik thuis het liefst in makkelijke kleding rond maar zo gauw ik me weer wat beter voel, helpt het ook wel om me juist weer fatsoenlijk aan te kleden om me weer wat beter te voelen.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 16:40 uur

Als ik echt ziek ben loop ik thuis ook met zo makkelijk mogelijke kleding. Vroeger liep ik voor mijn werk altijd in driedelig pak rond, nou daar zien ze me zelden nog in, maar kleed me algemeen redelijk netjes en verzorgd.

Het is niet alleen voor mezelf dat ik zorg dat ik er goed uitzie maar ook voor mijn omgeving. Als ik er minder verzorgd uitzie of niet netjes krijg ik meer op en aanmerkingen van mijn omgeving die maken dat ik me nog beroerder voel dan ik al ben. Laatste waar ik op zit te wachten zijn op en aanmerkingen van mijn omgeving waar ik niet beter van wordt of ik me niet beter bij voel, op momenten dat je door ziekte of je long problemen toch al belabberd voelt.

Het is ook een wisselwerking voel ik me niet goed en kleed ik me minder dan zal dit ook een groter negatief effect op mijn innerlijke gesteldheid hebben.

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 14:54 uur

Het vervelende vind ik het opgeblazen gezicht en soms lijf van de prednison,valt weinig aan te verbloemen, meeste mensen zeggen gelukkig niet:hollands welvaren want toch zie je dat het er niet gezond eruit ziet.
Op de goede dagen doe ik meer aan mijn uiterlijk, opmaken enz en draag het liefst altijd comfortabele kleding.
Je hebt gelukkig veel leuke broeken nu die dragen als een sweatpants en eruit zien als een pantalon, echt fijn want strakke broeken en benauwdheid gaan niet samen.
Een leuk lang vest of trui en het oogt netjes en modern.
Voor de vrouwen: :) bij benauwdheid draag ik ipv een gewone bh een bhtopje,knelt een stuk minder af en ik neem die altijd een maat groter.
Ik ga op tijd naar kapper/pedicure enz zo voel ik mij net wat beter.
Het vervelende is wel de extra haargroei op gezicht door de prednison, daar gebruik ik een epiveer voor, wel wat pijnlijk maar wie mooi wil zijn moet ....

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 21:15 uur

Ik ben dol op tuniekjes met legging of id. zit heerlijk, zeker als je benauwd of moe bent. Of ziek, want im duik ef zo mee op bed :-)
Op mijn werk heb ik een spijkerbroek met stretch aan.

Opmaken is ivm allergie geen optie.
Wel ben ik sinds een half jaar onder behandeling van een huidtherapeut ivm veel haar op de plaats waar mannen een baard hebben (hirsutisme). Een langdurig verhaal maar is het helemaal waard.

Verder vind ik dat ik er vaak moe uitzie. Kleine oogjes. Tja, daar doe je niets aan.

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 22:03 uur

Ja tuniekjes en leggings zijn ook een geweldige uitvinding! Alleen krijg ik van die spillepootjes, beetje figuur van schaap ;) bolle romp/buik door vele prednison,dunne pootjes mede door vermindering spiermassa.
Maar ik droeg ze graag, nu vaker een wijdere broek met elastische band, en zoveel keus nu, leuk!

Dat baard/snorhaar is een ramp indd, misschien ga ik ook eens informeren naar een huidtherapeut,goede tip!

Login of registreer om te reageren
08-01-2018 om 08:28 uur

Goudvisje, electrisch epileren wordt vaak (deels) vergoed door de zorgverzekering. Ik wist dit nooit en toen was t me veel te duur. Maar toen mijn zus de vergoeding vertelde.... belde ik heel rap.
Misschien ook een tio voor jou.

Hihi, met spillebeentjes in een legging voel je je niet beter. Doe maar van die lekkere broeken die je nu hebt :-)

Login of registreer om te reageren
08-01-2018 om 08:53 uur

Emsepems, ik ga het zeker eens informeren, ook bij mijn zorgverzekering.
Ik doe het nu zelf met een epiveer, niet echt ideaal en ontharingscreme en wax kan ik niet tegen, bedankt voor de tip.
Ja hahaha, liever dan maar een wijdere broek, ben gek op schaapjes maar wiler niet op lijken :)

Login of registreer om te reageren
08-01-2018 om 15:36 uur

Voor ik astma had vond ik douchen altijd een fijne activiteit.
Maar nu vind ik het niet leuk meer ,hoesten en benauwdheid ,vermoeidheid na het douchen.
Vindt het alleen nog maar een noodzakelijkheid die ik zo kort mogelijk houd.
Zo ook naar de kapper gaan is niet leuk meer van wegen de lichtjes in de kapsalon.

Maar goed wat moet dat moet en maak er het beste van. :-bd

Login of registreer om te reageren