Ophoging en verdubbeling van inhalatiemiddelen

02-01-2018 om 16:17 uur

Waarschijnlijk doen velen dit af en toe. Je verdubbelt je inhalatie om erger te voorkomen.
Maar wat is nu de beste manier?
Ik ga even uit van 2 x daags 1 inhalatie van bijv. 100 mcg.
Neem je dan 2 x daags 2 inhalaties van 100= 200 mcg of 3/4 x daags 1 inhalatie van 100 mcg= 300/400 mcg?
Mijn eerste l.a. adviseerde op 2 x daags te blijven en dan hoger, maar mijn 2e l.a. vond meerdere inhalatiemomenten per dag beter. Verwarrend dus. Daarom maar even de mening van de gebruikers/ervaringsdeskundigen.

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 16:23 uur

Ik doe de foster altijd op verschillende momenten van de dag. Normaal neem ik s morgens en s avonds en nu doe ik dat s middags ook (dit ivm vuurwerk en kerstbomenallergie)

Het is idd heel wissekend wat artsen adviseren. Ik doe hetgeen wat voor mij het beste voelt daarom :-)

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 16:26 uur

Ik ga meestal naar meerdere inhalatiemomenten. Zelfde als emsepems, nu met het vuurwerk bijvoorbeeld ook 's middags en bij avondeten. Maar anders hoe het voor mij het beste voelt.

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 16:27 uur

Ik mocht zelf kiezen. Vaak is bijvoorbeeld 2x2 praktischer als je overdag bijvoorbeeld werkt maar bij 4x1 heb je soms minder bijwerkingen omdat je de dosis meer spreid.

Ik puf 's ochtends vier puffen in één keer, eind van de middag twee en voor het slapen twee. Dat bevalt mij het beste.

Login of registreer om te reageren
02-01-2018 om 19:18 uur

Mijn LA is bij het gebruik van Foster een voorstander van het
ophogen van de dosis. 2x2 is dan effectiever dan 4x1.
In de ochtend neem ik ook 3 a 4 puffen en probeer de dag door te
komen. Lukt dit niet dan neem ik in de middag 2 puffen en s'avonds
nog eens 2. Acht is het maximum.
Bij Salmeterol/Fluticason is hij meer voor een gespreide inname,
omdat meer puffen op hetzelfde moment niet zo effectief zouden
zijn. Ik neem nu de Foster omdat deze ook werkt als snel-werkende
medicatie en de seretide niet. Voor de rest laat de LA mij zelf beslissen
net als @Daantje over de hoeveelheid een het tijdstip.

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 11:52 uur

Okay, dank jullie wel.
Ik nam een week voor de 31e driemaal daags een puffje ipv 2, maar ik had de indruk dat dit weinig geholpen had, omdat ik het behoorlijk benauwd heb gehad.
Toen ik mezelf op 2 x daags 2 puffjes zette, ging het meteen al veel beter. Ik heb de Serevent bewust apart, omdat ik denk dat een ophoging daarvan geen meerwaarde heeft. Als ik te veel pruttel en piep, neem ik liever de Ventolin erbij dan.

En dan nog een aansluitende vraag, dom dat ik het niet meteen erbij gezet had.
Hoe lang gaan jullie door, totdat de klachten geheel verdwenen zijn, of een standaard aantal dagen?

Reactie op Daantje

Ik puf 's ochtends vier puffen in één keer, eind van de middag twee en voor het slapen twee. Dat bevalt mij het beste.

Heb jij een voorzetkamer en wat is je normale dosering?

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 12:04 uur

Dat is mijn normale dosering, ik kan helaas al jaren niet meer afbouwen. Ik heb de nexthaler.

Ik moest altijd een week of tien dagen ofzo doorgaan met de dubbele dosis voor ik weer probeerde af te bouwen.

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 14:40 uur

Ik ga als mijn klachten voorbij zijn nog een dag of 5 door. Hangt af van de oorzaak van de exacerbatie.

Login of registreer om te reageren