Hoe weet je welke soort astma je hebt? En maakt dat wat uit?

03-01-2018 om 10:34 uur

Dag allen,

In 2008 werd bij mij de diagnose gastric astma gesteld door een huisarts in opleiding. We zaten eigenlijk nog een beetje in het traject uitzoeken hoe en wat precies toen ik borstkanker kreeg en dat ging natuurlijk voor, ook van mij zelf uit.

Ondertussen ben ik 3 maagonderzoeken verder, wordt nooit iets gevonden, heel fijn maar de maagklachten en astma blijven. Bij inspanning heb ik altijd al extra ventolin nodig en dan gaat dat ook prima.
Ook heb ik de afgelopen jaren veel meer last gekregen van benauwdheid van geuren etc. Bij een concert of theater zit ik vaak met een sjaal voor mij mond vanwege de parfum-aftershave geur. Water mee en als het kan bij het gangpad zitten voor als het echt niet gaat.
Rook, verf, terpentine, gier, alles beneemt me de adem. Ons huis moet van binnen nodig geverfd maar het komt er niet van want ik kan er absoluut niet tegen.
Voor zover ik weet ben ik nooit getest op allergieën, ik krijg flixotide en zo nodig gebruik ik ventolin. Voor de hooikoorts periode een neusspray, sinds vorig jaar Dymista omdat Flixonase niet meer werkte. Sinds een longontsteking in oktober gebruik ik nog steeds iets vaker ventolin. Hooikoorts is voor zover ik weet ook nooit door een test aangetoond. Bij een longarts ben ik nog nooit geweest.
Sinds vorig jaar zomer gebruik ik Levocetirizine omdat ik dacht dat mijn maagklachten mogelijk van hooikoorts kwam maar uit onderzoek is dat niet gebleken. Echter als ik de Levocetirizine niet gebruik komen de maagklachten terug en bovendien gaat mijn neus meteen weer dicht zitten en ook heb ik dan last van mijn keel. Net of zet hij op en wordt het eten lastiger, kan het moeilijker doorslikken.

Ik vraag me nu af is het verstandig om de huisarts nog eens te vragen of het ook nodig/belangrijk is om nog eens op allergieën te testen? En is het sowieso handig om te weten wat voor soort astma je hebt, of maakt dat niet uit?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet, Hinke.

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 20:09 uur

Hoi Hiske,

Ik heb een lichte allergie voor huisstofmijt en verder kan ik niet tegen luchtjes geurtjes rook vocht en mist en koude.
Mijn astma is niet aantoonbaar door de longarts maar heb toch alle symptomen en klachten.
Ik heb astma welke soort weet ik niet belangrijker is dat je goed geholpen wordt door de arts.

Als ik twijfel neem ik altijd contact op met de huisarts. Na 10jaar astma is dat zeker minder geworden, maar in het begin vindt hij dat vaak vervelend. Maar het gaat om jou gezondheid!

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 20:23 uur

Hallo Hiske, als je al tien jaar zulke klachten hebt lijkt me een goed consult van een longarts geen overbodige luxe. Zou er bij de huisarts eens sterk op aandringen. Elke soort astma heeft zijn eigen specifiek geneesmiddel dus maakt het wel uit. Doen hoor, succes. Maus (ernstig allergisch astmapatiënt).

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 13:29 uur

Net als bij Niels is ook mijn astma niet onomstotelijk aangetoond, maar de symptomen zijn er zeker. Als je er zo lang mee rondloopt, Hiske, dan zou ik zeker een verwijzing naar een longarts vragen. Samen met de longarts kun je dan op zoek naar de juiste medicatie die voor jou helpt.
Succes!

Login of registreer om te reageren