Een ander leven

03-01-2018 om 14:12 uur

Dag allemaal, ik ben een vrouw van 59 jaar en vanaf mijn 26e in steeds toenemende mate aan het hoesten en steeds benauwder, waarvan de laatste 20 jaar in behandeling bij de longarts en aan de diverse medicatie. Ik heb vanaf mijn 18e full-time gewerkt tot mijn opname in april 2016 in de Nederlandse Astmakliniek in Davos, Zwitserland.
Daar is de diagnose gesteld van niet allergisch eosinofiel astma met een longfunctie van net onder de 50%, die helaas niet meer zal verbeteren.
Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens de opname en met name hoe om te gaan met mijn beperkingen en er toch het beste van te maken. Mijn hoesten was na 4 weken op hoogte drastisch verminderd en dat effect heeft nog zeker een half jaar stand gehouden, daarna helaas weer opgebouwd tot oude hoestniveau vanwege de slechte luchtkwaliteit in Nederland.
Ik werk inmiddels niet meer en heb nu alle tijd om aan mijn conditie te blijven werken met de beperkte energie die ik nog heb. Dat zal na 40 jaar werken behoorlijk wennen zijn.

Ik hoop hier op het forum te leren van lotgenoten en mijn steentje aan anderen te kunnen bijdragen.

Login of registreer om te reageren
04-01-2018 om 08:46 uur

Beste Groenkapje,
Welkom, met jouw grote ervaring met het leven met astma
kun je denk ik veel betekenen voor anderen die met vragen
en opmerkingen komen.
Daarnaast hoop ik dat je gesterkt wordt door het contact met
lotgenoten. Ondanks dat mijn astma veel minder erg is, in goede
perioden blaas ik 120% maar in slechte 70% en dan voel je je slecht,
heb ook ik astma moeten leren inpassen in mijn dagelijkse leven.
Moeilijk, confronterend en soms onmogelijk en voor de mensen
om je heen vaak onbegrijpelijk. Ik kan gelukkig nog part-time werken.
Succes met sporten en veel plezier hier op het forum

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 08:15 uur

Dankjewel Joop,
Ik probeer er altijd het beste van te maken. Er is ondanks de astma nog zo veel moois om van te genieten

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 09:41 uur

Hallo Groenkapje,

Wat een heftig verhaal om te lezen, maar mooi dat je er het beste van maakt en je verhaal wil delen. Ik ben in dit geval niet echt een lotgenoot, aangezien ik Alpha-1 heb en in die zin niet direct astma. Toch vind ik het fijn om in contact te komen met mensen die ook een longziekte hebben. Ik ben nu 26 jaar en ik weet niet beter, dan dat ik deze ziekte heb. Maar ik ben nog nooit in contact gekomen met andere mensen die een longziekte hebben.

Het helpt in elk geval voor mij heel erg om elk jaar naar een Waddeneiland te gaan, voor mij is de zeelucht erg goed en ik voel me er heel fijn. Tevens is een jaarlijks uitstapje naar een eiland zeker geen straf haha.

En inderdaad wat jij zegt er is zoveel moois om van te genieten!

Groetjes :)!

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 10:21 uur

Groenkapje welkom op het longforum, een hele reis die je hebt gemaakt. Vind het altijd knap als mensen zo positief kunnen blijven en naar het goede kunnen blijven kijken en van kunnen blijven genieten.

Helaas is inderdaad de luchtkwaliteit erg slecht heb ik en vele anderen hier veel last van. Zelf heb ik juist wegens die slechte luchtkwaliteit in Nederland in Zweden, vijf jaar geleden, een oude boerderij gekocht waar ik dan 4 tot max 6 maanden van het jaar woon. Heb er heel erg veel baat bij.

Login of registreer om te reageren