Kan huisarts bacterie meten?

04-01-2018 om 20:11 uur

Hoi. Al een paar keer hoor ik dat bij een groepspraktijk een huisarts een vingerprik laat doen, en dan direct weet of het een bacterie is dus ab nodig of een virus.
Wie weet wat dit precies voor onderzoek is?

Login of registreer om te reageren
04-01-2018 om 20:25 uur

Dat is het zgn. CRP onderzoek Emsepems. Onze huisartsenpraktijjk was één van de eerste daarmee. Met een simpele vingerprik wordt er gekeken hoe hoog de bezinking is.
Bij een bepaalde hoge waarde betekent het een bacteriële infectie>> dus a.b. nodig, bij een lage waarde is het een virus en hoeft het niet>> uitzieken. Dit voorkomt dat er onnodig a.b. wordt voorgeschreven.

Login of registreer om te reageren
04-01-2018 om 20:28 uur

Kijk, dit is duidelijk, dankjewel

Ik hoorde vandaag dat het 1 bacterie was en toen dacht ik uh? Zal bezinking wel zijn....

Login of registreer om te reageren
04-01-2018 om 21:09 uur

CRP sneltest is dat. Kan ook als regulier bloedonderzoek maar dan duurt het langer voor je een uitslag hebt. Bezinking is een andere test en aspecifieker.

Login of registreer om te reageren
04-01-2018 om 21:17 uur

En die test is 100% betrouwbaar?
Waarom is iedere huisarts of zh niet verplicht eerst deze test te doen voordat ab voorgeschreven wordt?

Login of registreer om te reageren
04-01-2018 om 21:34 uur

Ik denk dat het behoorlijk betrouwbaar is. Het is niet verplicht voor een praktijk, want er zijn kosten aan verbonden.
Mijn h.a. is altijd behoorlijk terughoudend geweest met het voorschrijven van a.b.
Hij schoolt ook geregeld bij, zodat hij bij excacerbaties eerder pred voorschreef dan a.b. Dat was toen de nieuwe richtlijn.

Login of registreer om te reageren
04-01-2018 om 21:57 uur

Mijn huisarts is tegen ab, heeft wel dat apparaatje, maar gebruikt het niet. Luistert naar de longen en zegt vervolgens....uitzieken, koop maar een flesje Bisolvon tegen vastzittend slijm! En hij heeft nog gelijk ook! Dit is al het 2e jaar dat het zo werkt!

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 05:36 uur
Reactie op emsepems

En die test is 100% betrouwbaar?
Waarom is iedere huisarts of zh niet verplicht eerst deze test te doen voordat ab voorgeschreven wordt?

Nee, zo zwart-wit is het niet. CRP kan ook verhoogd zijn na bijvoorbeeld een operatie en in zo'n situatie is het dus moeilijk te beoordelen of je daar bovenop een bacteriële infectie hebt of niet. Er zijn andere bepalingen die specifieker zijn maar die worden voor zover ik weet nog niet toegepast in de huisartspraktijk. Ook is er altijd een grijs gebied wat moeilijk te beoordelen is.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 09:01 uur

Hoi daantje, nieuwschierig dat ik ben heb ik een en ander opgezocht op internet. Je waarden kan verhoogd zijn bij verschillende ziekten idd. (Reuma sommige kankersoorten, lupus). Iets verhoogd kan bv bij tbc passen.

Uiteindelijk is naast verhaal van patient, en
lich onderzoek de crp een goed hulpmiddel.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 09:14 uur
Reactie op Laurina

Mijn huisarts is tegen ab, heeft wel dat apparaatje, maar gebruikt het niet. Luistert naar de longen en zegt vervolgens....uitzieken, koop maar een flesje Bisolvon tegen vastzittend slijm! En hij heeft nog gelijk ook! Dit is al het 2e jaar dat het zo werkt!

Sorry, maar dat lijkt wel een advies van een leek! Waarom ga je dan nog naar hem toe als je dit al weet?

Reactie op emsepems
Hoi daantje, nieuwschierig dat ik ben heb ik een en ander opgezocht op internet. Je waarden kan verhoogd zijn bij verschillende ziekten idd. (Reuma sommige kankersoorten, lupus). Iets verhoogd kan bv bij tbc passen.

Uiteindelijk is naast verhaal van patient, en
lich onderzoek de crp een goed hulpmiddel.

Ik denk dat het goed is om er wel bij te vermelden dat dit een hulpmiddel erbij is! Het is nooit alleen die CRP bepaling en bovendien kent de arts jouw voorgeschiedenis (als het je eigen huisarts is).
Hij kijkt uiteraard ook naar het klnisch beeld en wat je erover vertelt. De ernst van de benauwdheid, bijkomende klachten, stabiele verhoging of piekende koorts, ophoesten van slijm of juist een droge/kriebelhoest , hoe lang zijn de klachten er al en worden ze heviger.

Login of registreer om te reageren