Weerstand

05-01-2018 om 15:53 uur

Hallo allemaal

Hebben jullie misschien tips om mijn weerstand te verhogen?
Mijn astma is standaard van september tm maart instabiel. De andere maanden heb ik bijna nergens last van.

Ik neem elke ochtend verse sinaasappelsap.
En de maximale dosering vitamine en mineralen tabletten weerstand forte.

En toch, zodra er maar iemand niest ofzo heb kan het te pakken.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 16:31 uur

Hoi Marisje87

Weerstand is niet alleen afhankelijk van sinaasappelsap en maximale doseringen van aanvullende mineralen en vitamines.

Ook kunnen je astma medicaties die je gebruikt juist weerstand verlagend werken. Las in een ander topic dat je aan de zoveelste kuur prednison bezig bent, juist prednison kan ook voor een verlaagde weerstand zorgen.

Andere factoren die mee kunnen spelen bij het verminderen van de weerstand zijn onder andere:
Slaapgebrek
Stress
Slechte voeding

Algemeen geldt om de weerstand te verhogen reinheid, regelmaat en rust.
Goede voeding
Voldoende rust nemen
Hygiëne, vooral goed je handen wassen
Beweging/sport

Ook kan je tegen verkoudheid eigenlijk geen weerstand opbouwen.

Wel zou je kunnen overwegen om de griepprik te halen maar de effecten daarvan zijn uiterst dubieus en zijn daar vele voor en vele tegenstanders van. Het griepvirus / influenza virus veranderd elk jaar. De Griepprik wordt gemaakt op basis van bekende virussen.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 17:56 uur

Bedankt voor je reactie.
Klopt indd dat ik mometeel Veel prednison heb.

De griepprik haal ik ieder jaar.

Soms weet ik gewoon niet meer wat ik nog meer kan doen om dit allemaal te voorkomen.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 18:58 uur

Zorg dat je genoeg slaapt en daarnaast ook voldoende rust pakt.

Verder, als je zo'n periode hebt waarin het lijkt alsof je alles oppakt, probeer zoveel mogelijk mensenmassa's te vermijden, spreek met vrienden en familie af dat ze je laten weten als ze ziek of niet zo lekker zijn zodat je een eventuele afspraak kan verplaatsen. Ik heb een tijd gehad waarin ik niet met het OV reisde, alleen op rustige tijdstippen naar de supermarkt ging, etc. Je lijf heeft ook gewoon tijd nodig om te herstellen en op krachten te komen en dat lukt niet als je in de tussentijd alweer een ander virus tegenkomt.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 21:36 uur

Zelf verhoog ik mijn weerstand ook mede met.

Hele goede multivitamine van Solgar.
Gebruik ik Omega 3.
Bijenpollen 1x daags bij het eten.
Sauna en daarna een ijs / koud waterbad.
Dr. vogel Echinaforce forte.
Citroensap met honing.
Weleda Duindoorn elixer.
Eet 's avonds meestal nog een appel als tussendoortje en kraak ik een paar walnoten om zo te eten.

Elke dag schone kleren, was wat vaker mijn handen en gebruik ik altijd een zakdoek/tissue en was ik daarna mijn handen opnieuw om mezelf niet extra te besmetten. Zo draag ik alleen natuurlijke materialen wol, katoen en geen synthetische kleding. Ook mijn beddengoed en dergelijke zijn alleen van natuurlijke materialen tot de gordijnen aan toe die van zijde zijn. Juist in gevoelige periodes zorg ik dat ik zeker elke dag schone kleding aan doe en de kleding in de was gaat. Maar ook hygiëne in huis extra schoonmaken zoals deurkrukken en dergelijke is belangrijk.

Probeer elke dag een stuk te lopen in de verse buitenlucht. Probeer ik stress te vermijden maar ontkom ook ik niet aan de nodige stress. Probeer zo goed mogelijk zaken af te sluiten en los te laten, de dag, de week en dergelijke goed af te sluiten. Er wordt altijd veel gesproken over het ontbijt en de dag goed beginnen maar ik ben ervan overtuigd dat net zo belangrijk is om de dag goed af te sluiten. De oude dag sluiting was er vroeger niet voor niets, niet dat we daar naar toe terug moeten maar ik sluit graag de dag ook goed af. Hou zomin mogelijk van losse eindjes. Sociale media gebruik ik zo min mogelijk en zeker niet na 21u - wegens de goede nachtrust. Beweging en rust zijn een goede bijdrage aan weerstand. Ontspan ook en neem rust. Zelf probeer ik 3x in de week te zwemmen - zit op twee keer en moet naar drie keer per week.

Sowieso gebruik ik altijd honing en maplesiroop als zoetstof / zoetmaker in eten en/of bij eten hier zitten ook stoffen in die bijdragen bij algehele gesteldheid. Varieer je voeding en eet zo goed mogelijk de gebruikelijke drie maaltijden per dag. Met de bereiding van het eten houd ik erg rekening met wat we eten, er komt weinig uit een pakje. Alle bereide of bewerkte voedingsmiddelen bevatten additieven die ook weerstand verlagend kunnen werken. Ook gebruik ik zoveel mogelijk seizoensgroente, dat Nederlanders koolsoorten en dergelijke in de winter eten is niet voor niks. Over vlees en vis denk ik altijd, ik koop zoveel mogelijk biologisch (biologisch dynamisch) of verantwoorde kweek / productie, als het dier dat ik eet het goed heeft gehad heb ik het ook goed.

Probeer ik minstens 1 1/5 - 2 liter water of vocht te drinken dit draagt ook bij tot een goede weerstand. Zo vul ik elke dag een colafles van 1,5 ltr met water en gaat die helemaal op. Ook gebruik ik bijvoorbeeld duindoornelixer van Weleda.

Elke ochtend probeer ik een "luchtbad" te nemen, dan open ik s ochtends heel vroeg het raam of ga in de tuin staan (liefst naakt of in tshirt) en neem een tiental teugen lucht, verwelkom en omarm ik de dag die komen gaat.

Lucht elke dag mijn huis en slaapkamer.

Bij eventuele hoest gebruik ik Wala salbei pasilles

Welke vitaminen en mineraal complexen je gebruikt is ook erg van invloed er zit zoveel "meuk" in de markt die echt niks doet en zonde van het geld is.

Login of registreer om te reageren
06-01-2018 om 08:32 uur

Goede tips hieboven.
Mijn tip is nog om met de longarts te overkeggen of en in de winterperiode de medicatie omhoog mag, of andere medicatie. Om zo je weerstand te verhogen.
Zo ben ik de laatste 2 jaar een stuk beter met onderhoudsantibiotica.

Login of registreer om te reageren
06-01-2018 om 10:02 uur

Tja en last but not least.

Een goede gezondheid begint bij je gebit, regelmatig tanden poetsen, naar de tandarts voor controle. Spoelen na elke puf, zorg dat je geen ontstoken tandvlees krijgt. Maar ook heel belangrijk je eten goed kauwen. Niet alleen goed voor de zorg voor je mond maar ook zorgen voor een gezonde goede stoelgang. Klinkt banaal maar veel ziekten beginnen bij je mond en kont. De bacteriële mond en darm flora zijn een heel belangrijk element in het geheel van weerstand.

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 11:18 uur

Vanochtend vroeg nog zo nadenkende over jouw vraag en dergelijk zou het me niet verbazen dat je darmflora niet op orde is. Één van de oorzaken van een verstoorde darmflora is prednison en antibiotica. Antibiotica werken vaak snel en goed, maar ze hebben ook nadelen. Ze doden niet alleen de ziekmakende bacteriën, maar ook de nuttige bacteriën uit de darmflora. Er zijn wel manieren om je darmflora weer op te bouwen, misschien iets om dit met je arts te bespreken of te laten onderzoeken. Wellicht kan die iets voor je darmflora voorschrijven.

De bekende flesjes vivit, actimel, activa en yakult zijn goede supplementen probiotica maar helpen eigenlijk maar tijdelijk en zijn verschrikkelijk duur, ook worden ze door de consumentenbond wel goed genoemd. Nadeel is dus dat ze tijdelijk werken daarom schrijven fabrikanten vaak dagelijks gebruik voor en zijn daardoor erg duur. Ben er zelf beslist geen voorstander van deze flesjes duurzaam te gebruiken..

Zelf kan je ook al veel doen voor een gezonde darmflora door goede yoghurtproducten te gebruiken zelf maak ik mijn yoghurt met kefir dit is een goede aanvulling. Kefir bevat probiotische culturen (melkzuurbacteriën) en valt onder de probiotica. Ander voordeel is dat mijn yoghurt geen toegevoegde suikers hebben zoals yoghurt en dergelijke uit de supermarkt. Gezonde darmen versterken je weerstand en zijn het hart van je gezondheid. Je kan ook een aanvulling kopen zoals orthiflor original orthica of lactobacillus rhamnosus.

Extremer is een poep infuus in het LUMC in Leiden maar is meer voor mensen met terugkerende darminfecties. Maar het LUMC in Leiden is zeker een expertise centrum voor darmflora en darmziektes en heeft de eerste feces-transplantatiebank van Nederland (NDFB).

Na een AB kuur en prednison zou een boost voor je darmflora in mijn ogen eigenlijk wel een noodzakelijk iets zijn. Bespreek het eens met je arts.

Noot: zelf heb ik jaren geleden een paar weken niet gegeten en na diverse darmreinigingen mijn darmflora langzaam opnieuw opgebouwd.

Login of registreer om te reageren
07-01-2018 om 13:30 uur

Omdat ik als onderhoud ab gebruik adviseerde mijn mdl arts idd bacterieen voor de darmflira. Ik gebruik orthiflor basic van orthica.
De mdl arts zei erbij dat dit niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dus uitproberen voor een half jaar of het ook bij jou werkt.

Login of registreer om te reageren