rx foto thorax

06-01-2018 om 20:27 uur

hallo,

mijn man moet iedere 2 jaar via zijn werk zo een foto laten nemen en in november 2017 was het terug zo ver, nu hebben we daar niets van gehoord.
maar donderdag 4 januari 2018 moest hij plots bij de bedrijfsdokter gaan, en die zei dat hij best zo snel mogelijk een afspraak maakte bij de huisarts.

bij de huisarts aangekomen op vrijdagavond stond er bij de foto het volgende:
De huidige rx thorax wordt vergeleken met deopnames van 2016 en 2014.
Bij deze patient weerhouden wij een normale cardiothoracale index.
Er bestaat een klein perifeer infiltraatje thv het ventrale gebied van de li. hemithorax in de lingula en ook een relatieve
toename van de li. hilaire schaduw. De beide toppen en de re. sinus zijn vrij.

BESLUIT:

Radiologisch beeld zeer suggestief voor klein perifeer pneumonisch infiltraatje thv de lingula op de li. zijde en licht versterkte hilaire schaduwen.
Te correleren met de kliniek en aan te vullen met ct-thorax.

De huisarts zei dat ze maandag morgen direct haar secretaresse ging laten bellen naar ziekenhuis om afspraak te maken voor ct- thorax.

Maar zei erbij dat het van zijn werk uit niet zo lang mag duren en er niet zoveel tijd mocht laten overgaan om dit door te geven.

Mijn vraag is nu wat wordt er hier eigenlijk gezegd voor ons is dit chinees.
En zowel mijn man als ik wat ongerust door hoe de huisarts eigenlijk reageerde.

Login of registreer om te reageren
06-01-2018 om 20:30 uur

oja mijn man is vlug buiten adem , heeft pijn aan de linkerzijde vooral bij het slapen en als hij ademt piept hij

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-01-2018 om 14:48 uur

Er worden 2 mogelijk afwijkende dingen beschreven op de foto:
1. Een klein infiltraatje aan de buitenkant van de linkerlong:
Een infiltraat is een soort witte wolk die zichtbaar is binnen de zwarte long
Dit kan passen bij een longontsteking, maar kan ook bij andere zaken passen(bijvoorbeeld een longembolie=stolsel).
Een CT-scan kan hier duidelijkheid verschaffen
2. Toename van de hilaire schaduw links:
Dit is het gebied tussen de twee longen, waar de grote bloedvaten lopen, van en naar het hart, maar waar ook vergrote lymfklieren kunnen zitten.
Dit gebied lijkt wat vergroot, maar er hoeft niks aan de hand te zijn.
Ook hier moet een CT-scan laten zien of er wel iets bijzonders aan de hand is.

Kortom, het kan allemaal heel erg meevallen(kleine longontsteking), of er kan toch meer aan de hand zijn. Het lijkt me zinnig om snel die CT-scan te maken, vooral om ernstiger aandoeningen uit te sluiten.

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 05:47 uur
Reactie op Longarts R. Djamin

Er worden 2 mogelijk afwijkende dingen beschreven op de foto:
1. Een klein infiltraatje aan de buitenkant van de linkerlong:
Een infiltraat is een soort witte wolk die zichtbaar is binnen de zwarte long
Dit kan passen bij een longontsteking, maar kan ook bij andere zaken passen(bijvoorbeeld een longembolie=stolsel).
Een CT-scan kan hier duidelijkheid verschaffen
2. Toename van de hilaire schaduw links:
Dit is het gebied tussen de twee longen, waar de grote bloedvaten lopen, van en naar het hart, maar waar ook vergrote lymfklieren kunnen zitten.
Dit gebied lijkt wat vergroot, maar er hoeft niks aan de hand te zijn.
Ook hier moet een CT-scan laten zien of er wel iets bijzonders aan de hand is.

Kortom, het kan allemaal heel erg meevallen(kleine longontsteking), of er kan toch meer aan de hand zijn. Het lijkt me zinnig om snel die CT-scan te maken, vooral om ernstiger aandoeningen uit te sluiten.

we hebben die ct thorax laten maken en daarop hebben ze gezien dat hij met vocht in zijn linker long zit.
dus heb ik hem moeten naar spoed brengen en gaan ze dat vocht uittrekken en bekijken van waar het komt en of dat goed of kwaad vocht is.
of zo hebben ze mij dat toch verteld.
ze hebben ook een filmpje van zijn hart gemaakt maar dat was in orde.
Alsook de zuurstof in zijn bloed gemeten en dat was 90.

Wat moeten we daarvan denken en wat zijn de redenen waarom er daar vocht zit en moeten we ons zorgen maken???

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-01-2018 om 14:29 uur

Het vocht zit niet echt in de long, maar erbuiten, tussen de longvliezen.
Vaak wordt dan gezegd: 'vocht achter de longen'.
Dit kan allerlei oorzaken hebben: reactie op een longontsteking, verminderde pompfunctie van het hart, infecties, maar ook kanker en nog allerlei andere oorzaken.
Je kunt er achter komen wat er aan de hand is door het vocht te onderzoeken, soms moet dat meerdere malen gebeuren. Als dat niks oplevert doen we vaak een kijkoperatie waarbij er biopten(hapjes) van het longvlies worden genomen.

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 18:10 uur

ze hebben al kunnen zien dat het niet van het hart komt en het geen etter is.

het vocht is naar het labo om te onderzoeken van waar het komt en of dat goed of slecht is.

jammer dat je zo lang moet wachten, wat heel ontrustend is en niet geruststellend is

Login of registreer om te reageren