Update overstap van Seretide naar Relvar

08-01-2018 om 12:37 uur

Beste,

Ik heb hier al eens een topic geplaatst in verband met het voornemen van overstappen van Seretide naar Relvar.
Dit is een belangrijke update hiervan en ik zou graag nog wat advies wensen.

Nog even resumeren:

Ik heb al zolang ik kan terugdenken last van Astma en heb hiervoor ook alle denkbare medicaties doorlopen die in al die jaren op de markt kwamen.
Zelfs de tijd dat er alleen maar Ventolin tabletjes waren heb ik nog meegemaakt.
Ik laat mijn Astma niet mijn leven beheersen, het is er nu eenmaal en ik blijf lekker sporten, fietsen en een zeer actief leven nastreven.
Ik ga ook niet mijn hele huis steriel maken zoals sommige vrienden die ook Astma hebben wel doen.
Gewoon leven en de medicatie netjes op vaste tijden nemen en dan komen we er wel.

Mijn vorige medicatie overzicht

Seretide 50/500 1 x pd
Ventolin 100 indien nodig
Montelukast 10 mg 1 x pd
Aerius 5 mg 1 x pd

Met dit medicatie schema had ik mijn Astma goed onder controle al had ik nog steeds enkele serieuze opstoten waardoor er toch nog een opname noodzakelijk was.
Meestal voortkomend uit een totaal uit de hand gelopen verkoudheid en/of ernstige allergische reactie op bepaalde allergenen.
Meestal ontkwam je er ook niet aan dat je dan weer een heftige corticosteroïden kuur kreeg en dergelijke.

Mijn huisarts had het lumineuze idee om de Seretide te vervangen door Relvar.
Immers gebruikte ik de Seretide reeds zeer lange tijd en wie weet zou de Relvar 92/22 de opstoten die er nog waren wel onder controle kunnen krijgen.
Ik heb dit toen ook hier op het Longforum geplaatst en ik kreeg toen ook een zeer fijn antwoord van een Longarts terug.
Zo had ik nog mijn twijfels maar heb de overstap toch maar gewaagd.
Vandaar deze update en bijkomende vragen.

Ik gebruik de Relvar nu reeds een tijdje en ik bemerk betreft de werking nog niet echt een verschil ten opzichte van de Seretide, of tenminste het werkt net zo goed of niet, misschien is de periode van iets meer dan 6 maanden nog te kort om dat echt te kunnen beoordelen.
Wel heb ik sinds ik de Relvar gebruik enkele bijwerkingen, tenminste daar ga ik weer van uit, dat ik steeds vaker moet plassen en dan vooral gedurende de nacht.
Dan bedoel ik dus niet steeds kleine plasjes maar steeds weer een volle blaas.
Dit fenomeen is echt begonnen na het gebruik van de Relvar, kan het niet anders verklaren.
Sinds het gebruik van de Relvar heb ik ook te pas en te onpas hoofdpijn, dat los ik dan wel weer op met een paracetamol maar het is soms echt vervelend.
Deze hoofdpijn komt meestal opzetten een half uur nadat ik de Relvar gebruikt heb.

Daarnaast valt het mij op dat ik tijdens het gebruik van de inhaler zelf, de Relvar Elipta, dat ik veel meer inhalatie poeder in mijn mond krijg dan dit het geval is met de Seretide Diskus?
De apotheker zei dat ik te hard aan de Elipta zoog???
Ook wanneer ik rustig zuig aan de Elipta heb ik veel meer inhalatie poeder in mijn mond.
Volgens mij moet het juist in mijn longen terecht komen en niet in mijn mond.

Maar goed, dit waren mijn update vragen, misschien maak ik mij zorgen om niks.

Vriendelijke groeten en mijn dank is groot.

Marco

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-02-2018 om 14:41 uur

Het lijkt mij dat u met name bijwerkingen heeft van de relvar en niet perse verbetering bemerkt. dat kan overigens zich anders vertalen in longfunctie. misschien toch goed om even te overleggen met uw arts hoe verder.

Login of registreer om te reageren