Astma aanvallen

08-01-2018 om 20:02 uur

Hallo allemaal,

Ik heb nu al een jaar lang last van astma en het begon allemaal heel rustig. Toen kreeg ik vorig jaar februari tot april ernstig last van astma aanvallen. Meetstal wel van 1 tot 2 uur. In de zomervakantie is het al weer stukken beter gegaan, en bijna geen last van aanvallen gehad. Toen ik weer naar school ben gegaan zijn de aanvallen weer terug gekomen. Ik had ze 1 en zelfs 2 keer per weer. Dit heb ik tot de herfstvakantie aangekeken, maar aangezien school zich zorgen begon te maken zijn we naar de praktijkverpleegkundige gegaan, waar ik altijd moet komen voor m'n astma. Ik moet nu meer medicijnen nemen en nu gaat het dan ook wel weer goed.

Ik heb er nog wel regelmatig last van, maar gelukkig duren ze niet heel lang meer. Hooguit een uur. Het probleem nu is vooral dat ik soms erg angstig kan zijn. Ik ben erg bang om flauw te vallen, en soms zelfs om te stikken. De praktijkverpleegkundige zei dat ik vooral rustig moest blijven, en door moest blijven ademen. Nou dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik ben namelijk constant aan het hoesten en ik kan daar niet zo mee stoppen. Het gaat als het ware gewoon vanzelf. Ik heb zelf ook geen idee wat ik moet doen tijdens aanvallen. Wel weet ik dat ik moet voorkomen dat ik een hyperventilatie krijg, maar dat lukt ook nog niet altijd.

Ik zou het fijn vinden als ik wat tips van jullie kreeg. Want niemand weet nou wat ik moet doen, en dat maken de aanvallen er niet echt veel beter op.

Alvast bedankt!

Xx Lea

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 21:02 uur

Hallo Lea,
Ik ken je probleem helemaal!!! De angsten die komen bij zulke heftige aanvallen!!!
Na de nodige aanvallen en angsten ben ik bij de fysiotherapeut terecht gekomen, daar heb ik een hele goede getroffen die wist wat astma is en ook mijn bruikbare ademhalingstips kon geven, zodra ik een aanval heb.

Zo heb ik geleerd als ik zit mijn ellebogen/onderarm op de tafel te leggen en met mijn stoel zo ver mogelijk van de tafel te gaan zitten, dan leg je je hoofd op je armen, hierdoor krijgen je longen meer ruimte en gaat het ademhalen makkelijker. Natuurlijk kun je dit ook staand doen!

Verder heeft hij me geleerd te proberen mijn focus anders te leggen, tijdens een aanval! Het is dus zeker de moeite waard om te kijken of jij een fysiotherapeut in de buurt hebt die je hierbij kan helpen!

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 09:31 uur

@Marleen1984

Bedankt voor je tips!
Ik moet "toevallig" woensdag naar de fysiotherapeut voor een inspanningstest en daar gaan ze als het goed is ook naar het een en het ander kijken. Dus hoop dat die dan ook wat tips kan geven.

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 19:40 uur

Dat hoop ik ook!!! Het zou zo fijn zijn om dit meer onder controle te krijgen!

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 19:48 uur

@Marleen1984 wat een goede tip van die houding! Ga ik de volgende keer aan proberen te denken!

Login of registreer om te reageren