Klaplong

09-01-2018 om 10:03 uur

Mijn kleindochter heeft nu 3x een spontane klaplong gehad ze was net 14 jaar, alleen een toppneumonie. Een paar maand later de tweede klaplong gevolgd door een Vats operatie op 17 december 2017. Afgelopen zondag 7 januari, nog geen maand na de operatie weer een klaplong maar nu de andere kant. Ze ligt nu met een drain al geplaatst te wachten op de volgende operatie. Dus 3x in een half jaar.
Mijn vraag, komt dit vaker voor en als ze aan beide kanten de Vats operatie heeft gehad is het dan klaar of kan ze dan alsnog weer een klaplong krijgen?
Dit is een vraag van een bezorgde oma die wel wil weten van hoe en wat en hoe verder.

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 14:41 uur

Van de ene oma aan de andere : heel veel sterkte en sukses bij de behandeling.
Ik zou ook willen weten wat de vooruitzichten zijn.
Dikke knuffel

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-01-2018 om 13:41 uur

beste oma 59,
in de eerste plaats: heel vervelend voor uw kleindochter. Het is zeker bijzonder dat de klaplong nu voor de 3 keer optreedt. Dat zal zeker aanleiding gegeven hebben om te zoeken naar een oorzaak zoals astma, aangeboren longproblemen of bijvoorbeeld bindweefselziekte(n).
Ik verwacht dat er bij de VATS-operaties een poging is gedaan om de long 'vast te laten groeien aan de borstkast'. Daarmee wordt het risico op een klaplong die gevaar kan opleveren verkleind, maar het is niet zo dat je geen klaplong meer kan krijgen. Mocht het zich nog weer herhalen dan zijn de gevolgen (en de klachten) waarschijnlijk veel minder.

sterkte voor uw kleindochter!

Login of registreer om te reageren