Heel erg moe

10-01-2018 om 08:55 uur

Heb vandaag weer een dag dat ik erg moe ben .
Dit voelt niet fijn aan.
Weet dan niet of ik naar bed zal gaan of niet .
Want steeds maar op bed liggen is ook niet goed .
Zij er nog tips om de dag dan door te komen

Groetjes Nel

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 09:32 uur

Goeiemorgen Nel, we kunnen elkaar de hand wel geven, ik ben de laatste tijd ook zo moe.
Een keer extra even liggen kan geen kwaad, te moe worden is ook vatbaarder worden is mij wel eens verteld.
En naast het liggen proberen toch wat in beweging te blijven of even naar buiten te gaan.
Zo doe ik het maar het is niet dat daardoor de moeheid weg is.
Heb je het ook extra benauwd? Ik de laatste tijd wel en dan ben ik ook meer moe.
Kalm aan Nel en liefs, Jolien

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 10:33 uur

Hoi Nel,

De laatste weken ben ik ook erger vermoeid dan anders, met name na inspanning bij de fysio en huishouden. Ook ben ik benauwder.

Of het nu van het weer komt of de inspanning ben ik nog steeds niet achter, wel merk ik als ik vermoeider ben ik mij minder goed voel.
Buiten het bewegen/sporten om bij de fysio geef ik wel toe aan de vermoeid om niet vatbaarder te worden voor longontsteking en griep en lig dan af en toe ook even op de bank, boek te lezen of tv te kijken.

Ik ben sinds een jaar bekend met Acos en denk dat de vermoeidheid wel blijft, alhoewel sporten bij de fysio en medicijnen mij wel helpen, maar het blijft helaas onvoorspelbaar en daar ben ik nog niet aan gewent.

Groeten
Boemer

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 10:44 uur

@Boemer, wat houdt Acos in? Is dit een combinatie van copd/-astma?
Ik denk ook dat vermoeidheid op en af gaat bij een longziekte, er zijn steeds minder dagen dat ik niet moe ben.
Na inspanning merk je gewoon dat je anders moe bent dan zo der een longziekte, althans bij mij.
Ik merk wel dat in dit seizoen. ik altijd meer last heb.
Jij ook sterkte Boemer, groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 10:53 uur

Hoi Jolien,

Acos staat voor astma, copd overlap syndroom.
Ik weet het nog maar sinds vorig jaar januari dat ik copd gold 2 heb en afgelopen oktober, na veel testen is daar astma bijgekomen.
Wat bij mij de overhand heeft weet men nog niet, dit moet tijd en medicatie uitwijzen.

Voor mij is dus alles vrij nieuw om benauwdheid, kortademigheid en extreme vermoeidheid en een longontsteking mee te maken.

Het is dus voor de longarts dus ook moeilijk om de juiste medicatie voor mij te vinden, de ene keer is het de copd en de andere keer de astma, waarbij ik 3 van de 4 soorten astma heb.

Groeten
Boemer

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 11:43 uur

@Boemer, ik heb ook naast de copd astma erbij, het begon bij mij met astma en later ook copd, nu heeft de copd wel de overhand bij mij.
Ik had nog nooit van deze term gehoord.
Ik snap je,je hebt dan heel wat te verwerken en ook om er mee om te gaan en een longontsteking hakt erin.
Dan is het veel uitzoeken welke medicatie voor jou t beste is.
Sterkte ook! Jolien

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 14:51 uur

Hoi Jolien,

Zoals ik begrepen heb van de longarts en op dit forum is de term er al een tijdje, maar zeer lastig door een longarts vast te stellen, omdat de aandoening van beiden iets heeft.

Daardoor is het ook lastiger om er iets tegen te doen en kun je vaker last hebben van aanvallen en dat is denk ik ook de reden dat ik vaak erg moe ben, maar ondanks dat probeer ik zoveel als ik kan te bewegen en gezond te eten.

Jij ook sterkte en schrik niet als je gaat googelen op ACOS, sommige informatie klinkt niet echt positief, maar ik denk maar zo, voor een ieder is het weer anders en beleef je het ook anders.

Boemer

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 15:28 uur

@Boemer, ik denk omdat ik al meer dan 17 jaar copd heb met astma erbij en al zolang onder behandeling ben bij mijn longarts, ik daarom deze voor mij nieuwe term niet ken.
In het zkhs zeggen ze altijd, u heeft copd met een component van astma erbij, dus eigenlijk acos wat ik nu weet.
En je hebt gelijk het is voor iedereen anders, dat geldt voor alle longziektes denk ik.
Ik heb het eigenlijk altijd erg benauwd en soms heel erg, maar dat hoort ook weer bij copd fase 4,ik ga eens kijken op google bij Acos.
Bedankt voor de info.
En die moeheid is ook erg, je wilt vaak zoveel nog,wat je schrijft bewegen en gezond leven is wat je zelf kunt doen en is al heel goed.
Het is vooral de acceptatie en verwerken wat het moeilijk maakt voor je.
Groetjes,Jolien

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 14:59 uur

Hallo Nel, ik heb een vraag..
Heb jij de afgelopen jaren prenisolon moeten slikken?
Als je antwoord ja is dan kan t zomaar zijn dat je bijnierschors insufficiƫntie hebt opgedaan.
Het gaat geleidelijk met de jaren slechter alsof uiteindelijk het leven uit je weg vloeit..

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 16:30 uur

Ha jazz
Ja ik slik het al 1 jaar lang het is niet veel 5mg maar toch

Groetjes nel

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 17:41 uur

@Nel, dat komt maar zeldzaam voor bijnierschors insuffecientie door prednison is mij verteld door de longarts, als je erover twijfelt kun je altijd een keer een bloedonderzoek op cortisol laten doen.
Ik ben zelf ook al eens getest daarop maar bij mij kwam de moeheid gewoon door de copd en het vele benauwd zijn en na een forse prednisonkuur ben je daarna ook altijd meer moe.
Fijne avond en liefs, Jolien

Login of registreer om te reageren