Kan ik dit verder zo laten (uitslagen van longfoto's) of nog meer controle nodig

11-01-2018 om 16:08 uur

Ik heb van januari 2017 tot aan zomer 2017 een aantal longfoto's laten maken... ik heb nu de exacte bevindingen

Dit zag men op 1e longfoto..

Beide diafragmakoepels scherp afgrensbaar met relatieve hoogstand van diafragmakoepel rechts. Normaal aspect hart, hili en mediastinum. Geen pleuravocht. Geen infiltratieve of focale longafwijkingen. Wat streperige tekening in het anterieure middenveld, vermoedelijk rechts. Beeld kan passen bij restafwijkingen. Normaal aspect van het afgebeelde skelet.

De vervolgfoto's bleven ongewijzigd.. een aantal bevindingen van die foto's

#Wat streperige restafwijkinkjes over het hart op de zijlingse opname als voorheen. Voor het overige geen nieuwe gezichtspunten.

de laatste foto na 5 maanden

#Vergeleken met het vorige onderzoek is het longbeeld ongewijzigd met ongewijzigde restveranderingen anterieur rechts basaal. Geen nieuwe inzichten.

Ik heb daarna geen longfoto meer laten maken , wel 2x bij KNO arts geweest ivm veel schrapen en gevoel slijm.. mogelijk LPR..maar niet heel duidelijk, maar aangezien ik bekend ben met al 20 jaar reflux kon dit misschien toch de oorzaak zijn. onderzoeken KNO arts verder zag alles er goed uit.

Gezien mijn klachten en de bevindingen op de longfoto's, heeft het nog zin om nog een foto te laten maken, of is dit verder wel goed zo en hebben de klachten niets met mijn longen te maken?

Alvast dank !

Login of registreer om te reageren
14-01-2018 om 13:51 uur

Wat ik ook niet goed begrijp. Het lijkt dus of dit alleen op de lateral longfoto te zien is? Of begrijp ik dat verkeerd? Dat is toch apart?
De streperige restafwijkingkjes lijken nietop dezelfde plek in de long waarneembaar? Ik zie verschillende termen over de plaats ?

Login of registreer om te reageren
25-01-2018 om 12:49 uur

Ik zou niet weten wat ik nu verder moet doen, of het zo kan laten..
Ook heb ik geen idee hoe en wat men nu precies ziet en op welke foto en plaats..

Login of registreer om te reageren
04-02-2018 om 13:28 uur

Dag Dex,
Je hebt blijkbaar ook al heel wat problemen met je longen gehad de afgelopen tijd, heel normaal dat je je zorgen maakt.
Zou je niet aan je behandelende artsen kunnen vragen om toch een ct-scan te maken, zodat je zekerheid krijgt, anders blijf je twijfelen en in angst leven, en dat is ook niet goed voor je.
Je bent niet ongerust zonder reden blijkt uit wat je al in je vorige topics hebt geschreven, die onzekerheid is ontzettend moeilijk.
Ik herinner me nog heel goed de dagen tussen de ct-c-scan en de pet-scan. Dat waren vreselijk zenuwslopende dagen. Toen het slechte nieuws na de ct-scan bevestigd werd was dat, ondanks het zware verdict toch een beetje een last die van mijn schouders viel.
Niet weten is zo lastig............................. en vraagt ontzettend veel energie.
Ik hoop natuurlijk dat jij goed nieuws krijgt na een ct-scan.
Veel sterkte!
Ilse

Login of registreer om te reageren
05-02-2018 om 07:33 uur

Hoi Ilse

Dank voor je reactie ! Het lastige bij mij is dat ik niet het gevoel heb dat mijn huisarts zich druk maakt. Die gaan uit van de beschrijving van de radioloog en daar staan niet direct grote alarmbellen. Het probleem wat ik heb is dat als ik dan specifiekere vragen stel men eigenlijk te kennen geeft dat niet te weten. Ik heb sterk het idee dat zij ook niet veel meer weten en zich puur beroepen op wat er staat. Dan wordt het een interpretatiespelletje. Wat meen je te lezen en wat bedoelt de radioloog daarmee? Ik weet niet hoe groot het is? Ik weet niet waarom het alleen op de laterale foto te zien lijkt te zijn. Ik lees dat er verschil van mening is over de plek waar, etc.
Ik heb in maart/april 2017 al om een verwijzing gevaagd, maar dat vond men niet nodig. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nu helemaal niet het idee heb dat men mij zou verwijzen hieromtrent. Het lijkt voor hen afgedaan. Daarom hoop ik nog op een reactie van de longartsen hier, of wat hier staat heel onschuldig is en of zij kunnen verklaren waarom het alleen op de laterale foto's te zien lijkt te zijn en waarom het niet helder is waar in de long?

Login of registreer om te reageren
05-02-2018 om 13:22 uur

Dag Dex,
Geneeskunde is geen exacte wetenschap, en geen enkele persoon komt volledig overeen met het gemiddelde. Artsen maken een interpretatie van wat ze zien op de foto, jij hebt blijkbaar van verschillende artsen iets anders gehoord over dezelfde foto's, en dan is het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt, omdat je ook met die slijmen blijft zitten. En je praat over een periode van bijna een jaar, dat is lang om in ongerustheid te zitten.
Maar ik denk dat het feit dat de vervolgfoto's ongewijzigd bleven toch geruststellend is.
Aan wat je schrijft merk ik toch dat je behoorlijk ongerust bent, en dat al zo lang, is dat dan voor je huisarts ook geen reden om toch eens verder te kijken, en door te verwijzen?
Ik hoop dat je snel een reactie krijgt waar je wat aan hebt.
groetjes,
Ilse

Login of registreer om te reageren
06-02-2018 om 07:51 uur

Dag Ilse

Ik heb medisch gewoon een lange voorgeschiedenis. Jaren misdiagnoses gehad. Je vertrouwen neemt daardoor wel af. Ik vind goede uitleg en opvolging super belangrijk in het contact tussen arts en patient. Ik heb dit ook gemeld bij mijn huisarts, maar ook zij lezen alleen die paar regels van de radioloog en beroepen zich dan op het feit dat als er iets verontrustends zou zijn de radioloog dit wel zou schrijven. Wat er dan wel zit en waar schijnt niet zo belangrijk te zijn om goed te kunnen beantwoorden. Terwijl ik dat nu juist wel cruciaal vind. Ook het feit dat ik nooit gerookt heb schijnt niet in mijn voordeel te werken qua controle. Risicoprofiel is klein. Dat maakt het gewoon lastig. Je wilt met dit soort dingen gewoon wat meer uitleg en wat meer antwoorden. Als je daar dan om vraagt is men plotseling zeer summier en kan men verder weinig zeggen. dat staat haaks op " dit is verder in orde"Als je dat beweert zou het fijn zijn als je dat kunt onderbouwen als arts.Er is geen longarts in/tijdens dit proces aan de orde geweest, vandaar mijn vragen hier

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-02-2018 om 10:19 uur

Beste Dex

Ik kan hier geen sluitend antwoord op geven anders dan dat het woord restafwijking impliceert.
De relatie met je klachten zal de aanvrager dienen te beantwoorden, daar heb ik geen mogelijkheid toe op papier.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren