prednison stoorkuur 10 dagen werkt onvoldoende

15-01-2018 om 11:49 uur

Hallo,
Ik ben 42 jaar, sport veel en heb astma.
In de regel heb ik hier nauwelijks last van, maar één keer in de zoveel jaar escaleert het. Ik heb 6 jaar geleden dit ook gehad en vanaf dat moment haal ik elk jaar de griepprik. Mijn astma klachten kan ik bepreken door het gebruik van elke dag één pufje Atimos, Alvesco en Sandoz neusspray. Ik heb een allergie van huisstofmijt tot bloeiende bomen en gras (hele jaar door dus prikkels)

Vanwege hoestklachten en benauwdheid heb ik medio december 2017 2x achter elkaar een 5-daagse prednison stootkuur gehad. Klachten verminderde weliswaar, maar ik had nog niet het gevoel dat mijn klachten helemaal weg waren. In de eerste week van januari verergerden mijn klachten en kreeg ik er zelfs koorts bij, voor mij een nieuwe ervaring. Ik heb toen een antibiotica kuur (5 dgn) en een prednison kuur (10 dgn) gekregen. De koorts verdween de volgende dag, maar ik voelde me gedurende deze kuur energieloos.

De prednsionkuur is gisteren afgelopen. Huisarts heeft vanochtend weer gecontroleerd en geeft aan dat hij nog steeds wat hoort, maar dat de situatie wel is verbeterd. Ik moet nu mijn dosis Alvesco verhogen en ik moet de komende 2 weken rustig aan doen. Hoewel hij aangeeft dat het niet normaal is dat ik niet klachtenvrij ben na een 10-daagse prednison kuur, wil hij mij niet doorsturen naar een longarts voor een second opinion. Het is vandaag de eerste dag zonder prednison en ik heb direct het gevoel dat mijn klachten verergeren. Als ik over 2 weken nog klachten heb, of als mijn klachten verergeren wil hij mij doorsturen.

Herkent iemand een zelfde patroon? Wat is wijsheid, gewoon afwachten? Ik kan erg slecht stilzitten en ik heb er veel last van dat ik zo kwetsbaar ben op dit gebied.

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 13:21 uur

Heb je geen allergietablet gekregen? (Xyzal of Airomir) of Ventolin?
Hoeveel mg was de Prednison?
Pred werkt nog even na trouwens.
Een huisarts stuurt door volgens het protocol. Tenminste, zo hoort het gaan. In de regel kan hij ook een ontspoorde astma behandelen.
Maar bij twijfel, toch maar weer contact opnemen met huisarts.
Beterschap.

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 13:25 uur

Heb je behalve de prednison te nemen ook wel even een behoorlijke pas op de plaats gemaakt en rust genomen zodat je lichaam ook de kans krijgt om te herstellen? Als je prednison slikt en verder maar door blijft rennen, heeft het geen zin.

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 13:39 uur
Reactie op Daantje

Heb je behalve de prednison te nemen ook wel even een behoorlijke pas op de plaats gemaakt en rust genomen zodat je lichaam ook de kans krijgt om te herstellen? Als je prednison slikt en verder maar door blijft rennen, heeft het geen zin.

Ha, deze vraag had ik ook.

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 15:11 uur

Bedankt voor jullie reacties, ik heb de laatste 4 dagen pas op de plaats gemaakt... Ik had mg prednison tabletten. Geen extra tabletten gekregen...

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 15:28 uur

Rob, de vraag was hoeveel mg? Nu weten we nog niets.
:D
Ik denk dat je arts er nu van uitging dat het zou verbeteren, als jij voelt dat je verslechtert, moet je aan de bel trekken, voordat het verder uit de rails loopt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-02-2018 om 10:26 uur

Beste Rob,

Hoewel je in het algemeen vraagt of iemand dit herkent krijg ik deze vraag ook.
Indien je een verwijzing zou wilen zou ik het gewoon bespreken met je huisarts. De genomen stappen van je arts klinken mij niet vreemd in de oren, maar het gesprek aangaan lijkt mij stap 1.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren