Klaplong

19-01-2018 om 16:55 uur

Kunt u mij vertellen of het gebruikelijk is dat zelfs jaren na de Klaplong ik bij inspanning benauwd wordt.
De Klaplong is al meer dan 10 jr geleden ( toen 42 jaar). Was zeer pijnlijk en door de drain werd veel ( tussen de 2,5 en 3 liter) doorzichtig gele vloeistof afgevoerd. Op de foto was te zien dat er nog maar weinig van de rechter long stond. Onverdoofd is de drain geplaatst
Gewoon rustig aan, kan ik functioneren. Maar bij inspanning, bij kou? wordt ik benauwd. Een wandeling van meer dan een half uur geeft al problemen. Ik heb salbutamol maar eigenlijk zonder veel effect. Toch neem ik een pufje als ik weet dat last van de benauwdheid zal krijgen. Het laatste jaar lijkt de conditie nog minder te worden.
Wat is verstandig om te doen zodat deze situatie niet voortschrijdt?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-01-2018 om 08:56 uur

Door de klaplong en de drainplaatsing ontstaat een gebied met littekenvorming. Dit zit ook op het longvlies aan de binnenkant van de borstholte. Het longvlies is net als de huid erg gevoelig en heeft veel zenuwvezels. Het gebied met litteken kan bij inspanning gaan trekken, bij in beweging komen en dan pijn veroorzaken. Door de pijn kan je minder goed gaan doorademen en benauwd worden. Ik zou u adviseren bij de huisarts of longarts even te laten nakijken of er niet een andere oorzaak is voor de benauwdheid. Als die er niet is, kan fysiotherapie voor de longen met ademhalingsoefeningen en conditie verbeterende oefeningen helpen.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren