Astma en op grote hoogte

22-01-2018 om 20:26 uur

Hoe is het advies bij astma op grote hoogte (>5000 m)? Ik heb allergische en inspanningsastma. Ik gebruik dagelijks ontstekingsremmers. De blaastest laat een normale longfunctie zien, maar post medicatie (sabutamol) zijn mijn FEV1 (7-9% verschil) en FEF25-75 wel beter. Ik sport regelmatig, bij intensief sporten heb ik soms in het begin last van lichte benauwdheid en is het gebruik van salbutamol nodig. Bij duursport meestal geen problemen met benauwdheid.

1. Hoe is het advies mbt een wandeltrektocht op grote hoogte (tot zeker 5000 m, optionele excursies tot nog hoger).
2. Hoe zit het met medicijnen? Kunnen die tegen hoogte en tegen kou?
3. Is het verstandig (preventief) langwerkende luchtwegverwijders te gebruiken?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groet,
Guiri

Login of registreer om te reageren
22-01-2018 om 21:00 uur

Hoe reis je daar naartoe? Kom je gelijk op grote hoogte aan en heb je dus geen mogelijkheid om te wennen of begin je rond zeeniveau en ga je elke dag een stukje hoger en hoe dan?

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 07:44 uur

De beginhoogte zal rond 3500-3700 m zijn (afhankelijk wat we precies gaan doen) en daar is tijd om te acclimatiseren .De 5000 m is later in de reis.

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 09:35 uur

Mijn ervaringbis dat ik bij 3500 m geen adem meer kan halen, superzwaar.
Maar dat zal voor ieder anders zijn

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 09:37 uur

Ik zou overkeggen met je arts. Hij kent jou, je situatie en weet of je extra medicatie mee mag of preventief mag gebruiken.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-02-2018 om 14:31 uur

Beste

het is inderdaad goed dit met je eigen arts te bespreken. Het lastige is dat in theorie sommige zaken wel kunnen echter mocht het zo zijn dat je met astma op een dergelijke hoogte in de problemen komt dan is dat een probleem. preventieve medicatie is iets wat kan, extra medicatie meenemen ook.
De houdbaarheid van de medicatie lijkt mij geen probleem.
Ik ben benieuwd!

Login of registreer om te reageren