saturatie in rust zakt naar 89-92

23-01-2018 om 15:01 uur

Hallo,
ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee moet. S Morgens voel ik mij meestal niet echt lekker. Heb dan last van prikkelingen, opvliegers, hoor zgn knisperingen in mijn oren. Ben ik eenmaal wakker dan gaat het weer over. Probeer ik eens uit te slapen dan worden die klachten alleen maar erger. Ik gebruik 2x per dag een pufje foster: soms 2 pufjes per keer. Dat ligt eraan of mijn ademhaling piept. Nu ben ik mijn saturatie gaan meten . Ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee aan moet. Want mijn saturatie is in volledige rust en ontspanning maar tussen de 89 en 92. Ben ik gewoon bezig met de dingen van de dag dan loopt hij weer op naar 98. Ik heb intrinsiek astma en dacht eigenlijk dat het juist anderom zou moeten zijn nl.
vriendelijke groeten en bvd
Bep

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 15:10 uur

Heb je koude handen in rust of houd je dan je hand/pols anders. Misschien is het gewoon een meetfout want het is wel raar.

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 15:13 uur

Mijn saturatie is in rust ook rond de 92, als ik op ben, en rustig bezig rond de 98.
bij zware inspanningen daalt het ook wel naar ongeveer 90.

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 15:33 uur

neen Daantje , het is geen meetfout. Ik ben het al een weekje aan het meten nl. Telkens hetzelfde. Ook als ik s avonds op de bank lig zakt de saturatie naar rond de 90 nl.

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 21:12 uur
Reactie op bep

neen Daantje , het is geen meetfout. Ik ben het al een weekje aan het meten nl. Telkens hetzelfde. Ook als ik s avonds op de bank lig zakt de saturatie naar rond de 90 nl.

Dan komt t misschien omdat je ligt en je longen minder ventileren kunnen dan wanneer je lekker bezig bent...

Login of registreer om te reageren
24-01-2018 om 09:25 uur

Mijn saturatie is ook altijd een stuk lager als ik lig. Het kan zelfs enorm schommelen. Het kan dan zakken tot 91-92 en als ik dan bij adem of beweeg gaat hij weer omhoog. Als ik gewoon sta en loop 98-99. Heeft het niet gewoon te maken met ademhalen? (oh en ik zou gezond moeten zijn op mijn longen) ;) ;))

Login of registreer om te reageren
24-01-2018 om 21:23 uur

Mijn saturatie is standaard 92 en zakt bij rustig liggen vaak zelfs onder de 9o. Soms zakt de saturatie ook onder de 90 bij inspanning - de fysio weet er vaak niet mee om te gaan en wil dan stoppen met fietsen. Een enkele keer stijgt de saturatie naar 94 bij inspanning. Zelf schrik ik allang niet meer van die lage waardes. Heb een saturatie meter die je 24u kan gebruiken na diverse keren 24u te meten weet ik wel wanneer die zakt en hoe het verloop is.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-01-2018 om 10:46 uur

De saturatie is wel te laag in de ochtend voor de diagnose astma. Dat knisperen hoor je soms ook wel als je luistert met een stethoscoop naar de longen en kan duiden op kleine luchtwegen die opengaan. Dat verklaard waarom uw saturatie hoger is later op de dag. Ik zou u adviseren dit met uw huisarts/longarts te bespreken. Wellicht kan die de foster naar 3 keer per dag wijzigen zodat het nachts langer doorwerkt. Een andere mogelijkheid is dat er een prikkel is s nachts waardoor de luchtwegen gaan dichtzitten, bijvoorbeeld een donzen dekbed waar u allergisch voor bent. Met andere woorden, door deze klacht kenbaar te maken aan uw arts kan gekeken worden naar een oorzaak en eventueel een oplossing.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 09:52 uur

Mijn saturatie daalt ook bij overgang wakker-slaap. Ik merk dan een bepaald gevoel op in mn ademhaling/hersenen alsof zuurstof tekort en kort erna piept mijn metertje en is de saturatie onder de 93. Heb astma en last van hyperventilatie.

Kan dit apneu zijn?

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 10:50 uur

Het hoeft geen apneu te zijn, je ziet geregeld dat de saturatie kan zakken in de nacht.
Soms willen ze dit weleens eens onderzoeken en word je een nachtje opgenomen aan de metertjes, daardoor kwamen ze bij mij er ook achter dat ik snachts zuurstof nodig heb.
Eens met je arts overleggen anders.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
16-11-2020 om 23:56 uur

Ga ik doen goudvisje.
Hoe is dat bij jou nu? Krijg jij zuurstof voor in de nacht?

Dank je

Login of registreer om te reageren