februari 2018 - Bewegen: ook in de winter

De donkere, koude wintermaanden nodigen niet bepaald uit tot bewegen. Bovendien brengt elk seizoen prikkels met zich mee, maar de winter misschien nog wel het meest. Wil je op koude of mistige dagen toch wandelen of fietsen, houd dan een sjaal voor de neus en mond.
Soms is het in de winter beter om binnen te sporten. Goed om te weten dat sommige sportscholen begeleiding bieden aan mensen met een longziekte. En soms moet je in de winter wat meer medicijnen nemen voordat je gaat sporten.

Wij zijn benieuwd of jij blijft sporten in de winter en of je je aanpast aan de omstandigheden. En hoe doe je dat dan? Deel hier je tips.

Reacties

  • Anne parachuteAnne parachute Gebruiker
    Ik sport vooral binnen onder begeleiding van de longfysiotherapeut en binnen thuis. Ik heb thuis (binnen) een loopband en een fietstrainer. Mijn eigen oude racefiets staat met het achterwiel in de trainer en ik kan met een app op mijn telefoon de weerstand instellen en die kan ik dus ook heel laag zetten.

    In de sportschool is voor mij geen optie, daar wordt veel deodorant gespoten, vooral in de kleedkamer.

    groeten,
    Anne
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Op dit moment zwem ik een uur 3x in de week om 7u30. 's ochtends vroeg is er geen chloor lucht. Eerder deed ik ook fitness bij de Hoogstraat revalidatie centrum. Fysio is ook weer op gestart.

    Voor koude buiten heb ik de airtrim masker omdat ik ook wel regelmatig in Scandinavië ben in de winter.

    5edd4e4ca3ebb032af43aad534d236cd.jpg

    Sportschool is inderdaad geen optie wegens alle luchtjes.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Inderdaad sport ik in de herfst/winter minder dan in de zomer.
    Probeer 2x in de week naar de fitness te gaan en bij goed winterweer een flinke wandeling te maken.

    Voir buiten geldt bij mij: goede warme kleding aan, wat bij sporten niet nat wordt ( thermokleding, marinowol).
    En nog meer op grenzen letten dan in de zomer
  • niels64niels64 Gebruiker
    Ik wandel elke dag 40 tot 60min ook in de winter.
    Als het weer slecht is ga ik op de hometrainer zitten voor een uurtje.
    Sportschool zwembaden zijn voor mij off limets want ik heb erg gevoelige luchtwegen voor luchtjes.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik ga op donderdag altijd bij de fysio sporten en dat kan zowel in de zomer als in de winter. In de winter kunnen we alleen in het weekend buiten roeien omdat het 's avonds donker is maar ook niet als er ijs ligt, het heel koud is of het hard waait, dan kruip ik binnen op de ergometer of ik spijbel een keertje. Ik probeer ook veel te wandelen en te fietsen. Heb mijn nieuwe fiets eind september gekocht en toch al meer dan 250 km gefietst. Goed warm aankleden.
  • MirelMirel Gebruiker
    Ik stap ook in de winter op de racefiets, maar vraag me steeds vaker af of dat verstandig is. Mijn luchteegen reageren sterk op kou. Sjaal voor de mond werkt bij mij helaas niet, veel te benauwd.
  • Marisje87Marisje87 Gebruiker
    Ik vind het moeilijk om in de winter te sporten.
    Sportschool is zowieso niets Door de muffe zweet geuren en Deo luchtjes enzo.
    Zwemmen zou nog een optie zijn.
    Helaas begin ik vanaf september altijd te kwakkelen.
    Ene keer meer als de andere maar afgelopen/dit jaar is het vreselijk. En ben ik niet in staat te sporten. Vanaf eind maart begint voor mij de goede periode, en gelukkig schiet dat nu aardig op.

    Ik heb gelukkig een zoontje en 2 hondjes dus beweginog genoeg. En 2 x daags een grotere wandeling met de hondjes en 2 x een kleintje.

    Ik en een racefiets, echt een mooie waar ik trots op ben.
    Hoop dat ik dat weer op kan gaan bouwen.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Normaal sport ik bij de fysio, maar als ik ziek ben geweest of er heerst teveel dan doe ik mee met Nederland in beweging op tv.
    Ik doe het wanneer het mij uitkomt en mij goed voel en zet hem geregeld op pauze, om bij te komen.
    Sommige dingen lukken niet die sla ik dan over.
    Zo beweeg ik toch en hoef de deur niet uit.
  • JanFJanF Gebruiker
    Ik ben een echte wandelaar, probeer dagelijks de nodige killometers te maken, ook 's winters.
    Daarnaast neem ik deel aan een COPD beweegprogramma bij de fysiotherapeut.
    Elke dinsdag en donderdag een uur sporten, conditie en kracht. Ik doe dat nu sinds 1 augustus van het vorige jaar en voel me er prima bij. In het begin wat blessures, maar nu geen problemen meer en kan het niveau regelmatig wat verhogen. De fysio is tevreden over mijn vorderingen en ik merk dat het beter gaat.
    Door wijziging van medicatie (onstekingsremmer spray i.p.v. poeder) gaat het oookk bij de longfuntieonderzoeken heel gelleidelijk vooruit.
    Bovendien 14 kilo afgevallen, dus ik ben ondanks alles een tevreden en blij mens..
Log in of Registreer om te reageren.