Boedgasanalyse bij astma

08-02-2018 om 19:28 uur

Beste,

Ik vroeg mij af hoe de waarden van een bloedgasanalyse bij iemand met astma eruit ziet. Klopt het dat de pO2 waarde daalt en de pCO2 waarde stijgt en hierdoor de pH daalt? Of zit het anders in elkaar? Hoe ziet de HCO3- waarde eruit?

Hoe komt het dat deze waardes veranderen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Viva

Login of registreer om te reageren
08-02-2018 om 20:13 uur

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven lijkt me. Mijn CO2 in mijn bloedgas is juist vaak te laag.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-02-2018 om 16:43 uur

Beste Viva

Bij astma zijn er verschillende type bloedgassen mogelijk. Een astma aanval met een normale bloedgas is mogelijk. Vaak zie je een te lage pO2. Dit komt doordat luchtwegen gedeeltelijk dicht gaan zitten door meer slijm en zwelling van de slijmvliezen van de luchtwegen. Ook de spieren in de luchtwegen knijpen samen. Vaak compenseer je voor de lage pO2 door sneller te gaan ademen en krijg je een lagere pCO2 en hogere pH. Als de astma aanval erger wordt lukt het niet meer om sneller te ademen. De luchtwegen zitten zo dicht dat je een langere uitademingstijd nodig hebt. De pCO2 stijgt en de pH daalt. De HCO3- heeft enkele uren nodig om zich aan te passen, deze zal later gaan stijgen om te compenseren voor de lage pH.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren