Spirometrie uitslag interpreteren

12-02-2018 om 21:49 uur

Hallo,

Mijn vrouw heeft ivm benauwdheid en pijn bij/in de longen een spirometrie meting gedaan. Ze is in de ochtend benauwd heeft last van verflucht parfum etc en is bekend met chronische hyperventilatie. Ook regelmatig ‘luchthonger’ maar dit is altijd geweten aan chronische hyperventilatie en stress.Vorig jaar na een acute hyperventilatie aanval en paar doktersbezoeken heeft de huisarts aangegeven dat alle problemen aan stress te wijten waren.Er zijn toen bloedonderzoeken en ctg gedaan.In het verleden(20 jaar geleden ong) is er iets van astma of enkel chronische hyperventilatie gediagnosticeerd en heeft hiervoor destijds ventolin gehad maar daar allang mee gestopt. Dit was in elk geval niet een probleem,toen alle denkbare longonderzoeken gehad op verdenking embolie.Voordat de vraag komt , ja ze rookt en daar moet mee gestopt worden.

De volgende waardes kwamen bij de test naar voren:
Pre medicatie
Fvc 3.72L
Fev1 1.39L
Fev1% 37.4%

Post medicatie
Fvc 4.03L
Fev1 1.63L
Fev1% 40.5%

Verschil fev1 17.6% en 240ML

Wel obstructie

Wel reversibiliteit
Behandeladvies behandelen als astma

Conclusie huisarts copd gold 3 met emfyseem.
Nu is mijn vraag hierbij hoe kan hij zo vaststellen dat er sprake is van emfyseem? Zou het ook kunnen zijn dat er een verwaarloosde astma inzit en dat een vertekend beeld geeft?
De test wijst uit dat er een reversibiliteit is, duidt dit op aanwezigheid astma?
Kunnen deze waardes nog omhoog?

Afspraak met de longarts staat maar willen het een beetje begrijpen en een idee hebben welke kant we op moeten gaan denken.
Ter verduidelijking ik twijfel niet aan de aanwezigheid van copd maar of dit niet een combinatie met astma kan zijn.

Hartelijk dank voor het lezen het is een beetje een warrig verhaal vrees ik maar ik hoop wat duidelijkheid te kunnen vinden

Login of registreer om te reageren
13-02-2018 om 09:43 uur

Ik ben geen deskundige, maar weet wel dat astma bij rokers vaker COPD genoemd wordt.
Acute stoppers krijgen daarna vaak plotseling weer de diagnose astma.

Reversibiliteit betekent volgens mij dat de gegeven medicatie werkte.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-02-2018 om 10:17 uur

Beste "edje76"

Je huisarts heeft de juiste stappen genomen, gezien de verbetering is er een behandeling als astma. Daar de getallen afwijkend zijn verwees hij/zij je echtgenote.
Aanvullend onderzoek via de longarts moet bezien of er inderdaad ook een aanwijzing is voor emfyseem.
Nu wordt op basis van de de curve en de cijfers "vertaald"waar het op dit moment op lijkt.
Mocht het inderdaad met name een astmatische component zijn dan bestaat de kans dat de waardes verbeteren onder de medicatie en zal na behandeling en de uitgebreidere diagnostiek bij de longarts de definitieve diagnose helder worden.

Groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren