Bronchitis, hyperventilatie en angst

17-02-2018 om 16:31 uur

Hallo,

Ik heb nu sinds 3 weken last van hoesten. Af en toe hoest ik slijm op maar niet heel veel. Wel hoor je duidelijk slijm als ik hoest. Al wat langer heb ik last van pijn in mijn bovenrug, maar doordat ik de laatste maanden veel stress had had ik het daar op afgeschoven. Nu ben ik alleen bang dat dit toch in verband staat met mijn longen. Ook heb ik last van een angststoornis en chronische hyperventilatie waardoor ik het wat lastig vind mijn klachten uit elkaar te houden en daar komen ook nog een aantal allergieën bij (waaronder huisstofmijt), wat het niet heel erg gek maakt dat ik nu last zou kunnen hebben van mijn longen. De laatste paar maanden is mijn weerstand ook heel slecht en heb ik al tig verkoudheden te pakken gehad.

Afgelopen week ben ik naar de huisarts geweest die aan bronchitis of een beginnende longontsteking dacht. Ik merkte ook wel dat ik veel moe was de laatste tijd maar dacht dat dat aan stress lag. Daarnaast kan ik benauwdheid nooit zo heel goed plaatsen omdat ik dus eigenlijk altijd wel verkeerd adem. Ik kan naar mijn idee wel gewoon diep inademen zonder al te veel moeite. Echter heb ik nu wel de hele tijd pijntjes rond mijn ribben. En in mijn rechterlong hoor/voel ik regelmatig een beetje gek iets. Het piept/rommelt maar ik heb geen piepende ademhaling, het zit echt ergens rechts onderin mijn long en vaak volgt dan een hoestbui. De dokter heeft daar ook naar geluisterd, vandaar de antibiotica. Maar ik heb het idee dat dit nog niet veel doet. Door de angststoornis haal ik nu allemaal vreselijke dingen in mijn hoofd. Aan de ene kant ben ik wel heel moe; kan de hele dag op de bank hangen en slaap 's nachts nog makkelijk 10 uur, maar toch voel ik mij niet heel erg ziek als ik dan een beetje films aan het kijken ben. Daarom dacht ik vandaag even lekker te gaan schoonmaken, maar vervolgens ben ik echt volledig uitgeput, en daardoor zit ik nu weer in een halve paniekaanval omdat ik echt heel bang ben dat er iets heel ernstigs aan de hand is.

Wat ik mij dus eigenlijk afvraag: die pijn rond mijn ribben (in borst en rug) en de vermoeidheid, zijn die te koppelen aan bronchitis en gaat dat vanzelf over? Moet ik terug naar de huisarts van de week als ik nog geen verschil merk? En hoe lang moet je rustig aan doen bij zoiets? Ik heb er wel het een en ander over gelezen ook op het forum maar door die angst wil ik niet al teveel opzoeken omdat ik mezelf dan alleen maar gek maak. Ik hoop dus dat iemand mij op dit forum een beetje gerust kan stellen.

Login of registreer om te reageren
17-02-2018 om 21:16 uur

Hallo,

ik heb deze week dezelfde klachten... Ik heb ongeveer twee jaar last van (denk ik) hooikoorts. 's nachts wakker van het piepen op mijn borst. Heel benauwd. Meerdere testen laten doen maar kwam toen niets uit. Ik ga ervan uit dat het hooikoorts is want mijn tante heeft wel hooikoorts en op dezelfde momenten is zij benauwd. Ik heb salbutamol voor deze benauwdheidsklachten.

Vorig weekend begon bij mij de vermoeidheid. Ik ben nog nooit zo uitgeput geweest. Ik kon niet meer. Ik had geen koorts. Wel verhoging. Maar ging ook weer weg. Afgelopen week heb ik hard moeten knokken om naar het werk te gaan. Zo moe was ik. Ik ben super verkouden met echt hele rare kleuren slijm. (Sorry voor de details). Woensdag ben ik naar de dokter gegaan. Ik had fors vit D te kort. Maar dokter vond het ook nodig om astma uit te sluiten. Ik krijg binnenkort een blaastest. Maar hij begon niet over bronchitus of infectie...

Vandaag ben ik dus echt niet normaal benauwd. Ik kan bijna niet hoesten, heel af en toe hoest ik slijm op. Dus heb ik fluimucil gekocht met acetylcysteine. Ik hoop dat ik nu wat meer kan ophoesten en dat het snel over gaat. Ik heb namelijk ook snel last van angst klachten. Dan ga ik ook alles bedenken, ik weet niet eens of het wel bronchitus is bij mij.... Ik denk van wel en ook hooikoorts misschien...

Ik heb ook pijn op mijn borst en rug. Maar volgens mij komt dit door het te snel en verkeerd ademen door hyperventilatie. En de vermoeidheid is sowieso een klacht bij bronchitus of longontsteking. En ook bij griep. Het benauwd zijn kost namelijk heel veel energie. Ik heb echt een week gedacht van wat is dit.... Maar ik heb het idee dat het gewoon een griep virus is die heel veel mensen hebben. Ik ga volgende week gewoon weer terug naar de dokter. Ik vind deze benauwdheid te lang duren voor hooi koorts alleen.

Ik hoop dat je wat gerustgesteld ben dat meerdere mensen er last van hebben.... Ik wel na het lezen van jou verhaal. Nu voel ik me niet alleen.

Login of registreer om te reageren
17-02-2018 om 22:27 uur

Ik heb ook, maar wel op een andere manier benauwd denk ik. Ik heb ren vernauwing in mijn keel voornamelijk en heb daar veel slijm. Mogelijk histamine intolerantie maar heb ook een beetje hooikoorts. Alleen dat is niet waar ik benauwd van word of die keel. Ik kan hooikoorts wel jeuk keel krijgen. Me keel slijmvliezen zijn opgezet en dat geeft een vernauwd gevoel en dat maakt me benauwder. Dit heb ik echter heel de dag door en elje dag nu al bijna 11 weken.

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 10:38 uur
Reactie op tommy1994

Hallo,

ik heb deze week dezelfde klachten... Ik heb ongeveer twee jaar last van (denk ik) hooikoorts. 's nachts wakker van het piepen op mijn borst. Heel benauwd. Meerdere testen laten doen maar kwam toen niets uit. Ik ga ervan uit dat het hooikoorts is want mijn tante heeft wel hooikoorts en op dezelfde momenten is zij benauwd. Ik heb salbutamol voor deze benauwdheidsklachten.

Vorig weekend begon bij mij de vermoeidheid. Ik ben nog nooit zo uitgeput geweest. Ik kon niet meer. Ik had geen koorts. Wel verhoging. Maar ging ook weer weg. Afgelopen week heb ik hard moeten knokken om naar het werk te gaan. Zo moe was ik. Ik ben super verkouden met echt hele rare kleuren slijm. (Sorry voor de details). Woensdag ben ik naar de dokter gegaan. Ik had fors vit D te kort. Maar dokter vond het ook nodig om astma uit te sluiten. Ik krijg binnenkort een blaastest. Maar hij begon niet over bronchitus of infectie...

Vandaag ben ik dus echt niet normaal benauwd. Ik kan bijna niet hoesten, heel af en toe hoest ik slijm op. Dus heb ik fluimucil gekocht met acetylcysteine. Ik hoop dat ik nu wat meer kan ophoesten en dat het snel over gaat. Ik heb namelijk ook snel last van angst klachten. Dan ga ik ook alles bedenken, ik weet niet eens of het wel bronchitus is bij mij.... Ik denk van wel en ook hooikoorts misschien...

Ik heb ook pijn op mijn borst en rug. Maar volgens mij komt dit door het te snel en verkeerd ademen door hyperventilatie. En de vermoeidheid is sowieso een klacht bij bronchitus of longontsteking. En ook bij griep. Het benauwd zijn kost namelijk heel veel energie. Ik heb echt een week gedacht van wat is dit.... Maar ik heb het idee dat het gewoon een griep virus is die heel veel mensen hebben. Ik ga volgende week gewoon weer terug naar de dokter. Ik vind deze benauwdheid te lang duren voor hooi koorts alleen.

Ik hoop dat je wat gerustgesteld ben dat meerdere mensen er last van hebben.... Ik wel na het lezen van jou verhaal. Nu voel ik me niet alleen.

Je hebt dus allergietesten laten doen? Hooikoorts vind ik sowieso lastig, ik heb soms ook heel erg veel last als de pollenradars zeggen dat het helemaal niet zo erg is buiten (je zou die apps kunnen downloaden als je die nog niet hebt?) Want heb je daar op dit moment al last van? Ik had er nog totaal niet over nagedacht dat je nu al hooikoorts zou kunnen hebben. Hopelijk is het geen astma! Maar gelukkig heb je wel een arts die met je meedenkt.

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 11:15 uur

[/quote]
Je hebt dus allergietesten laten doen? Hooikoorts vind ik sowieso lastig, ik heb soms ook heel erg veel last als de pollenradars zeggen dat het helemaal niet zo erg is buiten (je zou die apps kunnen downloaden als je die nog niet hebt?) Want heb je daar op dit moment al last van? Ik had er nog totaal niet over nagedacht dat je nu al hooikoorts zou kunnen hebben. Hopelijk is het geen astma! Maar gelukkig heb je wel een arts die met je meedenkt. [/quote]

Hoi hoi! Ik heb inderdaad 2 jaar geleden bloedtesten laten doen. En in 2017 een test of ik allergisch was voor mijn konijn. Maar geen van alle was het zo. Blijkt ook dat veel van deze testen niet betrouwbaar zijn. Toen was het ook nog niet zo erg. Ik heb veel familieleden die hooikoorts hebben... Dus via hun kan ik zien wanneer het weer aan de gang is... Hun hebben last van benauwd zijn en last van de ogen en verkoudheid elke dag. Ik heb alleen last van niezen, jeuk in neus, en snachts last van benauwd zijn. Het begon bij mij 1 januari weer haha... En daarna heb ik het een paar weken niet meer gehad tot vorige week vrijdag. En mijn tante dus ook weer vrijdag... Ik heb gezien dat nu weer de bomen bloeien... Omdat het zo'n warm najaar was gingen de bomen ook al met kerst bloeien!!! Ik weet niet of jij allergisch bent voor pollen? Maar hiervan kan je dus ook heeeel moe zijn!! btw: Mijn tante en mijn nicht hebben elke dag van het jaar last van hooikoorts. Hun zijn echt super allergisch voor alles. Ook voor huisdieren....

Ik werk op een kinderdagverblijf, er heerst veel longontsteking en last van luchtwegen bij ons... Dus ik heb het idee dat ik hooikoorts EN bronchitus heb... Dubbel op. Maar elke keer als mijn dokter naar mijn longen luisterd blijken ze helemaal mooi schoon... Soms denk ik ook dat ik geen huisstofmijt allergie heb? Maar hoe merk jij dit? Ik verschoon elke week mijn beddengoed en dan merk ik wel dat ik meteen jeuk krijg overal. Sowieso bij sterke textiel geuren. En bij stoffige ruimtes. Vooral nu als ik nu schoonmaak krijg ik overal jeuk haha. ohja ik heb rond september tot januari dus nergens last van. Ik heb het bijgehouden... Ik ga het dit jaar nog beter bijhouden haha. Kan maar zo weer veranderen.

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 11:52 uur

@tommy1994 : Die bloedtesten heb ik inderdaad ook gehad, maar bij de allergoloog kwamen er vervolgens nog weer hele andere dingen uit dus ja, ze geven wel een beetje indicatie maar bij allergieën moet je het toch veel zelf aanvoelen denk ik.. wat ik zelf soms wel heel lastig vindt. Maar als het in de familie zit is het natuurlijk niet zo gek dat jij het ook hebt. Ik ben inderdaad ook allergisch voor boompollen, heb er meestal wel rond deze tijd van het jaar last van tot ongeveer de echte zomer, echt totaal nog niet aan gedacht.
Wat betreft de huisstofmijt; ik heb altijd al heel veel last gehad van verkoudheden/griepjes etc. Eigenlijk elke maand wel. En ook lange tijd enorme niesbuien, maar die kwamen door de dag heen gewoon, dan was het even heel heftig maar daarbuiten voelde ik me helemaal prima. Pas toen ik het destijds ook benauwd kreeg naar de huisarts gegaan. Sinds ik van die speciale hoezen voor mijn bed heb en vaker stofzuig (met een allergie stofzuiger) + medicijnen gebruik is het niezen eigenlijk over en ben ik bijna 2 jaar haast niet verkouden geweest. Maar sinds september dit jaar is het weer drama; elke maand ziekjes, nu dit met mijn longen en ook veel moe. Maar jeuk etc. herken ik niet echt. Behalve dan jeukend gehemelte/keel in tijden van hooikoorts.

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 12:14 uur
Reactie op Toothless

@tommy1994 : Die bloedtesten heb ik inderdaad ook gehad, maar bij de allergoloog kwamen er vervolgens nog weer hele andere dingen uit dus ja, ze geven wel een beetje indicatie maar bij allergieën moet je het toch veel zelf aanvoelen denk ik.. wat ik zelf soms wel heel lastig vindt. Maar als het in de familie zit is het natuurlijk niet zo gek dat jij het ook hebt. Ik ben inderdaad ook allergisch voor boompollen, heb er meestal wel rond deze tijd van het jaar last van tot ongeveer de echte zomer, echt totaal nog niet aan gedacht.
Wat betreft de huisstofmijt; ik heb altijd al heel veel last gehad van verkoudheden/griepjes etc. Eigenlijk elke maand wel. En ook lange tijd enorme niesbuien, maar die kwamen door de dag heen gewoon, dan was het even heel heftig maar daarbuiten voelde ik me helemaal prima. Pas toen ik het destijds ook benauwd kreeg naar de huisarts gegaan. Sinds ik van die speciale hoezen voor mijn bed heb en vaker stofzuig (met een allergie stofzuiger) + medicijnen gebruik is het niezen eigenlijk over en ben ik bijna 2 jaar haast niet verkouden geweest. Maar sinds september dit jaar is het weer drama; elke maand ziekjes, nu dit met mijn longen en ook veel moe. Maar jeuk etc. herken ik niet echt. Behalve dan jeukend gehemelte/keel in tijden van hooikoorts.

oh wauw dat is wel heftig ja!! Elke keer ziek zijn... Ik denk dat ik me ook maar laat doorsturen naar een allergoloog. Denk dat ik dan wat meer te weten kom. En dan kan je de klachten aanpakken. Ik krijg nu allemaal pufjes etc zonder dat ik weet wat ik heb. De dokter zegt dan: het zal wel allergie zijn. Buiten voel ik me ook meestal wel prima... Ik slaap meestal altijd met mijn ramen open. Ik merk soms wel dat als ik ze dicht houd dat ik niet benauwd word. Dus wellicht toch hooikoorts? Als je kijkt op de hooikoorts kalender kun je zien dat er nu redelijk veel pollen in de lucht zijn. In iedergeval bij mij is het helemaal oranje. Ze zeggen ook dat hooikoorts elk jaar kan verergeren. Ik heb ook een anti allergische stofzuiger gekocht ja. Wel fijn.

Ik heb meer jeuk op de huid van mijn keel, met allemaal kleine bultjes. Ik denk dat er bij mij ook meer uit komt dan dat ik denk. Volgende week maar even bellen voor de blaastest. Zal vast goed komen.

Ik moet ook zeggen, ik denk nu ook dat het gewoon in de lucht hangt hoor, qua griep virus. Ik heb advies gevraagt bij de website van A. Vogel en die zeggen dat je ook griep kan hebben zonder koorts. En dat je dan ook rustig aan moet doen. En dan ook nog hooikoorts er bij. Sommige kinderen bij mij op het werk zijn al 3 weken ziek, dan oorontsteking dan buikgriep en dan weer keelpijn .... Je hoort ook op het nieuws dat de griep golf nog lang niet voorbij is. Dus ik denk dat we ons niet zo druk moeten maken, wat extra neusspray moeten gebruiken en wat ik ook nu doe is de hele dag door stomen met heet water. Dan komt alles los...

Beterschap!!!!

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 15:57 uur

Beste 'toothless', ik hoop dat u zich inmiddels weer iets beter voelt. Nadat u antibiotica heeft gekregen is het altijd raadzaam om het even de tijd te geven. Is er geen verbetering, dan moet u natuurlijk nog even bij uw huisarts langs. U schrijft dat u hoestte. Hoesten kan soms ook wat pijn geven, zeker wanneer u veel gehoest heeft of nog steeds hoest. Het duurt altijd enige tijd voordat de pijn aan de ribben weer overgaat. Ook voor deze klacht geldt, dat als het erger wordt, u dit moet melden bij uw huisarts.
Verder kunt u met uw huisarts in gesprek gaan over uw ademhaling, wellicht dat u baat heeft bij ademhalingsoefeningen. Wanneer u langzaam aan weer wat opknapt, is het belangrijk om steeds wat meer te gaan doen, ook is bewegen erg belangrijk.
Ik wens u veel sterkte met het herstel.

Login of registreer om te reageren