Is na het stoppen met roken het ziekte proces van COPD ook gestopt ?

17-02-2018 om 23:51 uur

Ik vraag mij al enige tijd af of verdere ontwikkeling van COPD na het stoppen met roken tot stilstand komt.
Zo ja ....... héél fijn !
Zo nee ......... waarom ontwikkelt het ziekte proces zich dan toch nog verder ?
Ik weet dat de aangerichte schade niet meer te herstellen is maar een mogelijke verergering begrijp ik dan niet.
Na 40 jaar te hebben gerookt ben ik 6 jaar geleden gestopt met roken in de hoop dat het COPD proces hiermee tot stilstand zou komen.
Wie kan mij hier meer over vertellen ?

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 09:46 uur

Hallo, wat ik ervan weet is dat de copd stabiel kan blijven maar het is een progressieve ziekte.
Bij mij is het na het stoppen toch verder verslechterd, volgens mij heeft dit te maken met ontstekingen, je longen zijn erg gevoelig daarvoor.
Bij sommigen staat het dus stil en bij anderen verslechterd het,door het ontstekingsproces, het heeft ook te maken met andere invloeden:smog,weersinvloeden en allergische reacties
Als je het zeker wilt weten gewoon eens vragen aan je longarts.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 18:05 uur

Beste Zjuleke,

Ik weet in ieder geval dat je longfunctie altijd verslechterd met het ouder worden maar als je rookt gaat de achteruitgang veeeeeeeel sneller. Je hebt door het roken dus een slechtere longfunctie dan je leeftijdgenoten zonder roken. Nu je gestopt bent gaat het 'gewoon' achteruit en niet versneld. Dus dat is heel goed en enorme winst!

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 18:20 uur

Dat is zeker waar Anne, roken versneld de achteruitgang!
Ook al gaat het achteruit bij mij, als ik al die jaren nog had gerookt erbij....was het niet best!

Login of registreer om te reageren
18-02-2018 om 22:17 uur

Hallo Goudvisje en Anne,
Dankjewel voor jullie reacties !
Het is zeker waar dat ( wanneer ik niet was gestopt met roken 6 jaar geleden )
het dan veel erger zou zijn geweest.

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 19:07 uur

Nu je gestopt bent gaat het 'gewoon' achteruit en niet versneld. Dus dat is heel goed en enorme winst!

Login of registreer om te reageren
23-02-2018 om 22:46 uur

Merk je zelf een verschil in achteruitgang sinds je niet meer rookt?
Ik ben ook 6 jaar geleden gestopt na zo'n 40 jaar roken en het is echt slechter geworden sindsdien. Maar dat kan ook leeftijd zijn. en misschien andere omstandigheden. Ik woon in een tamelijk schone omgeving maar stook mijn huis met houtkachels. Fijnstof schijnt hetzelfde te doen als roken, ontstekingen veroorzaken?

Login of registreer om te reageren
24-02-2018 om 20:27 uur

Als ik je mag adviseren?
Stop met houtstoken.
Is ook heel slecht inderdaad.

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 12:59 uur

Ik merkte wel degelijk verschil toen ik stopte met roken kreeg meer lucht en ken een vrouw die op haar 50e te horen kreeg dat ze COPD had. Is toen gestopt met roken na ruim 35 jaar 30 peuken p.d. en is 85 geworden.
Alleen het laatste jaar was geen pretje. Daarom denk ik dat het wel degelijk uitmaakt of je stopt of niet.

Login of registreer om te reageren