Neuspoliepen kind, uitsluiten CF

20-02-2018 om 15:13 uur

Goedemiddag,

Bij mijn dochter (12) is een paar weken geconstateerd dat zij neuspoliepen heeft. Beide neusholten zitten vol, ook is er nog een stuk naar boven gegroeid (bleek op CT-scan). Omdat zij jong is kan het een indicator zijn voor CF, daarom is er bloed afgenomen voor DNA-onderzoek.
Op de uitslag moeten we helaas nog een tijdje wachten. We maken ons wel zorgen, in het verleden heeft ze veel luchtwegproblemen gehad (bronchitis) en daarbij ook inhalatiemedicatie gebruikt. Laatste jaren gaat dit beter, op constant verkouden zijn na dan. Haar zusje (2,5) heeft in zeer korte tijd 2 fikse longontstekingen gehad, maar zij is gescreend met de hielprik en daar is niets uitgekomen.
Mijn vraag is, hoe groot is de kans dat zij CF heeft? Op internet zie ik vooral staan dat kinderen met neuspoliepen altijd getest moeten worden omdat kinderen met CF vaak neuspoliepen krijgen, maar er is niets te vinden over de kansen dat een kind neuspoliepen krijgt zonder dat CF daar de oorzaak van is. Wij maken ons natuurlijk best veel zorgen op dit moment.
Alvast bedankt.

Groetjes Laura

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-02-2018 om 13:28 uur

beste Laura,
de kans op CF is lastig in een percentage uit te drukken en is waarschijnlijk laag. Zeker als er geen andere verklaring is voor de poliepen is het verstandig om CF uit te sluiten; dat kan middels DNA-onderzoek (uitslag zal 1,5-2 weken duren), maar er zou bijvoorbeeld ook een zweettest gedaan kunnen worden; indien het zoutgehalte in het zweet geheel normaal is, dan is de kans op CF zéér klein. De uitslag van een zweettest is er binnen een uur.
Neuspoliepen ontstaan door chronische 'ontsteking', dat kan ook bij bijvoorbeeld astma, allergie, sinusitis of primaire ciliaire dyskinesie (PCD, een probleem met de 'trilhaartjes').

heel veel succes

Login of registreer om te reageren