Leven na een klaplong

20-02-2018 om 16:54 uur

Hallo allemaal :) ,

Ik ben een meisje van 18 jaar en ik heb 4 jaar geleden een spanningsklaplong gehad. Uiteindelijk moest ik een VATS operatie ondergaan waarbij het bovenste topje van mijn long is weggehaald (omdat dit vol zat met zwakke plekken: blebs) en het longvlies aan het borstvlies is geplakt.

Inmiddels, 4 jaar later, is de pijn van de operatie en de drain er nog steeds en ik vroeg me af of er personen zijn die dit ook na zo’n lange tijd na de operatie nog steeds ervaren? Ik heb voornamelijk last van:
- Schietende steken op willekeurige momenten op de plek van de drain.
- Zwak gevoel aan de long die geopereerd is. Het voelt asof de geopereerde long er maar wat bij hangt en de andere long het meeste werk doet.
- Extra last na inspanning.
- Lichte pijn met diep inademen en niezen (weer op de plek van de drain).

De pijn verschilt echt per dag. De ene dag voel ik het meer en de andere dag weer wat minder. Af en toe neem ik hiervoor een pijnstiller en dan is het wel te doen. Ik weet alleen niet zo goed of meerdere personen dit ervaren en hoe hiermee omgegaan wordt? Ik vind het heel vervelend dat ik het elke dag wel voel en het me soms belemmert in mijn dagelijkse bezigheden. Zou deze pijn door het littekenweefsel veroorzaakt kunnen worden? Is hier wat tegen te doen?

Anoniem

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 18:07 uur

Hallo,
Mijn situatie is anders dan die van jou, maar ik herken wel veel van wat je vertelt.
Ik ga hier niet mijn ganse verhaal vertellen, maar ik heb een lobectomie ondergaan, longembolen met longinfarcten gehad en ook een klaplong.
Ik had na de lobectomie ontzettend veel pijn aan de drains en aan het litteken, en die pijn is nooit weggegaan.
Ik weet niet of een deel van de pijn die ik nu nog steeds heb ook is van de longembolen en de klaplong. Maar ik herken wel de pijn die je beschrijft te hoogte van de drains.
Ik heb zenuwbeschadiging opgelopen, en wordt daarvoor behandeld in de pijnkliniek, en ik neem ook dagelijks pijnmedicatie in.
Het zou kunnen dat er ook bij jou zenuwbeschadiging is.
Als de pijn blijft duren, en het belet je om normaal te leven, dan raad ik je aan om een doorverwijzing naar een pijnarts te vragen.
Ik hoop dat je geholpen kan worden.
veel sterkte!
Ilse

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 15:04 uur

Hoi,

In 1994 heb ik een klaplong gehad. Ik was toen 16. Mijn long moest 'geplakt' en ik heb een paar dagen een drain gehad. Dat was erg pijnlijk, ook in de weken erna; hoesten, niezen, lachen, zuchten deed allemaal pijn. Dat werd geleidelijk minder maar nog altijd kan mn long op die plek pijnlijk voelen. Bij echt diep inademen voel ik meestal lichte steken. In periodes dat het weer plotseling verandert, bijv. van een koude naar warme periode, is het pijnlijker en voel ik de steken sterker en ook als ik normaal adem. Verder word ik een paar keer per jaar wakker met een scherpe pijn op diezelfde plek. Het voelt dan alsof mijn long zich weer uit moet vouwen, maar dat geeft veel pijn. Meestal is dat na een paar uur weg.

In de eerste jaren was ik op de momenten met verhevigde pijn bang dat er weer een klaplong was. Ook een paar keer de longarts daarvoor bezocht. Steeds was er niets aan de hand. "De pijn is normaal en kan er jaren later nog zijn". De arts legde me uit dat het idd het littekenweefsel is.

Inmiddels maken de steken me niet meer angstig. Soms is de pijn hinderlijk, maar meestal is het niet zo sterk. Ik ben er aan gewend, het hoort nu bij me. Ik voel me verder heel gezond en heb een goede conditie. Mijn ervaring is dat ibuprofen (400mg) het meest effectief is om de pijn te dempen. Die pillen heb ik standaard bij me.

Dit is maar 1 verhaal, natuurlijk. Misschien heeft niet iedereen zo lang er na nog last.

Veel sterkte met de pijn en veel gezondheid gewenst!

Groet, Zander

Login of registreer om te reageren
11-04-2018 om 14:28 uur
Reactie op Anoniem16

Hallo allemaal :) ,

Ik ben een meisje van 18 jaar en ik heb 4 jaar geleden een spanningsklaplong gehad. Uiteindelijk moest ik een VATS operatie ondergaan waarbij het bovenste topje van mijn long is weggehaald (omdat dit vol zat met zwakke plekken: blebs) en het longvlies aan het borstvlies is geplakt.

Inmiddels, 4 jaar later, is de pijn van de operatie en de drain er nog steeds en ik vroeg me af of er personen zijn die dit ook na zo’n lange tijd na de operatie nog steeds ervaren? Ik heb voornamelijk last van:
- Schietende steken op willekeurige momenten op de plek van de drain.
- Zwak gevoel aan de long die geopereerd is. Het voelt asof de geopereerde long er maar wat bij hangt en de andere long het meeste werk doet.
- Extra last na inspanning.
- Lichte pijn met diep inademen en niezen (weer op de plek van de drain).

De pijn verschilt echt per dag. De ene dag voel ik het meer en de andere dag weer wat minder. Af en toe neem ik hiervoor een pijnstiller en dan is het wel te doen. Ik weet alleen niet zo goed of meerdere personen dit ervaren en hoe hiermee omgegaan wordt? Ik vind het heel vervelend dat ik het elke dag wel voel en het me soms belemmert in mijn dagelijkse bezigheden. Zou deze pijn door het littekenweefsel veroorzaakt kunnen worden? Is hier wat tegen te doen?

Anoniem

Wat komen alle verhalen mij bekend voor! In 2015 heb ik een klaplong gehad toen ik zwanger was. Persen mocht niet dus een keizersnede. Helaas 3 weken later weer een klaplong en 3 weken daarna geopereerd. Helaas herken ik al jullie verhalen qwa pijn. Mijn rib schouder en long zijn zeer blijven doen. Elke keer als ik benauwd ben weet ik niet of het nou een klap long is of de angst ervan. Hoop meer ervaringen te delen. Groet maaike

Login of registreer om te reageren