opbouw conditie/herstel na longontsteking: 2 vragen

22-02-2018 om 08:50 uur

Hallo,
Een week geleden ben ik na 8 dagen uit het ziekenhuis ontslagen met/na een longontsteking en griep. Het herstel valt me tegen. Van de ene op de andere dag van fitte dertiger naar halve bejaarde...
Ik eet gezond, slaap veel en ben dagelijks kleine stukjes aan het wandelen buiten.

Voor de komende dagen wordt flinke vrieskou voorspeld. Kan ik met een gerust hart buiten blijven wandelen? Of kan het op enige manier kwaad om die ijskoude lucht in te ademen. Ik merk nu dat ik wat 'hoesterig' word als ik buiten heb gelopen.
Maakt dat uit?

Nog een andere vraag: ik heb ook nog veel pijn in mijn zij/ achter mijn ribben van een zgn. pleuritis, of althans de irritatie die daarvan is overgebleven.
-Is er een voorspelling te doen hoe lang deze pijn nog aan kan houden? Ik merk zo weinig verbetering.
-En zijn er dingen die ik kan doen danwel moet laten om het herstel te bespoedigen? Ik las ergens dat je op de pijnlijke zij moet gaan liggen voor de druk. Lijkt me een pijnlijk idee, maar klopt dit?
-Kan het kwaad om te tillen bijvoorbeeld (maxi cosi, kinderstoel, mijn twee kindjes ...)?

groeten,
Willemijn

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 20:04 uur

Hoi Willemijn,

Dat je nog lang last hebt van vermoeidheid na een longontsteking is heel normaal.
Soms kan het wel enkele maanden duren voordat je weer de oude bent, maar dat verschilt per persoon en de ernst van de longontsteking.

Het enige dat je kunt doen is niet te vaak over je grenzen heen gaan en meer rust in lassen.

De koude buitenlucht kun je opwarmen door een sjawl voor je mond en neus te doen als je naar buiten gaat en probeer door je neus te ademen. Zo wordt de lucht verwarmt.

Voor de rest kun je alles doen behalve zware belasting/ inspanning en tijdig je rust nemen.

Doe je dat niet zoals ik in het verleden heb gedaan, dan duurt het enkel nog langer.

Hoe moeilijk het ook is, naar je lichaam luisteren, lukt mij na 1,5 jaar ook nog niet goed en dat merk je snel genoeg, want dan moet je het weer bezuren.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-02-2018 om 16:03 uur

Beste Willemijn,
Dat je zo kort na de longontsteking nog deze klachten hebt is heel normaal. Uit je woorden maak ik op dat je serieus met je gezondheid omgaat, heel goed. Ik neem aan dat je niet rookt? Anders is dit natuurlijk hét moment om te stoppen! Je probeert de draad weer op te pakken, en dat is zeker te stimuleren. Na een longontsteking kunnen je luchtwegen nog enkele weken wat overgevoelig zijn voor prikkels, zoals koude, met meestal een droge kuch/hoest tot gevolg. Dat kan hinderlijk zijn, maar is niet schadelijk en zal vanzelf beter worden. Wat betreft je pijnklachten: waar de longen zelf geen pijn kunnen ervaren, is het dunne longvlies een van de pijnlijkste weefsels van ons lichaam. Als dat geïrriteerd is geraakt door een longontsteking kun je ook daar nog weken, soms zelfs maanden last van blijven houden. Bespreek met je eigen arts of het nodig is om daar pijnstillers voor te slikken. Naast alles wat je zelf al doet is er niets dat je herstel zou kunnen bevorderen, dit kost nu eenmaal gewoon tijd. Maar ook voor die pijnklachten geldt dat het niet schadelijk is, zolang het je niet belemmert in het goed door kunnen ademen.
Succes met je verdere herstel!
Met vriendelijke groeten,
Bram van den Borst
Longarts, Radboudumc Nijmegen

Login of registreer om te reageren
27-02-2018 om 09:46 uur

Ik rook niet, dat scheelt, hoef ik ook niet te stoppen :) Verder bedankt voor de reactie!

Overigens nog even een eigen bevinding: ik heb gemerkt dat tillen etc. toch niet zo'n gunstig effect heeft op de pijn van de irritatie van het longvlies. Ik gooide zonder erbij na te denken een rugzak(je) over mijn schouder. Niet zo slim. Het verergerde de pijn heel duidelijk. Weer veel meer last bij diep inademen, lachen etc. Het duurde nog tot zeker een dag erna. Ik pas nu toch maar wat extra op met dat soort gekke bewegingen.

Login of registreer om te reageren
27-02-2018 om 13:04 uur

Willemijn, heeft de longarts niet verteld dat het herstel sowieso 6 weken duurt? Regelmatig komt een vraag zoals deze hier in de rubriek nl. Mensen hebben longontsteking gehad en verwachten dan zich binnen de kortste keren weer picobello te voelen.
Maar het is echt een serieuze aandoening. Je lucht is je alles!
Neem de tijd om te herstellen, luister naar de signalen van je lichaam.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren