Middenkwab syndroom?

23-02-2018 om 20:32 uur

Hallo,

De longarts verdenkt een middenkwamsyndroom.
Middels een ct scan en bronchoscopie wil hij dit gaan beoordelen.
Ik had nog nooit van een middenkwab syndroom gehoord, maar ik lees alleen maar enge verhalen over tumoren die de long dichtdrukken..
Ik heb in 9 maanden tijd 3x longonsteking gehad, ben 34 en normaal nooit ziek.

Moet ik mij zorgen maken? Of zijn er meer oorzaken van MKS?
Ook heb ik last van paniekaanvallen, is het onderzoel dan te doen zonder roesje oid?

Mijn onderzoeken zijn al over een week, hopelijk leest iemand dit optijd ;-)

Alvast heel erg bedankt!

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 18:43 uur

Niemand ervaring helaas of bekend met het syndroom?? Lig er de hele week al wakker van.. :-(

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 18:54 uur

Dag SLNTLA,
Wat verschrikkelijk voor je, die angst. Helaas weet ik helemaal niets over jouw probleem, MKS, maar misschien kan ik je helpen met je angst en je een luisterend oor bieden..
Wanneer zijn je onderzoeken? Je schreef 'over een week'' ...is dat morgen al?
Groet, Anita

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 19:37 uur

Hallo SLNTLA,
Ik ga nu off-line en weet niet wanneer ik terug zal zijn.
Wanneer je onderzoeken morgen al plaatsvinden, wens ik je veel sterkte toe en ik hoop, dat je dan vannacht toch een betere nachtrust zult hebben.
Groet, Anita

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 19:43 uur

Dag Sintia,

Ik had eerst niet gereageerd omdat ik ook nog nooit over het middenkwab syndroom gehoord heb.
Maar ik weet wel hoe ontzettend moeilijk het is om in onzekerheid te zitten, en te moeten wachten op resultaten.
Heeft je longarts niet uitgelegd wat het betekent, en waar je je aan kan verwachten?
Je mag jezelf nu niet gek maken. Probeer je met iets bezig te houden dat je gedachten verzet, hoe moeilijk dat ook is. en zoek niet te veel op het internet, want er staat ook veel onzin op.
De onderzoeken op zich vallen wel mee hoor, daar moet je echt niet bang voor zijn.
Veel moed, en ik duim voor zo goed mogelijke resultaten.

Ik duim voor jou!
Ilse

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 20:39 uur

Dank je wel voor jullie reacties. Ik heb maandag longfunctietest en arteriepunctie, dinsdag bronchoscopie en vrijdag nog histaminetest.
Een drukke week dus.
De longarts vertelde alleen dat mijn herhaaldelijke longonsteking het meest klinkt als middenkwabsyndroom waarbij een deel van de long vernauwd is en er slijm achterblijft dat steeds gaat ontsteken. Omdat het allemaal een beetje rauw op mijn dak viel dat ik die bronchoscopie moest wist ik geen vragen meer te stellen. Later wilde ik weten wat het nu inhield, dus ben, heel stom, even gaan kijken naar info op internet. Maar daar staat dat die vernauwing vaak veroorzaakt wordt door een tumor. Daar schrok ik zo van..

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 20:40 uur
Reactie op IlseB

Dag Sintia,

Ik had eerst niet gereageerd omdat ik ook nog nooit over het middenkwab syndroom gehoord heb.
Maar ik weet wel hoe ontzettend moeilijk het is om in onzekerheid te zitten, en te moeten wachten op resultaten.
Heeft je longarts niet uitgelegd wat het betekent, en waar je je aan kan verwachten?
Je mag jezelf nu niet gek maken. Probeer je met iets bezig te houden dat je gedachten verzet, hoe moeilijk dat ook is. en zoek niet te veel op het internet, want er staat ook veel onzin op.
De onderzoeken op zich vallen wel mee hoor, daar moet je echt niet bang voor zijn.
Veel moed, en ik duim voor zo goed mogelijke resultaten.

Ik duim voor jou!
Ilse

Heb jij ook een bronchoscopie gehad? Wat is jouw ervaring? Misschien stelt het me gerust :-)

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 22:23 uur

Hallo Sintia,
Ik begrijp, dat je bang bent voor een kwaadaardige tumor. Kan het niet ook een goedaardige zijn?
Ik weet er natuurlijk niets van, maar heb zelf in 2004 zo'n probleem gehad met een gezwel in mijn arm, net bij de elleboog. Dat gezwel zag ik opeens. Naar de huisarts, naar het ziekenhuis, echo en nog een scan daarna; daar ging weken overheen zonder dat iemand wist wat het was. Hoe je dan bang kunt zijn voor kanker. Uiteindelijk moest ik een kleine operatie ondergaan, een punctie, waarbij ze een beetje weefsel van het gezwel uitnamen om dat te onderzoeken. En toen kwam eindelijk de uitslag! Een vetbult! Hij zit er nog steeds en heb er totaal geen last van. Toen was er geen medische noodzaak om hem te verwijderen. Dat kan misschien wel ooit gebeuren.
Dus, misschien is de vernauwing bij jou ook wel iets onschuldigs...

Login of registreer om te reageren
02-03-2018 om 12:39 uur

Dag Sintia,

Ik begrijp heel goed dat je zo overdonderd werd dat je er niet meer aan dacht om vragen te stellen. Er is ook zo veel op je afgekomen. En natuurlijk ben je bang als je de info op het internet leest.
Gelukkig zijn de onderzoeken er al snel, zodat je niet te lang in onzekerheid zit.
Maar ik weet uit ervaring dat als de arts echt vermoed dat er een kwaadaardige tumor zit, dat ze dat dan ook direct zeggen
Ik heb sinds ik ziek ben voor mezelf een medische agenda, waar ik vaccinatie's, bloedafname's, onderzoeken, enz in vermeld. Ik schrijf ook telkens al de vragen die thuis in me opkomen op, en neem dat dan mee naar de arts. als het een belangrijk onderzoek is gaat er ook altijd iemand met me mee, met 2 onthoud je meer dan alleen.
Een bronchoscopie wordt soms gedaan met een roesje heb ik hier op het forum gemerkt, dan weet je er achteraf niet veel meer van, maar in dat geval moet je wel zorgen dat er iemand met jou meegaat om je daarna veilig af te zetten thuis, want auto rijden na een roesje is niet aan te raden. Ik heb een gastroscopie met een roesje gehad, en het was voorbij voor ik het wist.
Bij mij is de bronchoscopie 2 keer zonder een roes gebeurd, één keer mislukt omdat ik ervan moest hoesten, en het niet meer lukte. De 2de keer is het wel gewoon kunnen doorgaan. IK ga hier niet beweren dat het een aangenaam onderzoek is, maar het valt best mee, en het duurt ook helemaal niet lang.

Ik duim voor jou!
Ilse

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-03-2018 om 16:04 uur

Bij mensen met herhaaldelijke longontstekingen moet je op zoek gaan naar ‘een eventuele zwakke plek in de long’ . Dat kan werkelijk van alles zijn, soms is het ook gewoon ‘pech’ en vinden we na onderzoek geen reden.
Een Middenkwab is een plek die vaker dan andere plekken chronisch geïrriteerd is. Mogelijk door infecties met ook infecties als gevolg. Je kan dit oplopen door dus infecties, evt van kinds af aan, chronisch kno problemen, afweer eiwit tekort in het bloed, reuma achtingen ziekten en in een erg zeldzaam geval door goed of kwaadaardige tumoren. Die kan is bij jou zeer klein, Ook ondersteund door je leeftijd. Alles kan met roesje, meestal probeer ik eerst geruststelling en begeleiding, dan lukt het vaak ook en heb je niet de bijwerkingen van een roes en een optimaler onderzoek.
Succes!

Login of registreer om te reageren
03-03-2018 om 18:41 uur

Dank je wel voor de geruststellende reactie! Het haalt een groot stuk angst weg voor de uitslag.
Ik hoop inderdaad dat een roesje niet nodig is vanwege de bijwerkingen, maar ik zie vooral op tegen de vieze verdoving en het moeten kokhalzen. Mede omdat dit gevoel normaal meespeelt in mijn paniekaanvallen. Maar wat moet dat moet natuurlijk.. bedankt voor de reactie!

Login of registreer om te reageren