extreme benauwdheid door koude lucht

25-02-2018 om 12:52 uur

Ik heb astma en longemfyseem (kreeg in januari j.l. te horen, dat het nu Gold 3 is). Ik reageer o.a. op vocht en koude, maar zo extreem als de laatste maanden heb ik het nog nooit gehad. Ik woon aan de rand van het centrum, veel luchtvervuiling ook. Als ik tegenwoordig naar buiten ga, word ik vaker extreem benauwd, vooral na 16.oo/17.00 uur en kan dan amper vanuit de stad nog naar huis lopen en moet dan proberen de bushalte te bereiken. In de bus gaat het dan weer wat beter. Ik woon 2 haltes verder, maar het stuk van de halte naar mijn huis is dan weer zeer moeilijk. Thuis aangekomen knap ik weer op.
Ik vind het zeer beangstigend en durf amper nog de deur uit zodra het donker begint te worden.
Is dit een normale reactie bij mijn fase en astma of zou de medicatie misschien veranderd moeten/kunnen worden?

Login of registreer om te reageren
25-02-2018 om 13:14 uur

Ik las van Marcus over een airtrim masker. Is dat speciaal voor de koude lucht? En krijg je dat op recept van de longarts?

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 08:43 uur

Beste Anita2,

Wat vervelend dat je de laatste maanden zo extreem reageert op vocht en koude. Het is de laatste tijd qua weer ook niet zo gunstig voor je. Het is in dit geval goed om samen met je arts even te kijken of de medicatie nog voldoende is. Vaak hebben COPD patiƫnten last van temperatuur verschillen, dus als je van een warme omgeving plotseling in een koude omgeving komt. Soms helpt het om een sjaal voor je mond te doen als je naar buiten gaat, dan wordt de lucht wat voorverwarmd. Je zou het eens kunnen proberen.

Van een airtrim masker hebben we nog nooit gehoord. Heb wel even op google gekeken, maar vond daar geen informatie.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 12:02 uur

Hoi Advieslijn, vreemd, google geeft er veel info op....

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 12:36 uur

Ja, inderdaad, ik vond het ook op google.

Login of registreer om te reageren