Inspanningstest

06-03-2018 om 15:18 uur

Hallo allemaal,

Ik heb morgen een inspanningstest en ik ben er behoorlijk zenuwachtig voor. Ik heb een beetje hier lopen rond zoeken, maar kreeg niet echt een duidelijk beeld van wat ik nou precies moet gaan doen.

Zover ik weet (als het goed is) is dat ik op een loopband moet gaan rennen met een helling die steeds steiler word en de snelheid steeds hoger.

Maar is dit maar voor een par minuten of moet je dit zolang mogelijk volhouden als je zelf kunt? Ik mag van tevoren geen medicijnen nemen, en dat frustreer mij ook wel erg want ik heb het afgelopen jaar nooit echt (intensief) gesport zonder medicijnen.

Ik hoop dat jullie misschien je ervaring met mij willen delen of er iets meer informatie over kunt geven.

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 16:08 uur

Het kan met een loopband zijn of met een fiets. Je inspanning wordt gemeten door het steeds groter maken van het verzet om te zien hoelang en tot waar je het volhoudt. Vaak wordt er ook nog bloed afgenomen om de verzuring in je spieren te meten. Met de fietstest, die ik al vaker heb gedaan, kreeg ik ook een kapje op om alles te meten en diverse elektronen op mijn borst, volgens mij is dit met de looptest niet anders. Tijdens de test wordt steeds gevraagd hoe benauwd jij je voelt en hoe moeilijk het voor je is (spieren) en welke scoren jij het geeft ...

Heb de test wel vaker gehad zoals als longtest al cardiotest, hoef je beslist niet tegen op te zien.

Sterkte morgen.

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 16:10 uur

@Marcus

Bedankt!
Ik had nog een vraag, ben je ook erg moe na die tijd? Want heb hem om kwart voor 9 's ochtends. En zou toch graag nog wel naar school willen na die tijd.

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 16:14 uur

Je moet net zo lang doorgaan tot je niet meer kant dus je bent zeker moe daarna. Ik zou wel even tijd nemen om uit te rusten, op te frissen, misschien even te douchen. Misschien dat je 's middags nog naar school kan als je je dan goed voelt maar gelijk erna zou ik denk ik niet aanraden.

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 16:28 uur

O ja en trek makkelijke kleding aan, sportkleren of zo.

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 18:11 uur

En zeker als vrouw een beetje wijd shirt met een wijde hals, anders passen al die snoeren er niet onder en moet je zonder shirt de test doen en dat is toch minder fijn.

Login of registreer om te reageren
07-03-2018 om 15:32 uur

Hoe is de test geweest is het je meegevallen of viel het tegen?

Login of registreer om te reageren
07-03-2018 om 15:33 uur

Hoi Lea,

Hoe is het gegaan? Viel het mee?

Ik heb het nooit een vervelende test gevonden. Je moet wel goed letten op je ademhaling zeker met het kapje op je mond. En ik was daarna wel altijd super moe

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
11-03-2018 om 17:50 uur

Hallo,

Het ging niet echt heel lekker. Ik was al kapot na 10 minueten lopen. Ik ging 4,5 km/h en had een helling van 12%.
Het kwam niet zozeer door mijn conditie, maar ik haal verkeerd adem. Ik adem heel diep in en weer heel diep uit. En zo heb ik het mezelf blijkbaar aangeleerd toen ik in de begin fase van m'n astma zat (1,5 jaar geleden). En toen was het juist goed voor me. Maar dat heb ik dus onbewust mezelf aangeleerd.

Login of registreer om te reageren