Meet longfunctietest ook inkomende lucht?

23-03-2018 om 05:44 uur

Ik moet zo voor een tweede longfunctietest (eerste in september). Ik merkte toen dat ik heel veel moeite had om in te ademen door dat pijpje. Nu vraag ik me af of dat moet? Wat is de functie ervan? Meet het de inkomende lucht? Of is het om de tijd tussen inademen en blazen zo kort mogelijk te maken?

De vorige keer heb ik voor de eerste meting 14x moeten blazen om 3 goede te krijgen. Dat vond ik best naar, omdat ik dacht dat ik het niet goed deed. Toen ik de ventolin kreeg, was ik in 3x klaar.

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 06:14 uur

Zowel je inademing als je uitademing wordt gemeten.

In mijn ziekenhuis mag je niet meer dan acht pogingen doen en dan ben ik ook echt wel kapot.

Succes!

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 06:35 uur

Oh, dat ga ik even onthouden. Ik was de vorige keer ook kapot en vooral duizelig. Ik zal na 8 pogingen even vragen of het nog wel verantwoord is.

Jammer dat ook je inademing gemeten wordt, want ik dacht dat het misschien beter zou gaan wanneer ik niet door het buisje in hoefde te ademen...

Dank voor je snelle reactie, Daantje! Ik merk dat ik zo’n onderzoek toch best spannend vind... en ik kan niet wachten om te mogen puffen, heb sinds gister rochels, hoesterigheid en benauwdheid, ik denk omdat ik gisterochtend gestopt ben met luchtwegverwijderaar.

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 10:12 uur

Het ging goed! In 7x waren er 3 goede metingen.
Nu ik astmamedicatie gebruik, ben ik meer dan een liter uitblaas gestegen (hoop dat ik het zo goed zeg). Ik zit nu zelfs iets boven het niveau dat ik de vorige keer met die stootdosis ventolin blies. Ik dacht dat dit niet goed was, maar de assistente zei dat dit juist wel goed was, en dat de medicatie aansloeg.

Herkennen jullie dit? Dat je stijgt?

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 12:23 uur

Ja dat is precies t teken dat je astma hebt en dat de medicatie goed aanslaat! En dat je na ventolin makkelijker 3 goede waarden blaast herken ik ook hoor.

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 15:27 uur

Dankjewel, Edelweiss! Kan ik het weer loslaten.

Ik was een heel eind op weg naar erkenning van de astma voor mezelf, maar door twee ontzettend nare gesprekken met een manager die me niet kent, is alles eigenlijk op losse schroeven komen te staan.

Ik ging bijna aan mezelf twijfelen of ik eigenlijk wel astma heb, omdat hij zegt dat ik me aanstel, in de slachtofferrol zit en me te snel ziekmeld. Als ik nou een chronische ziekte zou hebben, zei hij, dan was het anders geweest.

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 15:33 uur

Ik moet hierbij zeggen dat ik sinds november gemiddeld elke drie weken één week ziek ben met hoge koorts. Ik heb zoveel infecties gehad en een longontsteking dat ik de tel kwijt ben. En toch tussendoor nog een aanzienlijk aantal (maar niet 8 uur per dag) uur gewerkt. Zo gauw het kon en de koorts of verhoging weg was, ben ik weer naar het werk gegaan. Maar het is eigenlijk absurd dat ik me zo ga verdedigen. Het doet alleen zoveel met me! Ik slaap er al drie nachten slecht van, wat natuurlijk weer heel slecht is voor mijn weerstand. Ik wil er niet mee bezig zijn, maar het komt toch steeds weer terug.

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 16:00 uur

Wat een schoft!! Info uit printen en op zijn bureau leggen met deze site erbij!!

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 19:15 uur

Thanks Stefanie! Ik merk dat ik zo ontdaan ben, dat ik zelf inmiddels bijna geloof dat ik me aanstel. Erg he? Dat één iemand dit met je kan doen? Ik probeer er harder in te worden, maar dat is lastig. Vooral als diegene ‘macht’ heeft gezien zijn functie. Ik heb afspraak bij arboarts, huisarts en POH’er gemaakt, ik ga kijken hoe dit aan te pakken.

Login of registreer om te reageren
24-03-2018 om 10:31 uur

jeetje, het is een confrontatie met jezelf dat maakt je onzeker. Ja ik ken dit soort dingen mensen kunnen gemeen zijn al het om hun eigen belang gaat.

Login of registreer om te reageren
24-03-2018 om 19:41 uur

Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken, misschien raakt het me inderdaad wel zo hard, omdat ik zelf ook vind dat ik niet ziek mag zijn. Inderdaad een confrontatie met mezelf!

Inmiddels ben ik alweer verkouden aan het worden en dat beangstigt me. Want de laatste verkoudheid liep in drie dagen uit in een heftige bronchitis met hoge koorts. En ik wil echt niet opnieuw ziek worden :’(

Login of registreer om te reageren