Wel of geen longprobleem?

23-03-2018 om 11:57 uur

Beste lotgenoten en medisch team,

Mijn verhaal is lang, maar ik probeer het kort en zonder teveel emotie te beschrijven.

Vanaf geboorte tot nu ben ik altijd verkouden. Komt op de gekste momenten opzetten, met loopneus, nasale stem, soms helemaal geen stem en minimaal 1 x per dag. Soms vloeit er traanvocht uit mijn ogen, die ook rood zijn.
Geen hooikoorts, geen allergieën, allen meerdere keren getest.

Bronchitis, acute, vanaf 14 jarige leeftijd meerdere keren gehad, net als bijholteontstekingen.
Tussen 11 en 18 jaar minimaal 3 x per jaar een keelontsteking (met 17 jaar amandelen eruit gehaald).
Veel antibiotica gehad, pas op mijn 32ste een x sinus gemaakt, geen voorhoofdholtes, en gezonde bijholtes.
Ik heb een chronisch tekort aan vitamine D en B12, ik krijg hier supplementen voor (prik B12 en Vitamine D IE800 per dag).

Eind 2015 een spontane klaplong. Doordat ik niet wist wat me overkwam heb ik pas de dag erna de huisarts gebeld en ben direct doorgestuurd naar het ziekenhuis. Volledige pneumothorax, drain gezet, long goed nog een pneumothorax (niet geplakt), 9 dagen in het ziekenhuis gelegen, antibiotica gehad tegen bronchitis.

Nu zijn we een behoorlijke periode verder en ik hoest nog steeds vreselijk veel slijm op. Dik taai slijm, transparant, gelig of groenig. Ik heb benauwdheidsklachten, die zo sterk kunnen zijn dat ik er van schrik. Ik kan geen liedje meer meezingen, niet lachen zonder hoesten en slijm. Ik word er wakker van. Huisarts heeft lang aangegeven dat dit kan, maar onlangs heeft hij me toch een antibiotica gegeven. Vijf weken geleden afgemaakt, drie dagen, voor het eerst na de klaplong in 2015, vrij kunnen ademen. We zijn nu een maand verder en ik heb weer exact hetzelfde. Benauwt, slijm, hoesten, pijn op borstkas, geïrriteerde keel, veel niezen snotteren stem kwijt.

Toelichting slijm, dit is echt constant ophoesten, kuchen, schrapen. Niet een paar keer per dag, maar de hele tijd. Ik kon alles, had een goede conditie, maar ik kan nu zo weinig in vergelijking, in zo'n korte periode en ik ben pas 32.

Thorax foto's die gemaakt zijn na de klaplong zien er goed uit.

Mag ik mijn huisarts vragen om een verwijzing naar de longarts voor een test op chronische bronchitis met bovenstaand verhaal? Ik wil hem niet beledigen.

Alvast dank voor het lezen,

Groetjes Sara

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 12:26 uur

Akelig joh, je klachten! Daar heb ik verder geen antwoord op, maar je vraag of je een verwijzing mag vragen zonder je HA te beledigen: ja dat mag! Je kunt het gewoon in rust met je arts bespreken dat je graag meer onderzoek naar je klachten wilt en vragen of hij die verwijzing naar een longarts wil afgeven. Dat is geen motie van wantrouwen richting je huisarts. Ook hiervoor geldt: Het is de toon die de muziek maakt!
Een goed gesprek gewenst!

Login of registreer om te reageren
24-03-2018 om 12:32 uur

Dank Edelweiss voor je bemoedigende woorden. Ik heb besloten om maandag een afspraak te maken met mijn huisarts en een verwijzing voor de longarts te vragen. Ik laat maandag weten hoe het is verlopen.

Fijn weekend!

Login of registreer om te reageren
26-03-2018 om 09:05 uur

Beste Sara111,

Ik lees dat je vandaag een afspraak gaat maken met je huisarts om een verwijzing naar de longarts te vragen. Heel goed. We sturen je vraag nog even niet door. Mocht je geen verwijzing krijgen dan kun je je vraag in een nieuw topic opnieuw stellen. Succes met je gesprek.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
28-03-2018 om 06:34 uur

Ik wilde aangeven dat ik een verwijsbrief voor de longarts heb gekregen, mijn huisarts vroeg waarom ik er naar toe wilde, hij luisterde naar mijn longen, op dat moment moest ik hoesten, liet het slijm zien en hoefde verder geen uitleg meer te geven. Ik moet de antibiotica kuur herhalen, iets waar ik tegenop zie omdat ik er behoorlijk naar van kan worden en pas net weer opgeknapt ben na een kuur begin februari af te hebben gerond.

De afspraak is pas op 9 mei, jullie horen nog of ik wel of geen longprobleem heb.

Groetjes,

Sara

Login of registreer om te reageren
28-03-2018 om 09:16 uur

Fijn dat je de verwijzing hebt gekregen, sterkte met je kuur en hopelijk kan de longarts iets voor je betekenen dat het hoesten ophoudt!

Login of registreer om te reageren
09-05-2018 om 11:41 uur

Beste allemaal,

Hierbij een update. Vandaag was de afspraak bij de longarts en n.a.v. verschillende testen (longfunctie, thoraxfoto's en bloed) plus mijn medisch verleden is de diagnose astma gesteld. Ik heb twee puffers gekregen, 1 voor standaard 4x per dag en 1 voor noodgevallen. Ook heb ik hooikoortstabletten gekregen omdat ik op dit moment extreem veel last heb. Verder word ik doorgestuurd naar de KNO arts.

Dit is puur een update, mijn gevoelens wil ik het liefst ook even kwijt, maar dat is geen vraag aan de arts en daardoor niet toepasselijk voor dit topic, dus zal ik deze ergens anders van me afschrijven.

Bedankt forumlezers en medewerkers, ik ben erg blij dat dit bestaat!

Login of registreer om te reageren