Vermoeide longen

01-04-2018 om 08:54 uur

Ik ben een vrouw van 55 en 41 jaar gerookt maar een maand geleden gestopt toen ik te horen kreeg dat ik lichte copd heb. Mijn zuurstofgehalte in t bloed is 98%. Ik heb pijn in de longen en benauwd. Mijn longen voelen vermoeid. Hoe zit dat eigenlijk. Wordt de copd erger? Of kan t door stress komen. Wie weet t?

Login of registreer om te reageren
01-04-2018 om 13:12 uur

Ik ben niet bekend met copd, maar bij mijn astma verergeren de klachten als ik me heel erg druk maak en dus veel stress heb. Om verergering uit te sluiten zou ik aanraden om naar een arts te gaan, maar stress kan de beleving van klachten erger maken en de klachten zelf ook

Login of registreer om te reageren
01-04-2018 om 18:31 uur

Hyperventileren wat ik in je andere post las kan ook zijn om zuurstof dips te compenseren en als je dan meet heb je goede waarden. Meet je als je gewoon zit of tijdens zo'n aanval? Stress doet een hoop met een mens en dan lijkt het me verstandig naar een ( psychosomatisch ) COPD fysio te gaan. Je kunt zelf even bekijken of het vergoed wordt ( vanaf 70% longfunctie of lager dus COPD 2 )

Login of registreer om te reageren
02-04-2018 om 16:35 uur

Hoi Creatuurtje62,

Ik heb copd gold 2 en astma( Acos) en weet het sinds een jaar, maar kan je zeggen dat stress zowel voor astma als copd funest is. Nu de stress aan het afnemen is voelen mijn longen ook weer wat beter, maar daar doe ik ook veel voor, 2x per week fysio, trouw medicatie en indien nodig extra medicatie, diëtist en ik rook al 2 jaar niet meer.

Vorige maand bij controle in het zkh was de copd stabiel gebleven tov de keer er voor.

Het is per persoon verschillend, maar als je, je aan alle voorgeschreven adviezen/leefstijl houd kun je de copd stabiel houden, helaas is mijn astma nog een ongeleid projectiel, maar dat moet uiteindelijk ook stabiel worden en dan kun je weer heel wat hoor, maar dan op de door jou aangenomen wijze.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
02-04-2018 om 21:41 uur

Boemer uit interesse een vraagje. Heb t al vaker aan mensen hier gevraagd maar tot heden van niemand antwoord gekregen. Hoe weet je als je klachten hebt of het van de COPD of astma is? Wat zijn de verschillen in t dagelijks leven? Volgens mij liggen de sympromen vrij dicht bij elkaar?

Login of registreer om te reageren
26-04-2018 om 18:24 uur

Ik herken de vermoeide longen. Ik ben 65 jaar, 2,5 jaar gestopt met roken. 45 jaar gerookt. Eerst wil ik zeggen dat ik nog steeds verbetering voel. Ik heb geen hyperventilatie maar adem ook "raar ". Ik kwam er achter dat meer mensen dit hebben en dat het zelfs een naam heeft. Namelijk: pursed lip breathing. Het is een verlengde uitademing met getuite lippen. Dit schijnt iemand intuitief te doen bij inspanning en COPD. Ik heb er baat bij. Mijn huisarts noemde het ook hyperventilatie, maar dat is het echt niet. Ze stuurde me naar een ademfysiotherapeut. Die dacht dat mijn longen hun elasticiteit wat verloren hadden. Door het roken. Naar mijn idee klopt het wel. Ik kan gewoon moe worden van ademen. Net of ik te vaak bewust adem en daar veel ademhalingsspieren voor gebruik. Ik probeer het zoveel mogelijk te accepteren hoe het is. Ik kan er steeds beter mee leven, merk ik. De benauwdheid na stoppen met roken was echt heel erg. Gelukkig is dat steeds beter geworden. Het kost tijd voor je lichaam om zich aan te passen na zolang verslaafd te zijn geweest aan tabak. Dag in dag uit dat gif binnenkrijgen. Ik ben eigenlijk blij dat ik nog KAN ademen. Ook al is het een beetje raar. Ik kan je dus vooral zeggen dat ik me nog dagelijks voel verbeteren. Ik hoop dat voor jou ook.

Login of registreer om te reageren
25-10-2018 om 18:11 uur

Hoi vLrs,

Dit is een oud topic maar ik wou eens vragen, jij bent 2.5 jaar gestopt met roken en had het héél benauwd.. ik ben nu 10 maanden gestopt en ondanks dat mijn longfunctie goed is ik heb wel astma en allergie heb ik het verschrikkelijk benauwd van s morgens tot s avonds en s nachts kan ik niet slapen. Mijn longen gaan precies in kramp van alles, rook, huisstofmijt, uitlaatgassen (ik kan niet meer in de wagen zitten of aan het verkeer deelnemen), mijn hypoallergene doucheproducten pakken op mijn adem, werkelijk alles is alsof ik overal amoniak moet inademen. Ik wou eens vragen of dit bij u ook nog na 10 maanden gestopt zijn was of dat de benauwdheid maar in het begin was nadat je gestopt hebt met roken ? Ik hoop dat je dit berichtje leest.
Met vriendelijke groeten,
Lindie

Login of registreer om te reageren
26-10-2018 om 12:08 uur

Dag Lien,
Hopelijk gaat virs nog reageren zodat je antwoord krijgt op je vraag.
Waar ik benieuwd naar ben is wanneer die benauwdheid precies begon begon, weet je dat nog ?

Login of registreer om te reageren