Chronische Hyperventilatie veel klachten

02-04-2018 om 15:28 uur

Hallo,
Ik ben steffi en zit met wat vragen. Ik heb al enkele maanden het moeilijk gehad (laatste maanden niet mezelf en wat depressief) maar ik ga hiermee aan de slag. Nu zijn er enkele weken geleden rare problemen bij gekomen. Zoals dat ik chronisch hyperventileer volgens de dokter. Maar nu moet ik zeggen dat ik daar oefeningen voor doe en ook ontspanning oefeningen omdat er vaak gespannen bij loop . Nu heb ik ook last van opeens niet meer alert zijn met de wereld. Het allemaal niet meer echt mee maken in een droom zitten. Hierdoor voel ik ook helemaal precies niks meer want het maakt me nog depressiever. Kinesist en dokter zeggen dat ik toch moet bewegen. Wandelendeed ik overlaatst half uurtje en had weer zo een aanval van helemaal weg zijn van mijn lichaam het is zeer beangstigend want het is net alsof ik niet echt leef en ik wil weer alerter worden. Ook als ik eens een stukje wil fietsen. Of als ik naar de winkel ga meteen benauwd zweet heel erg krijg het heel warm. Nochtans probeer ik zeker een uur bezig re zijn met yoga, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen. Heb ook vaak tintelingen in mijn hoofd en ben heel moe terwijl ik 9 uur per nacht slaap (pak wel iets om te kunnen slapen ) ik zou chronisch hyperventileren en disfunctioneel ademen. Ik wil me er tegen verzetten maar zo vaak dat ik last heb van al deze dingen maakt het me bang. Hoe moet ik deze vicieuze cirkel door breken ? Het mag mijn leven niet overnemen al doet dat het wel. Ik ben van Belgiƫ en hier is niet zoveel van gekend. Zelf neem ik dan ook nog sinds enkele dagen bispprolol 2.5mg omdat mijn hart heel nerveus is. Kan iemand me helpen aub ?

Login of registreer om te reageren
03-04-2018 om 19:19 uur

Hoi Steffi,

Wat een nare situatie! Ik denk dat het heel goed is om dit samen met een dokter aan te pakken.

Door de astma hyperventileer ik geregeld. Ik heb mezelf een heleboel ontspanningsoefeningen aangeleerd.

Maar als ik jouw verhaal zo lees, is het niet alleen een kwestie van ademhalingsoefeningen. Er speelt veel meer en je bent heel hard bezig om weer controle over je leven te krijgen. Dit lukt vaak niet alleen, dus ik hoop dat er iemand is om je hulp te bieden. Kun je dit met je huisarts bespreken? En vragen om een doorverwijzing?

Heel veel sterkte, Steffi!

Login of registreer om te reageren
10-04-2018 om 19:32 uur

Ik heb het zelfde. Het beheerst je hele leven. Sinds kort ga ik naar een fysiotherapeut /hyperventilatie therapeut. Of deze weg mij zal helpen ?

Login of registreer om te reageren