Sinds februari 2018 astma vastgesteld

03-04-2018 om 14:28 uur

Hoi iedereen, sinds februari is bij mij astma vastgesteld. Ik zit met veel vragen, alles is nieuw voor mij. Ik had eerst ventolin als puffer en stootkuur prednison. Hielp niet echt. Spirometrie test wees bij de praktijkbegeleider niets uit. Door naar de longarts en daar een longfunctietest gedaan. Ik kwam tot -10 (-20 schijnt aantoonbare astma te zijn) maar de klachten wijzen overduidelijk astma aan, aldus de longarts. Nu puffer Alvesco 2x daags, Desloratadine 1x daags en Azitromycine 3x per week gedurende 3 maanden kuur. Maar ik blijf het gevoel houden dat ik door een gaasje aan het ademen ben, alsof er een klepje in mijn longen zit. Het blijft pruttelen. Dit blijft een benauwd gevoel geven. Borrelen, pruttelen en piepen wanneer ik verkouden ben. Het lijkt dan wel een muziekorgel. Pruttelen en heesheid blijft bij niet verkouden zijn in lichtere mate aanwezig. Ik wil zo graag meer info, herkenbaarheid, hierover horen. Ik ben nooit ziek geweest en nu dit. Herkennen jullie dit? Groetjes Sylvester

Login of registreer om te reageren
03-04-2018 om 14:36 uur

Hoi Sylvester,

“Welkom” bij de club. Ik heb astma sinds november 2017 en heb hier heel veel gehad aan het forum! Tip: blijf bellen als je het niet vertrouwd en blijf vragen stellen aan je longarts en evt zelfs longverpleegkundige.
Er komt ineens een hoop nieuwe info op je af en je moet er flink aan wennen. Na 6 maanden heb ik nog steeds veel vragen en kan gelukkig altijd bij mijn longverpleegkundige terecht.

Het kan daarnaast met sommige medicatie even duren voordat ze werken, zoals bij alvesco.

Login of registreer om te reageren
03-04-2018 om 19:07 uur

Hoi Sylvester,

Bij mij is in september 2017 astma gediagnosticeerd. Na een aantal maanden mijn kop in het zand gestoken te hebben, kwamen voor de tweede winter op rij de infecties. Ik ben ongeveer elke vier weken ziek met koorts of verhoging. Ik heb deze winter iets van 5 heftige luchtweginfecties gehad en een heleboel verkoudheden en een oorontsteking.

Voor mij is astma eigenlijk niet nieuw, als kind had ik chronische astmatische bronchitis en ben ik heel erg ziek geweest, inclusief quarantaine en maandelijkse neusspoelingen bij de KNO-arts. Ik dacht eroverheen gegroeid te zijn, maar dat blijkt helemaal niet te kunnen. Je kunt wel periodes hebben waarin je weinig, geen of minder last hebt van je astma.

Ook voor mij is de diagnose wennen en ik heb net als jij veel vragen. Ik was er eerder niet klaar voor om me te verdiepen. De huisarts heeft me na twee heftige winters doorverwezen naar de longarts. Hopelijk krijg ik daar meer duidelijkheid en advies van de longverpleegkundige.

Na een half jaar goed puffers gebruiken en in de winter een dubbele dosering heb ik op mijn nieuwe longfunctietest een stuk beter geblazen. De medicatie (flixotide) helpt dus. Ik voel me ook minder vaak benauwd en kan beter signaleren wanneer ik benauwd ben. Dan puf ik ventolin en gaat het beter. Ik heb jaren gedacht te hyperventileren, maar nu herken ik dat dit door astma komt. Maar nog steeds ‘vergeet’ ik geregeld te puffen overdag, omdat ik niet herken dat ik een astmaaanval heb.

Waar ik nu heel erg tegenaan loop is de vermoeidheid. Ik kan in slaap vallen tijdens het autorijden, zo moe. Dacht altijd dat ik me aanstelde, maar nu begrijp ik dat dit ook met de astma te maken heeft.

Wat mij heeft geholpen is de brochures van het longfonds, waar veel in uitgelegd staat. Ook meelezen op dit forum helpt. Al denk ik bij alles steeds dat de anderen het allemaal zoveel erger hebben en ik me wel aan zal stellen. Ik heb mezelf zo lang wijsgemaakt dat er geen medische oorzaak is voor mijn vermoeidheid en benauwdheid, dat ik nu er wel een oorzaak is, ik heel erg moet wennen.

Het pruttelende gevoel herken ik heel erg. Bij mij is dat wanneer ik iets onder de leden heb (bronchitis, bijvoorbeeld), maar ook voordat ik wat slijm ophoest. Slijm ophoesten gebeurt niet alleen als ik ziek ben, maar ook ‘gewoon’. Heesheid is ook aanwezig, vooral als ik veel in de airco zit of veel gepraat heb nadat ik ziek ben geweest. Hoesten, heesheid en pruttelen kunnen bij mij nog wel weken na infectie aan blijven houden.

Maar wat ik door al het lezen ook merk, is dat de astma voor iedereen anders verloopt.

Hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal, al denk ik dat diegene met langere ervaring je misschien nog beter kunnen helpen.

Login of registreer om te reageren
04-04-2018 om 18:41 uur

Dank jullie voor jullie reactie. Fijn om te lezen dat het zo herkenbaar is. Ook ik ben vaak verkouden en heb dan meer last van heesheid en pijn op de borst. In de ochtend slijm ophoesten. Ook inspanning veroorzaakt deze verschijnselen. Net weer een 2de stoorkuur prednison gehad dit jaar i.v.m. heesheid, benauwdheid die niet overging na weer een griep. Ik zal zeker dit forum met regelmaat blijven bezoeken.

Login of registreer om te reageren
06-04-2018 om 10:50 uur

Beste Sylvester,

Wat akelig en ook akelig herkenbaar.

Ik heb als tip voor je om vooral te blijven praten en veel vragen te blijven stellen aan je longarts en verpleegkundige. Er zijn heel veel puffers en er is mogelijk ook een combinatie die jou goed helpt. Zoek vooral samen met jouw longarts en verpleegkundige naar de juiste behandeling.

Op longfonds.nl is betrouwbare info te vinden. Er zijn ook veel youtube filmpjes over astma. En ik vind de verhalen uit de longwijzer ook fijn om te lezen. Je kan op longfonds.nl een gratis nummer bestellen.

ik hoop veel positieve berichten van je te lezen
Groeten,

Anne

Login of registreer om te reageren