Longaanval...ziekenhuis en weer thuis.. hoe knap ik weer op?

08-04-2018 om 19:33 uur

Afgelopen donderdag ben ik opgenomen in het ziekenhuis wegens een longaanval. Totaal buitenadem als ik op een stoel zat en nauwelijks in staat mijn stem kracht te geven om te praten. Het hoesten was eigenlijk niet noemenswaardig maar het voelde alsof mijn longen zeker voor de helft kleiner waren geworden bij het ademen. Ik kon geen stap verzetten.
Met de ambulance vanuit de huisarts naar de Eerste Hulp. En ik moest een nachtje blijven. Aan het zuurstof, vernevelen en 30 mg prednison en antibiotica, Foster, Tiotrus en Salbutamol.

Vrijdag voelde ik me al stukken beter. Maar de longfunctietest kwam uit op FEV1 van 45%. Dus nog een nachtje gebleven voor vernevelen etc. Het slapen ging weer prima.

Op zaterdag ging het nog steeds goed. Mijn saturatie van 94 en mijn hartslag en bloeddruk normaal. Dus mocht ik van de longarts die middag naar huis. Met een afspraak voor a.s. donderdag voor een nieuwe longfunctietest.

De nacht van zaterdag op zondag was onrustig met veel hoesten. En deze hele zondag heb ik een saturatie die fluctueert van 88 naar 92 en weer terug. Ik probeer me zo rustig mogelijk te houden. Want een saturatie van 88 voel je behoorlijk in je hoofd. Ik puf mijn Foster nu 3x daags 2x, mijn Tiotrus 1x daags en puf Salbutamol en Atrovent wanneer nodig. En ik heb nog voor twee daagjes 30 mg prednison.

Heeft er iemand ervaring met hoe lang het duurt voordat je er weer bovenop bent? Hoelang blijft je saturatie zo fluctueren? Ik vind het best een beetje angstaanjagend.

Bovendien zit ik in de WW, moet ik mij nu ziekmelden of is dat niet nodig? Ik kan solliciteren natuurlijk. Pas als ik op gesprek moet komen wordt het misschien lastig. Maar zo vaak wordt ik niet uitgenodigd.

Login of registreer om te reageren
08-04-2018 om 20:01 uur

Hallo Miranovember, wat ellendig dat je zo benauwd was en nog wel bent.
Na een longaanval kan het echt wel even duren voordat het weer beter gaat, neem je je saturatie met een eigen sat.meter op?
Ik heb er ook 1 en deze is niet altijd even precies, dus ik kijk meer hoe ik mij voel.
Ik heb t weleens stikbenauwd bij een goede saturatie en andersom ook.
Maar vertrouw je het niet gewoon even naar huisarts of longarts bellen om te overleggen.
De prednison werkt ook nog wel even door.
Of je je nu ziek moet melden ligt een beetje aan hoe erg het is, je kunt ook even afwachten en desnoods ziek melden zodra je op gesprek moet komen, omdat het vaak ook administratieve romslomp geeft misschien dat ziek melden
Sterkte en groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
09-04-2018 om 07:04 uur

Hoi Jolien, bedankt voor je berichtje.
Ja, ik gebruik mijn eigen saturatiemetertje. Maar meer om te kijken of mijn gevoel klopt en idd, toen ik me echt heel onprettig voelde in mijn hoofd had ik saturatie van 88. Maar ik weet dat het niet een heel betrouwbare meting is.

Login of registreer om te reageren
24-04-2018 om 18:47 uur

Hoi Mira,

Hoe gaat het nu met je?

Bij mij duurt het altijd lang voordat ik weer op mijn oude niveau ben. Duurt bij mij altijd zeker 6 weken na een longaanval. En met ziekenhuisopname en veel prednison duurt het vaak langer. Ik hoop dat het herstel bij jou heel snel gaat.

Bij mij werkt het om vooral toe te geven aan de moeheid, dan ben ik er sneller weer bovenop. En de fysio helpt mij ook enorm! Die kan je vergoed krijgen als je in het ziekenhuis hebt gelegen.

Heel veel beterschap!
Anne

Login of registreer om te reageren