Ontstekingsremmer bij COPD ?

09-04-2018 om 12:03 uur

L.S.
Ik sta versteld over een artikel in het aprilnummer van de Gezondgids van de Consumentenbond met de kop :"Vaak onnodig voorgeschreven ontstekingsremmers bij COPD"
"Veel te vaak worden inhalatiecorticosteroïden voorgeschreven" vinden steeds meer long- en huisartsen staat er in het artikel. Ik ben Foster gebruiker 2 x 2 per dag en daarnaast 1 x 2 Spiriva per dag. Van mijn longarts en van de longverpleegkundige heb ik hiervan niets gehoord terwijl bij elk bezoek ook de medicijnen aan de orde komen.
Ik ben benieuwd of de conclusies in het artikel in groter verband bevestigd worden en graag een reactie.
Met vriendelijke groet,
Jacques Hoendervangers

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-04-2018 om 11:27 uur

Beste Jacques,
Ik ben niet bekend met het artikel waar je naar refereert. In algemene zin zijn we als voorschrijvend artsen de laatste jaren kritischer geworden bij het starten van inhalatiecorticosteroïden bij COPD, en bekijken we bij wie deze medicatie eventueel zelfs gestopt zou kunnen worden. Hierbij is elke casus uniek en dient je eigen longarts je hierover informatie te geven met welk doel deze medicatie wel of niet gecontinueerd dient te worden.
Succes
Bram van den Borst
Longarts, Radboudumc

Login of registreer om te reageren
11-04-2018 om 08:52 uur

Dank u voorde reactie; ga ik zeker binnenkort aan mijn longarts in het ETZ in Tilburg voorleggen. De zinsnede "en bekijken we bij wie deze medicatie eventueel zelfs gestopt zou kunnen worden" is voor mij al een soort van bevestiging dat het een onderwerp van gesprek is bij longartsen.
Groet, Jacqiues

Login of registreer om te reageren